Vannak-e alternatívái a közösségi közlekedésnek? Milyen legyen a jövő BKV-ja? Tarsoly András főosztályvezető BKV Zrt. Közlekedésszervezési Főosztály 2010. szeptember 20.
Az előadás tartalma módválasztás a szolgáltatás kialakításának stratégiai szempontjai alternatív közlekedési megoldások a BKV jövőképe kihívások a közösségi közlekedés számára
Egyéni vagy közösségi közlekedés? Módválasztás Egyéni vagy közösségi közlekedés? Mely tényezők játszanak szerepet a választásban? - Forgalombiztonság Utazás időtartama - eljutási idő - átszállások száma - várakozási idő Utazás költségei Utazás komfortja - férőhelyek kihasználtsága - ülőhelyek száma Utazás tervezhetősége - térbeli és időbeli rendelkezésre állás - menetrendszerűség - járatok összehangolása
Modal-split Budapesten
A modal-split romlásának hatásai Közúthálózat terhelése növekszik Közösségi közlekedés tovább lassul Közösségi közlekedésről egyénire váltás Környezet terhelése fokozódik Szuburbanizáció, migráció erősödik Közlekedési szolgáltató cég bevételei csökkennek, miközben a keringési sebesség csökkenése miatt a szükséges járművek száma ugyanannyi!
A modal split romlásának hatásai Mit kell tennünk? fokozni kell a közösségi közlekedés versenyképességét erősödő minőségi elvárások
Minőségi elvárások MINŐSÉG 1. Elérhetőség 1.1 Hálózat 1.2 Menetrend 2. Megközelíthetőség 2.1 Külső csatlakozás 2.2 Belső csatlakozás 2.3 Jegyek 3. Információ 3.1 Általános információ 3.2 Utazási információ normális körülmények között 3.3 Utazási információ rendellenes 4. Idő 4.1 Utazási idő 4.2 Pontosság és megbízhatóság 5. Ügyfél-kapcsolat 5.1 Kötelezettségek 5.2 Kommunikáció 5.3 Személyzet 5.4 Fizikai támogatás 5.5 Jegyvásárlási lehetőségek 6. Kényelem 6.1 Környezeti feltételek 6.2 Berendezések 6.3 Ergonómia 6.4 Utazáskényelem 7. Biztonság 7.1 Bűncselekmény elleni védelem 7.2 Baleset elleni védelem 7.3 A biztonság érzékelése 8. Környezet 8.1 Légszennyezés 8.2 Természetes erőforrások 8.3 Infrastruktúra
A szolgáltatás kialakításának stratégiai szempontjai Infrastruktúra fejlesztése Intermodalitás, csomóponti, hálózati infrastruktúra, kapcsolódó szolgáltatások (P+R, B+R) bővítése Előnyben részesítés fokozása forgalomtechnikai megoldások, korrekciók alkalmazása Minőségi szolgáltatás nyújtása Esélyegyenlőség biztosítása Tarifapolitika Információtechnológia (utastájékoztatás, tervezés informatikai támogatása) Összehangolt közlekedési rendszer
Infrastruktúra fejlesztés Járművek
Intermodalitás, kapcsolódó szolgáltatások Csomóponti rendszerek és a hálózat fejlesztése: Ágazatok optimális munkamegosztása Átszállások csökkentése, különösen ágazaton belül Kötöttpályás rendszer fejlesztése Regionális közlekedési rendszerbe illeszkedő csomópontok elhelyezkedésének, szerepének definiálása
További fejlesztésekre és együttműködésekre van szükség. P+R és B+R parkolók kiépítése és bővítése Budapesten: Rákoskert vasútállomás Rákoshegy vasútállomás Rákoscsaba vasútállomás Rákoscsaba Újtelep vasútállomás Budafok-Háros vasútállomás Budafok-Belváros vasútállomás Agglomerációban: Kerepes HÉV-állomás Szigetszentmiklós-Gyártelep HÉV-állomás Szigethalom HÉV-állomás További fejlesztésekre és együttműködésekre van szükség.
Forgalomtechnikai beavatkozások Buszsáv Külön pálya Közös pályahasználat Megállóhelyi fizikai védelem Csomóponti bejelentkezés
Szolgáltatásfejlesztési osztály Forgalomtechnika - Autóbusz sávok Szolgáltatásfejlesztési osztály 2009. évben 19 helyszínen létesült 9190 méter hosszban új buszsáv
Minőségi szolgáltatás nyújtása Információ Elérhetőség Megközelíthetőség Kapcsolat az utasokkal
Alacsonypadlós járművekkel ki nem szolgált területek 2010-ben. Esélyegyenlőség Csomóponti infrastruktúra fejlesztése, megállóhelyek megközelíthetősége Mindennemű tervvéleményezésnél, üzemeltetői hozzájárulás kiadásánál alapvető szempont és elvárás Járműpark fejlesztés esetén alapvető igény Nagyberuházásokhoz illesztés, de szükség van önálló esélyegyenlőségi projektekre is Rendelkezésre álló alacsonypadlós járművek egyenletes térbeli elosztása, a lefedettség fokozatos bővítése Alacsonypadlós járművekkel ki nem szolgált területek 2010-ben.
Tarifapolitika szolgáltatás könnyebb igénybevehetősége különböző szolgáltatások közötti átjárhatóság teljesítmény-arányos viteldíjak hatékonyabb utas ellenőrzés
Forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése (FUTÁR) Eredmények: Megbízhatóbban közlekedő járművek Könnyen hozzáférhető, mindenkor aktuális forgalmi információk Telepített eszközök Forgalomirányítás, járműfedélzeti eszközök 2295 járművön Közterületi kijelző 257 megállóhelyen Járműfedélzeti kijelző 2024 kijelző eszköz Diszpécserközpont kialakítása 32 munkaállomás Adat-, és beszédkommunikációs hálózat Budapest + agglomeráció Telephelyi adatkommunikáció 15 telephely Jelzőlámpa befolyásolás 30 csomópont
Alternatíva - Dunai hajózás fejlesztése A Duna, mint a Fővárost kettészelő természetes útvonal tömegközlekedési szempontból kihasználatlan. Dunai hivatásforgalmi vízi tömegközlekedés kialakítása Budapesten KMOP keretében közel 450 millió Ft-ot nyert a BKV Zrt. kikötők fejlesztésére és létesítésére A jövőben új járművek beszerzése is szükséges
Alternatíva - A kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés kapcsolata Budapest Közlekedésének Rendszerfejlesztési Terve 2/3-as intézkedés: Kerékpárszállításra alkalmas tömegközlekedési járművek elterjesztése Kombinált eszközhasználat Héven és fogaskerekűn kerékpárszállítással Egyéb járműveken kerékpárszállítás nélkül, kölcsönző rendszer kiépítésével, annak közösségi közlekedési hálózatba történő integrálásával A kerékpáros közlekedés részaránya Budapesten: 1,5-2%
Alternatíva - A kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés kapcsolata A közösségi közlekedés és a kerékpárosok gyakran versengenek egymással ahelyett, hogy kiegészítenék egymást
Alternatíva - Rugalmas közlekedési rendszerek igényfüggő közlekedési rendszer térben és/vagy időben változó útvonalon és/vagy változó időrendben kínál utazási lehetőséget Hagyományos közösségi közlekedési rendszer kiegészítése ritkábban lakott településrészek kiszolgálása
Alternatíva - car-sharing Egyéni gépkocsi-használat részbeni helyettesítése
A BKV Zrt. erősségei integrált szolgáltatásnyújtás képessége piacvezető pozíció jó hálózati ellátottság európai szinten magas modal-split (60-40%) elkötelezett, szakképzett munkaerő, szakértői monopólium.
A BKV Zrt. gyengeségei alulfinanszírozottság nincs veszteségkiegyenlítés, nem állnak rendelkezésre a műszaki állapot fenntartásához szükséges beruházási források, felhalmozódott adósságállomány nincs rendszerbővítés, fejlesztés. elavult infrastruktúra és járműállomány negatív médiafigyelem
BKV Zrt. jövőképe utasbarát és versenyképes, az EU irányelveknek megfelelő, jelentős tőkebevonási képességgel és stabil partneri szövetségekkel rendelkező, stabil és domináns szerep a Főváros szolgáltatási területén.
Kihívások a közösségi közlekedés számára Jövőbeni követelmények: gazdasági hatékonyság ökológiai hatékonyság szolgáltatás színvonala intermodalitás támogatása versenyképesség Közösségi közlekedés legyen versenyképes, színvonalas és elfogadható áru.
Kihívások a közösségi közlekedés számára Eltérő igények és érdekek figyelembevétele
Kihívások a közösségi közlekedés számára Szükséges lépések, intézkedések: a közösségi közlekedés finanszírozásának kérdése infrastruktúra és hálózat fejlesztés közlekedési szövetség közös, egységes tarifarendszer a közösségi közlekedéssel kapcsolatos lakossági elfogadottság növelése
Köszönöm a figyelmet!