Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, 2010. április 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
Helyi Érték – Értékhely! KEOP /B/
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Lépj pályára! Využi šancu! Lépj pályára! / Využi šancu! HUSK /1101 /1.6.2 /0107.
Támop / Vas Megyei Önkéntes Centrum Központban az önkéntesség március1.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
A Kőszegi és Felső-Répcementi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma Munkáltatói Fórum Csepreg március 19.
Falukép-védelmi program a Pogány-havas kistérségben Csíkszereda, november
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pannon Textil Klaszter. Nyugat-dunántúli Régió Leírás Alapítás: szeptember Alapítás: szeptember Klaszter menedzser: Schwiegelhofer Ferenc.
Az Aktív Műhely modell ismertetése.  : Országos felmérés a szociális intézményekben élő értelmi fogyatékos, autista emberek foglalkoztatási.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Zalai Borút Egyesület N ő a Tudás N ő a Piac Borászok piaci esélynövelése a határmentén.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon Villány-Siklós borút Egyesület (1994) Balatoni Borutak szövetsége (2003) Magyar Borutak szövetsége (2003)
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
Nyugat-dunántúli Régió
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
kiemelt projekt bemutatkozása
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
OFA Hálózat évi tevékenységei
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Iskolák határok nélküli együttműködése.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalamerenye, szeptember 10.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
„Helyi márka kialakítása a Bakonyban” című projekt bemutatása
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
OFA HÁLÓZAT KOOPERÁCIÓ KIEMELT PROJEKT (TÁMOP-2.4.3/B/1-09/1) – Szociális szövetkezetek részére nyújtható térítésmentes szakmai.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Királyné Kerék Anikó programvezető OFA Hálózat – Nyugat-dunántúli Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
A Tourism4C project bemutatása Nagy András Ügyvezető igazgató ZMVA Kick-off találkozó Zalaegerszeg, május
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
VI. Siklósi Idegenforgalmi Konferencia június 2. Sarkadi Eszter titkár, TDM munkaszervezet vezető Harkányi Turisztikai Egyesület.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Turizmus a megyei területfejlesztési stratégiában és Vas megye turisztikai jellegű projektjeinek bemutatása.
Turisztikai klaszter Háromszéken (Székelyföldön) Szabó Tibor, elnök Háromszéki Panziók Egyesülete Sepsiszentgyörgy, december 10.
Proj_men_nazs_1 Nagy Zsolt
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Előadás másolata:

Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, április 16.

A Pannon Helyi Termék Klaszter célja I.  A Helyi Hagyományos kézműipari- és élelmiszeripari termék-előállítás fejlesztése a Nyugat-Dunántúli régió területén, az érintett szereplők hálózatalapú összefogásával és segítéséve  helyi termékek piacra jutásának elősegítése, és vásárlói körének megteremtése,  A terméket előállító és termelő szakemberek, népi kismesterséget űző emberek állandó képzése és továbbképzés  termék- és technológia-fejesztés a piaci igényekre épülően Rövid távú célok:

Közép- és hosszú távú célok:  Helyi foglalkoztatás növelése, jövedelemszerzési lehetőségek bővítése a vidéki térségekben  A régió turisztikai vonzerejének növelése (helyi termékek beépülése a turisztikai kínálatba)  A régió kulturális örökségének megőrzése tovább éltetése  Környezetkímélő hagyományos termék-előállítási technológiák súlyának növelése  A lakossági fogyasztásban a helyi termékek részarányának emelése (közvetve az egészségesebb- és természet-közelibb életmód előtérbe helyezése) A Pannon Helyi Termék Klaszter célja II.

