Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A felnőttkori nem-formális és informális tanulás elismerésének előtérbe kerülése Európában és Magyarországon 2.1. Az Európai Unió és tagországai kutatási, fejlesztési törekvései, eredményei, tapasztalatai Kulcsfontosságú kutatási eredmények Az egyén szükségletei az előtérben Mi a közszféra közreműködésének, részvételének oka? Megközelítésmódok – a felülről lefelé építkező megközelítések Alulról felfelé építkező megközelítések A partnerség Országos szintű jogszabály-alkotási törekvések, kezdeményezések Az országos képesítési jegyzékek INFTE országos irodák, hivatalok Az INFTE és a különböző oktatási szektorok Alkalmazott INFTE módszerek A deklaratív (önértékelés) módszer A portfolió módszer Az elismerés társadalmi haszna Az akadályok számbavétele Sikertényezők A harmadik szektor és a nem-formális tanulás értékelése és elismerése Önértékelési módszerek a civil szektorban Néhány nemzetközi INFTE projekt
A nem-formális és informális tanulás elismerésének haszna -A források hatékonyabb hasznosítása -Hátrányos társadalmi csoportok integrálása -Hatékonyabb hozzáférés az oktatáshoz -Demográfiai előny: bevándorlók, idősek -Technológiai aspektus: a formális oktatás nem tudja követni az ICT fejlődés gyorsaságát - Hozzájárulás az EU fejlesztési politikájához
A nem-formális és informális tanulás elismerésének fő módszerei -Tesztek és vizsgák -A deklaratív, önértékelési módszer -A portfolió módszer -A megfigyelés
A közszféra érdekei -Mobilitás az oktatás és munkaerőpiac között -Hatékonyság növelése az oktatásban -Egyenlő esélyek megteremtése -A hátrányos helyzetűek segítése -Az élethosszig tartó tanulás elősegítése -A különböző gazdasági szektorok kinyilváníthatják szükségleteiket - Más európai országokkal megvalósuló koherencia
Akadályok az INFTE területén -Az igények és a források ellentmondása -Hiányzik a megfelelően képzett szakember gárda -Az egyes képzési területek különbözőségei -Az együttműködés hiánya -Eljárási korlátok -Az információkhoz való hozzáférhetőség -Személyes korlátok -A nemek és az INFTE
Sikertényezők az INFTE területén -Partnerség és konzultációs mechanizmus -Jogszabályi keretek -Nemzeti szintű információs kampány -Világos referencia keretek megteremtése -Minőségbiztosítás, monitoring
A harmadik szektor és a nem-formális tanulás elismerése Kompetenciák amelyek megszerezhetők - a függetlenség - az önfegyelem - a kommunikációs készségek - a kreativitás - számítástechnikai készségek - a team munka készségek - a nyelvi készségek - a környezetvédelmi tudatosság - a vezetési készségek - a szervezési és probléma megoldási készségek
A harmadik szektor és a nem- formális tanulás - a kreativitás - számítástechnikai készségek - a team munka készségek - a nyelvi készségek - a környezetvédelmi tudatosság - a vezetési készségek - a szervezési és probléma megoldási készségek
További információk: Magyar Népfőiskolai Társaság Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája Európai Felnőttképzési Szövetség Sz. Tóth János PhD MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: Fax: