Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi."— Előadás másolata:

1 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi docens Miskolci Egyetem

2 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Kérdések Beszélhetünk-e valódi vidéki klaszterekről? A klaszter-e a megfelelő forma a helyi termékek előállításához és értékesítéséhez? Milyen más regionális gazdasági együttműködések segíthetik a rurális térségek fejlődését?

3 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Az érem két oldala KLASZTER ugyanazon iparághoz tartozó, független (versenyző) vállalatok és hálózataik, valamint a hozzájuk kapcsolódó gazdasági szektorok és intézmények olyan halmaza amelyek relatíve nagy arányban használják egymás termékeit és szolgáltatásait ugyanazon tudásbázisra és infrastruktúrára támaszkodnak továbbá hasonló innovációkat tudnak hasznosítani (Enright 1998) VIDÉK Alacsonyabb koncentráció (népesség, vállalkozások, épületek, közlekedés) Természethez közelibb gazdaság és életstílus Periféria-jelleg Lassabb kulturális változások, megőrzött örökség Regionális Tematikus Versenyképes Innovatív Üzleti Hálózat Ritkaszövetű Kisléptékű Természetközeli Távoli Hagyományőrző Terület

4 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Klaszterek Magyarországon 2000-es évek eleje – állam által felülről, multik köré szervezett beszállítói hálózatok 2008-tól (Pólus Program) – alulról szerveződő együttműködések –ROP, GOP – közel 300 gazdasági együttműködés akkreditáció – 20 akkreditált innovációs klaszter

5 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Nyertes pályázatok iparági megoszlása a ROP-ok klaszterpályázataiban (N=100 db) Forrás: PPI 2010

6 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Klaszterek vidéken VANNAK – 2012-ben legalább 45 Energia - 14 Turizmus - 12 Helyi termék és kézműves – 12 Élelmiszer - 4 Mezőgazdaság (juh, ló) - 2 Vidékfejlesztés - 1

7 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet A vidéket érintő klaszterkezdeményezések jellemzői a)vidéki térségekre is kiterjednek, de városi motorral rendelkeznek b)szerepzavar szövetkezetek klaszternek álcázva TDM-pótlék

8 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek Pannon Helyi Termék Klaszter Völgy-Vidék Helyi Termék Klaszter Észak-magyarországi Regionális Helyi Termék és Szolgáltatás Klaszter Zempléni Helyi Termék és Szolgáltatás Klaszter Gömör-Tornai Hagyományos Termék- és Szolgáltatásfejlesztési Klaszter Szatmár-Beregi Helyi Termék Klaszter Dél-alföldi Helyi Termék és Gazdaságfejlesztő Klaszter

9 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Célok helyi hagyományos kézműipari- és élelmiszeripari termék-előállítás fejlesztése a régió területén, az érintett szereplők hálózatalapú összefogásával és segítéséve  helyi termékek piacra jutásának elősegítése, és vásárlói körének megteremtése  a terméket előállító és termelő szakemberek, népi kismesterséget űző emberek állandó képzése és továbbképzése  termék- és technológia-fejlesztés a piaci igényekre épülően   kínálat szélesítése helyi foglalkoztatás növelése, jövedelemszerzési lehetőségek bővítése a vidéki térségekben  a régió turisztikai vonzerejének növelése (helyi termékek beépülése a turisztikai kínálatba)   a régió kulturális örökségének megőrzése tovább éltetése környezetkímélő hagyományos termék-előállítási technológiák súlyának növelése a lakossági fogyasztásban a helyi termékek részarányának emelése (közvetve az egészségesebb- és természet- közelibb életmód előtérbe helyezése) gazdasági potenciál növelése

10 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Tevékenységek Termelők és kézművesek felmérése Benchmarking klub létrehozása, működtetése Piacelemzés és marketingstratégia készítés  közös stratégia irányok kidolgozása, projektgenerálás Szakértői tanácsadás a klasztertagok számára Rendezvények  Klaszter-arculat kialakítása (védjegy, kistáji logók, csomagolóanyagok, márkakézikönyv, hírlevelek)  Saját honlap (webáruházzal)   Termék- és technológia fejlesztése  Saját mintabolt

11 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Termékek Tagok Ajándékdobozok (bor, pálinka, szappan, gyertya, méz, szalámi …) Lekvárok Ajándéktárgyak (üres) Vendéglátók (5) Bio olajok és ecetek Biomangalica termékek Biotönköly termékek Gombák, lekvárok és szörpök Pálinkák Szikvíz falusi turizmus megyei szövetsége falusi vendéglátók megyei egyesülete térségfejesztő civil szervezet  térségi turisztikai egyesület 2 többcélú kistérségi társulás natúrpark borút egyesület népművészeti egyesület község önkormányzat 2 3  2  Egyház ÁFÉSZ +TERMELŐK (kb. 80, 30+14, 15) Összesen: 100 50 22

12 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Következtetések hasonló célok, változó termékkör és tevékenységek erős kötődés a turizmushoz szolgáltató együttműködések gyengesége változó innovációs tartalom önkormányzat és polgármester szerepe beszállítókkal gyenge kapcsolat. Regionális Tematikus Versenyképes Innovatív Üzleti Hálózat Ritkaszövetű Kisléptékű Természetközeli Távoli Hagyományőrző Terület

13 Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések