A film felbukkanása / a mozi genealógiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Burlovics Dorottya
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?
Film és videotechnika az oktatásban
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás Polner Bertalan
Gustave Courbet: A mindenre elszánt/kiábrándult ember
Évfordulók az elektrotechnika történetében
Tantárgy: V I D E O F I L M TERVEZÉS ÉS KÉSZÍTÉS (Összefoglalás)
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
Művészettörténet Az impresszionizmus
BIOMECHANIKA ANE/ANF, ALE/ALF, UDSZ, KIEG. 2007/2008 I. félév
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
A MOZGÓ KÉP és hang TÖRTÉNETE
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
A camera obscura.
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
Készítette: Sziráki Dániel, 7.c
Fényképezés története
MÉDIAISMERET Szak: Mozgóképkultúra és médiaismeret
1 A FILM ÉLETRAJZA Vásári mutatvány Fitton1826Thaumatrop Plateau (Belga) 1829Phantaskopéletkerék USA1834ZeotropeCsodadob CharlesWheastone1850 fogaskereket.
A 19. század második fele. Historizmus, akadémizmus, impresszionizmus
Klasszicizmus és romantika a képzőművészetben A magyar klasszicizmus
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
Statisztikus fizika Optika
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
Többdimenziós kockák síkbeli megjelenítése
Minta a beadandó feladathoz
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Készítette: Fajkusz Lívia
VETÍTŐKÉSZÜLÉKEK ÍRÁSVETÍTŐ
T.
A fényképészet I. Története II. A fényképezőgép
-fényvisszaverődés -fénytörés -leképező eszközök
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
A korai avantgárd és a film
Az átmeneti korszak Európában – 1917 Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként való.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Az anyag szerkezete D. Bernoulli
A hőmérséklet mérése Gabriel Daniel Fahrenheit ( )
Az anyag atomos szerkezete
Heinrich Friedrich Emil Lenz [Emilij Hrisztianovics Lenc] ( )
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
II. foglalkozás.
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
Leonyid Utyeszov Odessza Moszkva Énekes ◦ Dzsessz ◦ Sanzon Zenész ◦ zenekarvezető Színész.
Christiaan Huygens és az idő mérése
A KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK FEJLŐDÉSE
1. A FILM ELŐTÖRTÉNETE.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig
Készítette: Juhász Alexandra
CHRISTIAN HUYGENS élete
Fotokémia és Fényképezés
"... minden tudományban tanulhattam volna eleget és szépet, de a fizikában tanulok és egyszersmind mulatok, gyönyörködöm is." Jedlik Ányos Élete és munkássága.
4. NAGYIPARI FILMGYÁRTÁS KIALAKULÁSA
A modern titkosszolgálatok kialakulása
LOUIS MARIE DE SCHRYVER
Kép technika és a fénykép készítés története.
A film története. Lumière fivérek 1985 februárjában szabadalmaztatták a cinématographot Az első film a Lumière családi üzemből távozó munkásokat rögzítette.
Fénytan - összefoglalás
Film, videó történet, videókamerák 5. témakör. A film napjaink egyik legnépszerűbb információs, ismeretterjesztő, szórakoztatási és művészeti célú technikai.
A MOZGÓKÉP TÖRTÉNETE A CAMERA OBSCURÁTÓL A MULTIPLEXEKIG.
A feladat és a hozzá használható eszközök kiválasztása 2. témakör:
A technikai kép.
20. század.
A fény egy emberi szemmel érzékelhető sugárzás, de ennek a sugárzásnak csak egy részét látjuk.
Fotográfia-képelemzés
Előadás másolata:

A film felbukkanása / a mozi genealógiája

Média genealógia (2000) André Gaudreault és Philippe Marion a felbukkanó új médiumok – már létező médiakultúrába épülnek be. A technológiai apparátus megjelenése datálható, azonban a médiummá válás egy lassú folyamat eredménye lehet Prototipikus példa: a mozgókép

Egy médium kétszer születik 3 mozzanat: technológia megjelenése [appearance] egy kezdeti médiakultúra felbukkanása [emergence] az intézményesült médiumnak a létrejötte [constitution]

1. születés – spontán intermedialitás felbukkanás 2. születés – negociált intermedialitás

1. A vetített kép genealógiája

Árnyjáték – kínai árnybábok (10. sz.)

Laterna magica (17. században terjed el) A vetítés elvének első ábrázolása 1420-ból származik az első laterna magicát Leone Battista Alberti 1437-ben építi 1671: Athanasius Kircher Ars magna lucis et umbrae című művének A fény és az árnyék csodái című fejezetében ábrázolja a vetítőt, fénysugarak lencsével való irányítása

Laterna magica Lencsék tökéletesítése tudósok által a holland Christian Huygens (1629-1695) és a dán Thomas Walgenstein (1622-1701) 1665-ben kiállítják, közönségnek is vetítenek Átkerül az eszköz a vándorló mutatványosok kezébe – mágikus eszköz, populáris szórakoztatás

Laterna magica

Fantazmagóriák, szellemvetítések 1798 – a belga Étienne-Gaspard Robert, alias Robertson, Párizsban szervez Phantasmagoria nevű műsorokat

Laterna magica Festett üveglapok - 19. sz. második felétől fotók üveglemezeken Diavetítő őse

2. A mozgásábrázolás és eszközei Optikai játékok

Chauvet, Fr. , kőkorszak

Iráni váza, kb. 5000 éves

1825 – 1827 között: W.F. Fitton és dr. John Paris - Taumatróp

1829-1832 kb. Joseph Plateau – phenakisztoszkóp 1833 – Simon Stampfer - sztroboszkóp

1833 – William Horner – zootróp v. csodadob

1868 – J. B. Linnet: zsebmozi, Daumenkino, flipbook

1894/5 – mutoszkóp (Herman Casler 1909-ig) és kinora (Lumiére, 1914-ig)

1877 - Emile Reynaud – praxinoszkóp - tökéletesített csodadob 1879 – praxinoszkóp színház 1882 – praxinoszkóp vetítő 1889 – optikai színház Párizsban (10-15 perc, rajzolt kép, nem fotografikus kép!)

3. A valóság leképezése/ a valóság illúziója

Trompe l’oeil festmények (barokk) Madame Tussaud – panoptikum (1835) Panoráma: 1787-ben szabadalmaztatják a 360 fokos festményt (Robert Barker, UK) Mirioráma (1802, Párizs) Dioráma (1822, Louis Daguerre, Párizs)

A fotografikus képtől a mozgó fényképig

Joseph Nicéphore Niépce - 1826 Rögzíti a camera obscura (kb.1550) képeit heliográfia

Charles Wheatstone – 1832 - sztereókép

Louis Daguerre - 1838 Dagerrotípia - a látens kép előhívható

1861 – kísérletek a színes fotóval

Kronofotográfia Eadweard Muybridge, 1872

Etienne Jules Marey

Asszisztense G. Demëny http://www.ekphorie.de/museal/mtg/demeny2.htm)

Louis Aime Augustin Le Prince, 1888 http://www.youtube.com/watch?v=_0sSYvm_5o8

Th. A. Edison

Edison alkalmazottja: William K.L. Dickson készíti el a Kinetoszkópot

1895 – Lumière-fivérek (August és Louis)

Pathé-fivérek, Gaumont

Brighton – angol filmesek Cecil Hepworth Birt Acres G. A. Smith Filmforgalmazók: Charles Urban Robert W. Paul

Georges Méliès – Star Film