Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
2 Autómentes belváros – de hogyan?
3 Hol tartunk? ötletszerű döntések versenyképtelen közösségi közlekedés a meglévő is romlik: elavuló infrastruktúra és járműpark (500+ milliárd forint!) tönkretett BKV, érdektelen MÁV rendezetlen finanszírozás óriási igény a minőségi szolgáltatásra jónak tűnő modal split
4 Modal split ma Budapesten
5 Hol tartunk? állandósult dugók koordinálatlan közlekedési beruházások hiányos intézményrendszer a tervek irreálisak, sokszor pedig szakmailag hibásak és túlárazottak a hibás közlekedéspolitika és a felelőtlen pénzköltés iskolapéldája: a 4-es metró
6 A jelenlegi „megoldás” – a 4-es metró Az agglomeráció kiszolgálatlansága
7 Mit kell tenni? Alkalmas-e az intézményrendszerünk a változtatáshoz? ötletszerű döntések és a szakértelem hiánya ellen: közlekedési kompetenciaközpont létrehozása reális és számonkérhető stratégia és célok finanszírozás rendezése
8 Mitől lesz versenyképes? regionális szemlélet, működő tarifaközösség és közlekedési szövetség a jelenlegi hálózatban rejlő tartalékok kihasználása (buszsávok, villamoshálózat, tarifarendszer, stb.) projektszemlélet, reális és hasznos projektek előkészítése, uniós ciklusokra tekintettel
9 Fejlesztések a forrásszűkösség miatt prioritási sorrend kell, a stratégia alapján a közösségi közlekedés versenyképességét szolgáló beruházások preferálandók a közútiakkal szemben fenntartásra több figyelem fordítandó előkészítés a as időszakra
10 Jelentős belső eladósodottság: a BKV számításai szerint milliárd forint, azonnali járműfeladatok: ~230 mrd Ft db autóbusz csereérett (beruházásként kb. 60 milliárd forint) 30 db szovjet ZIU troli azonnal, kb. 3 mrd Ft (további 100 db trolibusz csereérett) Ganz villamosok cseréjét meg kell kezdeni, felújításuk drága, komfortszintjük alacsony (120 db üzemel, cseréjük kb. 60 milliárd forint) 3-as metró járműállomány: felújítása megfontolható (beruházási összeg kb mrd Ft között, használt és új a két véglet) Kisföldalatti járműállománya cserére szorul (23 szerelvény cseréje kb. 25 mrd Ft) HÉV-járműállomány: a legöregebb 23 egység cseréje kb mrd Ft, 5-ös metró! Leromlott infrastruktúra: HÉV- és villamospályák, 3-as metró
11 Fejlesztések Megkezdett projektek: 4-es metró 1-es és 3-as villamosok fejlesztése Budai Fonódó villamoshálózat FUTÁR buszkorridor, buszsáv-projektek, KKKR (bubi), stb. Szabad forrás: 100+ milliárd forint + NIF ÁFA Javasolt projektek: villamos- és trolibusz járműprojekt 42-es villamos fejlesztése 17-es felújítása és Budai Fonódó II. ütem Belvárosi villamoshálózat visszaállítása (Bajcsy, Rákóczi) Fogaskerekű fejlesztése előkészítés!
12 Előkészítési projektek Az előkészítendő gyorsvasúti fejlesztések egyben választ jelenthetnek a a BKV infrastrukturális megújításának problémájára is! Fővárosi KözOP előkészítési pályázatok: 2-es metró és gödöllői HÉV összekötése, rákoskeresztúri szárnyvonallal 3-as metró káposztásmegyeri hosszabbítás 4-es metró II., III. és IV. ütem 5-ös metró I. ütem (ráckevei és csepeli HÉV-ek) Komplex villamoshálózat fejlesztés 42-es villamos területszerzés
13 Mi szükséges még? szemléletváltás: környezet- és városbarát közlekedési módok elsődlegessége a döntések során világos prioritások regionális együttműködés (BKSZ, vasút bevonása) közlekedés orientált településfejlesztés
14
15 Közlekedés-orientált településfejlesztés Transport Oriented Development
16 Konkluzió Budapest átaludt egy fontos időszakot szemléletváltás szükséges, de a mai intézményrendszerrel ez lehetetlen a közlekedés a várospolitika egyik legfőbb eszköze nem kell feltalálni a spanyolviaszt, az európai trendek egyértelműek nincs még késő, Budapest még lehet jól közlekedhető és élhető város
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: Vitézy Dávid, munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport cím: Web: