Oktatási integrációs program – magyar gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
Pályázati eredmények Humánerőforrás – fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás – fejlesztési Operatív Program Hátrányos helyzetű.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Oktatásfejlesztés EU-s támogatással Bedő Ferenc Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
1. Utolsó Padból Program szeptember
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
Példa egy ppt prezentációhoz
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Előadás másolata:

Oktatási integrációs program – magyar gyakorlat Daróczi Gábor miniszteri biztos Hátrányos Helyzetű és Roma Gyermekek Integrációjáért Felelős Miniszteri Biztos Hivatala Oktatási Minisztérium, Magyarország

Céljaink a szegregált oktatási formák fokozatos lebontása az integrált nevelés elterjesztése a fizikai elkülönítés jelentős csökkentése, ill. felszámolása az oktatási szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés és az igazságos verseny feltételeinek a biztosítása

Helyzetjelentés I. Az iskolák között A hátrányos helyzetűek, különösen a romák elkülönítése erősödik I. Az iskolák között a cigányok és a legszegényebb gyerekek a településeken a legalacsonyabb presztízsű iskolákba járnak kialakultak teljesen homogén, cigány tanulókból álló iskolák a hátrányos helyzetű gyerekeket nagy számban befogadó iskolák az átlagosnál rosszabb személyi és tárgyi feltételek között működnek II. Az iskolán belül, az osztályok között kb. 28 ezer diák cigány többségű osztályokban végzi a tanulmányait III. Tanterv szerint a homogén cigány osztályok 73 %-ában csökkentett - felzárkóztató, kisegítő - tananyag szerint tanítják a diákokat a cigány tanulók kb. 20%-a jár gyógypedagógiai intézménybe, osztályba (a nem cigányoknál 2% az arány)

Helyzetjelentés folyt. a csökkenetett tananyag miatt a speciális oktatásban részesülő nem fogyatékos tanulók későbbi normál tagozatra kerülésének esélye minimális a hátrányos helyzetűek továbbtanulásának útja majdnem kizárólag a szakképzés felé vezet: - 9% egyáltalán nem tanul tovább, - 6% speciális szakiskolában, - 63 % szakiskolában tanul tovább (a lemorzsolódás jelensége az ő körükben jellemző a legnagyobb mértékben, valamennyi iskolatípusban) piacképtelen szakképzést nyújtó szakiskolák a hátrányos helyzetű fiatalok gyűjtőhelyeivé váltak

Okok társadalmi különbségek növekedése, a társadalmi előítéletek, lakóhelyi szegregáció erősödése, korszerűtlen, nem gyermek-centrikus hazai pedagógiai kultúra, tekintélyelvű, hierarchikus felépítésű, egyirányú kommunikációra épülő oktatás, együttműködési rendszerek zavarai, kooperatív technikák hiánya, pedagógusképzés, továbbképzés

Intézkedések Kötelező óvodai elhelyezés 2003. szeptemberétől - a szülők alacsony iskolázottsága (8 osztálynál nem magasabb iskolai végzettség) és a - a gyermekvédelmi támogatásra jogosultság esetén, ingyenes étkezés és tankönyv biztosítása a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekeknek, a közoktatási törvény módosítása: az egyenlő bánásmód elvének részletes szabályozása (közvetlen és közvetett diszkrimináció) és megsértésének szankcionálása, a magántanulóvá válás megszigorítása, az alapozó szakasz kiterjesztése a 6. évfolyamig, a 2003/2004. évi tanévtől kiegészítő állami normatívával támogatott képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítés bevezetésének lehetősége,

Intézkedések folyt. szakmai szolgáltató rendszer felállítása Országos Oktatási Integrációs Hálózat - 2003. január 1-től pedagógus-továbbképzési programok, helyszínre telepített segítség, mérés és értékelés, folyamatos programfejlesztés, bázisintézmények hálózatának létrehozása, normatívaigénylés szakmai támogatása - Integrációs Pedagógiai Rendszer tréningek

Konkrétumok Számos korábban szegregáló intézmény szűnt meg, ill. alakult át. Példák: Bp., VIII. kerület - a Dugonics általános iskolát bezárták (cigányiskola volt), és különböző iskolákban helyezték el a gyerekeket Örkény - ebben a tanévben már nem indítottak kis létszámú (cigány) osztályt Oroszlány - bezárták a cigányiskolát, több másikba irányítják őket körzethatár módosítással Magyarmecske: 2003-ban megszüntették a sajátos nevelési igényű gyermekek speciális összevont (1-4) osztályát Nagyharsány: Megszűnt a speciális tagozat, a gyermekeket integráltan nevelik Miskolcon a Fazola Henrik Általános Iskola a Komlóstetői Általános Iskola tagintézményeként egyre inkább át tudja adni módszertani elemeit, eredményeit az "anyaiskolának", befogadóvá változtatni a komlóstetői iskolát

Intézkedések folyt. „Utolsó padból…” program az indokolatlanul enyhe értelmi fogyatékosnak minősített hátrányos helyzetű gyermekek iskolai szegregációjának csökkentése, hosszútávon megszűntetése 2 évig kiemelt normatíva jár a sajátos nevelési igényűnek (fogyatékosnak) minősített tanulók normál tantervű oktatásba visszahelyezése esetén a 2. osztályos tanulók kötelező felülvizsgálata során 38 független szakértőnek a szakértői és rehabilitációs bizottságokhoz történő felkészítése és delegálása, illetve a szakértői munka minőségfejlesztése (módszertani és technológiai egységesítés, a megfelelő szakmai attitűd kialakítása) történt meg. a felülvizsgált gyermekek száma 2083 fő volt, a visszahelyezésre javasoltak száma 230. A visszahelyezések száma a korábbi tanévekhez képest (2001/2002, illetve 2002/2003) megnégyszereződött. Megkezdődött az eltérő tantervű, szegregált iskolák egységes gyógypedagógiai módszertani központtá alakítása

Intézkedések folyt. Antidiszkriminációs jelzőrendszer felállítása Cél: felismerje a gyakorlatban létező etnikai vagy más alapokon megvalósuló diszkriminációt, majd koordinálja a jogi segítségnyújtás legcélravezetőbb formái közötti eljárást Együttműködő partnerek : központi szervek, szakértői szervezetek, jogvédő és érdekvédő civil szervezetek, cigány kisebbségi önkormányzatok A projektterv (megvalósítás alatt áll) a legrászorultabbak számára kívánja biztosítani a diszkrimináció elleni jogorvoslathoz, ezen keresztül pedig az oktatási esélyegyenlőséghez való„hozzáférést”, ennek egyik eleme a „házhoz vitt segítség”, azaz a helyi/települési szinten élő aktív „szakemberek” képzése. Hosszú távú cél: a rendszer szakmapolitikai szerveket kiszolgáló-segítő indikátorrendszerként való működtetése Jogforrás: a romák társadalmi integrációját elősegítő kormányzati programról és az azzal összefüggő intézkedésekről szóló 1021/2004. (III. 18.) Korm. határozat 1. sz. mellékletének IV. Oktatás, képzés cím alatti 27. pontja alapján

Intézkedések folyt. a felsőoktatásba való bekerülés támogatása (költségtérítéses képzés költségeinek állami átvállalása) A hátrányos helyzetű gyermekek tanulmányainak támogatása: - Arany János Kollégiumi Program - Útravaló nemzeti Ösztöndíjprogram 1. Út a középiskolába program 2. Út az érettségihez program 3. Út a szakmához program 4. Út a tudományhoz program

Intézkedések folyt. Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 2.1-es intézkedése Az NFT keretében összesen mintegy 7,7 milliárd forint áll rendelkezésre a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítására az oktatásban. a hátrányos helyzetű diákok oktatásában érintett szakemberek képzése, és az integrációs oktatással kapcsolatos programok kifejlesztése központi program keretében - 3,5 milliárd forint az integrált oktatást segítő oktatási programok adaptációjának és bevezetésének támogatása az egyes intézményekben pályázati rendszeren keresztül történik - 4,2 milliárd forint

Köszönöm a figyelmet!