Elsődleges célcsoport: termék-előállítók (kézművesek, népművészek, gazdák, őstermelők) Térségi fejlesztő/közvetítő szervezetek Fogyasztók / értékesítési helyek (turisták, lakosság, szálláshelyek, szállodák) A hálózat-alapú fejlesztés fő iránya Igényekre alapozott fejlesztés

Mit tekintünk HELYI TERMÉKNEK Előállítása Helyi alapanyag-, Helyi munkaerő- Helyi tudás, innováció- felhasználására épül,  környezettudatos szemlélet jellemzi a gyártás, értékesítés és felhasználás folyamatát,  Segíti a hátrányos helyzetű térségek és csoportok felzárkóztatását

A „HELYI TERMÉK” típusai A klaszter mindazon helyi termékek előállítására pozitív hatást gyakorolhat, amelyekre a kapcsolódó értékesítési csatornákon keresztül tényleges igény jelentkezik PÉLDÁK: I.Használati/ ajándéktárgyak: agyagedény, kosár, hangszer, merített papír, gyertya, textil-termékek, kovácsoltvas termékek, stb. II.Hagyományos bútorgyártás: falusi szálláshelyek régi bútorzatának javítása, hagyományos bútorok készítése III.Helyi élelmiszeripari termékek : tejtermékek, feldolgozott húsipari termékek, méz, lekvár, tökmagolaj, gyümölcs-sajtok, gyümölcslé, pálinka, bor, stb. IV.Gyógynövényekből készült termékek : gyógyteák V.Innovatív helyi termékek :

A KLASZTER ALAPÍTÓ TAGJAI 1.Falusi Turizmus Vas Megyei Szövetsége 2.Falusi Vendéglátók Turizmus Zala Megyei Egyesülete 3.Győr-Moson-Sopron Megyei Falusi Turizmus Egyesület 4.Hegypásztor Kör 5.Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társulás 6.Írottkő Natúrparkért Egyesület 7.Őrségi Natúrpark Kht. 8.Kemenesaljai Kistelepülésekért Kht. 9.Zalai Borút Egyesület 10.Zala Megye népművészetéért Alapítvány 11.Kisalföldi Népművészek Egyesülete 12.Velemi Stúdió Népművészeti Egyesület 13.Csörötnek Község Önkormányzata +TERMELŐK (kb. 80)

A klaszter működésének motorja: a piaci igény Mi motiválja az érintett szereplőket a „helyi termékek értékesítésére/fogyasztására? A)Turisztikai szereplők (szálláshelyek, panziók, szállodák): - turisták számára vonzóbb terméket tudnak adni (kuriozitás) - kapcsolt turisztikai vonzerőt nyújtanak (pl. kézműves műhelyekbe való látogatás) - a helyi termékek beépítése pozitívan minősíti a kínálatot a vendégek számára B) Lakossági csoportok (direkt/ kiskereskedelmi értékesítés) - ismerik a termék előállítóját - hitelesség - adott esetben olcsóbb termékek (kevesebb szűrőn megy keresztül) - egészségesebb termékek - térségi identitás/lokálpatriotizmus - különleges termékek - környezeti- és társadalmi felalősség

Kezdeti lépések I. Termelők és kézművesek felmérése több mint 80 kézműves és termelő felkeresése, részletes felmérése – 3 szintű besorolásuk a közös munkához

Rendezvények Oszkó-Hegyi Mulatság és Helyi Termék Vásár Savaria Karnevál, Szent György napi vásár, stb. Natúrpark konferencia és kiállítás, Szentgotthárd Klaszter-szintű próbaértékesítés az Evangélikus Egyház jótékonysági vásárán, Szombathely Advent-köszöntő vásár, Celldömölk Kezdeti lépések II.

Klaszter-arculat kialakítása  védjegy-logo megterveztetése és levédetése  kistájegységek lehatárolása és logók kialakítása  csomagolóanyagok terveztetése (táskák, csomagoló dobozok)  elkészült a Klaszter márkakézikönyve  rendszeres hírlevelek elindítása Kezdeti lépések III.

Saját honlap webáruházzal – Kezdeti lépések IV.

Termék előállítók felmérése, aktivizálása ( , RIÜ): több mint 80 kézműves és termelő személyes felkeresése, részletes felmérés készítése, hálózatépítés I. szakaszának megvalósítása a régió három megyéjében. Közös rendezvények, piaci megjelenések szervezése (regionális Helyi termék vásár, Natúrpark kiállítás Szentgotthárdon, Adventi vásár Celldömölkön, Savaria Karneválon való közös megjelenés 2006-ban és 2007-ben, Utazás kiállítás , Szent György napi Vásár )) Fogyasztói szokások felmérése, tesztelése (fürdőknél felállított tájékoztató pavilonok, - Bük, Sárvár, - ehhez kapcsoltan próbaértékesítések szervezése) Pannon Helyi Termék logo- és védjegy megterveztetése, és levédetése: az arculati fejlesztések keretében elkészült a Klaszter márkakézikönyve is Egységes vásári pavilonok készíttetése: 2007-ben, a tagok anyagi hozzájárulásával, lehetővé téve a vásárokon magasabb színvonalú megjelenést. A régióban található „helyi termék” kistájegységek lehatárolása: Termékek és termelők lehatárolása, kapcsolódó kutatások elvégzése, tájegységi logók megtervezése Eredmények

csomagolóanyagok terveztetése (táskák, csomagoló dobozok): A mintadarabok pályázati forrásból, utánrendelés a tagok saját hozzájárulásából. Nemzetközi Helyi Termék hálózat elindítása (2007-, GRIP IT projekt), : szakmai együttműködés és tapasztalatcsere olasz- és Cseh partnerekkel, termelői tanulmányutak, szakmai képzések szervezése rendszeres hírlevelek: negyedévente, a klaszter működésének aktuális eseményeiről Karácsonyi közös értékesítési akció: exkluzív céges ajándékok megtervezése és kiajánlása, közös csomagolásban Pannon Hely Termék bolt megnyitása Vasvár belvárosában, szombathelyi Helyi Termék bolt előkészítése: Együttműködésben a Vas Megyei Önkormányzattal Saját honlap és webáruház elindítása, webes értékesítés szervezése (2006- tól, RIÜ támogatással) - www. pannonproduct.hu Együttműködés kialakítása más klaszterekkel: kiemelkedő a Pannon Termál klaszterrel folytatott együttműködés, Pannon Helyi Termék Nonprofit Kft. létrehozása (professzionális szervezet az értékesítés segítésére Értékesítési munkatárs foglalkoztatása (próba jelleggel)

Helyi termék-előállítás foglalkoztatási hatásai – kapcsolódási pontok A ) Szükségletek a Helyi Termék Klaszter Oldaláról: 1.Piaci kereslet jelentkezik olyan termékekre amelyekből a termelők nem állítanak elő megfelelő mennyiséget 2.Termelői oldalon nincs megfelelő kapacitás a volumen-növelésre 3.A termékek előállítására lehetőség kínálkozik szociális foglalkoztatási (non-profit vállalkozási) projektek keretében B) Szükségletek a foglalkoztatási kezdeményezések részéről 1.Hátrányos helyzetű térségekben kevés esély a vállalkozói alapú munkahelyteremtésre 2.Bevételt nem termelő foglalkoztatási kezdeményezések nem fenntarthatók 3.Meglévő piaci igényre épülő termék-előállítás – foglalkoztatás (résztvevőknek is nagyobb esélyt kínál a reintegrációra)

Együttműködési javaslat Térségi Foglalkoztatási szükségletek Specifikus helyi/térségi termékek FOGLALKOZTATÁSI PROJEKTEK Egységes értékesítési- és marketing tevékenység Tényleges piaci igény Termék- és technológia - fejlesztés PANNON HELYI TERMÉK KLASZTER FOGLALKOZTATÁSI PARTNERSÉGEK, CIVIL SZERVEZETEK

Kovács István KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET