Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
„A tagállamoknak el kell ismerniük az egyenlő, integrált általános-, közép-, és felsőfokú oktatás lehetőségét a fogyatékossággal élő gyerekek, fiatalok.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon A közoktatási intézményekkel való kapcsolatépítés a TÁMOP pályázatban és azon.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus szakvizsga
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A kompetenciatranszfer elve
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
PRESSLEY RIDGE Program
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A tanárképzés szerkezete
Az integrált terápiák elvének szakmai modelljei
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Inklúzív nevelés Magyarországon
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
Példa egy ppt prezentációhoz
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
 Főpályázó:  HTKT Klauzál Gábor Általános Iskola  Konzorciumi partnerek:  Exner Leó Óvoda  Aranyossy Ágoston Egységes Módszertani Központ.
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP A-11/2. A pályázati célja, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében, oktatásában részt vevő intézmények (speciális és többségi)
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
INKLUZÍV NEVELÉS INTEGRÁCIÓ-INKLÚZIÓ készítette: Pusztayné Nemes Beáta.
Előadás másolata:

Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben Schiffer Csilla ELTE Pedagógiai Pszichológiai Kar ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

Integráció - INKLÚZIÓ Az egyes tanuló beillesztése Az iskola befogadóvá tétele Differenciál diagnosztika Folyamatos fejlesztő diagnosztika Integrálhatóság Mindenki együtt Két rendszer egyesítése Egy rendszeren belül tartás Egyéni terápia Pedagógiai támogatás

inklúzió Sociális inklúzió – exklúzió Befogadás – kirekesztés Minden gyermek Részvétel Heterogén csoportok Kooperáció Befogadó iskolai környezet Mindenki iskolája

ELTE PPK Tanárképzés „Hátrányos helyzetű fiatalok nevelése” tantárgyblokk 30 órás választható szemináriumai között: Tanulási zavarral küzdő fiatalok a középiskolában Inkluzív nevelés gyakorlata Bologna tanterv: „Mindenki iskolája” tantárgyblokk Pedagógia szakos képzés „Inkluzív nevelés” specializáció Más képzésekbe beépítve: diáktanácsadó, szabadidőszervező

kezdeményezések Inkluzív nevelőtanár szak Multikulturális nevelés szak Romapedagógia szak Integrációs gyógypedagógus MA Pedagógus szakvizsgára felkészítő továbbképzések: Inkluzív nevelés ELTE PPK Integrációs pedagógus ELTE BGGYK

Nemzetközi pedagógusképzési programok INTEGER (1997-2001), EUMIE European Master’s in Inclusive Education (2001- 2004) www.ph-ooe.at/iip/iip/iip/eumie Feyerer, E. - Schaffhauser F. (szerk.) (2005): Az „inkluzív nevelés” mesterfokú képzés európai tanterve. Budapest, ford. Schiffer Cs. Csányi Yvonne – Fótiné Hoffmann Éva – Kereszty Zsuzsa – Nagyné dr. Kovács Ildikó – Willumsen, John (2004) : Inklúziós tanterv és útmutató a magyarországi pedagógusképzés számára. Oktatási segédanyag. GYISM, Bp. (aktualizált kiadás 2009 SZMM)

Hazai pedagógusképzési programok Auer É. – Fótiné Hoffmann É. – Mohr M. – Radványi K. – Sándor É. – Schiffer Cs. – T. Kovács L. (2008): Habilitációs és rehabilitációs tevékenységek. Kézikönyv és CD-ROM a pedagógusképző intézmények részére. Educatio, Budapest Girasek János (szerk.) (2008): A tanulók hatékony megismerése. Kézikönyv és CD_ROM a pedagógusképző intézmények részére. Educatio, Budapest Áment E. – Fecskó E. – Heimann I. – Kovács A. – Kulcsár Papp E. – Makai É. – Poór Z. (2008): „Mindenki másképp egyforma” – az integrációban. Attitűdformáló pedagógusképzési program. Kézikönyv és CD_ROM pedagógusképzési intézmények részére. Tanító- és óvodapedagógus képzések részére

Koordinátor Speciális szükségletű hallgatók támogatása a felsőoktatás során Emelt normatív támogatás Felhasználás koordinálása Kapcsolattartás, személyi segítés szervezése Felmentések Speciális és más tárgyi eszközök beszerzése 79/2006 kormányrendelet

INKLÚZIÓS INDEX BOOTH, T. – AINSCOW, M. (2009): Inklúziós index: útmutató az inkluzív iskolák fejlesztéséhez. ford. CSÁNYI Y. – SCHIFFER Cs. Mozgáskorlátozottak Békés Megyei Egyesülete, Békéscsaba http://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index_H ungarian.pdf

Inklúziós Index Inklúziós PROGRAMOK kidolgozása Az inklúzió mindennapi GYAKORLATÁNAK megszervezése Az inkluzív SZEMLÉLET kialakítása

Az index folyamat 1. Az Index bevezetése 2. Adatgyűjtés az iskoláról 5. Az Index folyamat áttekintése 3. Az inkluzív iskolafejlesztési terv elkészítése 4. A célok megvalósítása

Iskolafejlesztési nap

Inklúziós index szakértőinek képzése ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar www.barczi.elte.hu Próbaképzés: 2008 Rendszeresen: 2010 őszétől?

Az inklúzió A teljes iskola bevonását igényli A tanulói szükségletekre épít (SNI, HH…) Gyors és hatékony válaszokat igényel Választ keres a helyi problémákra helyben Feltétele: a személyi és tárgyi feltételek Összehangolt pedagógiai támogatások Fejlesztők, utazó gyógypedagógusok … szolgáltatásainak állandó jelenléte az iskolában A pedagógiai támogatások megszervezése lehetőleg a tanórákba beépítve – kéttanáros modell

Köszönöm az érdeklődést! schiffer.csilla@barczi.elte.hu schiffer.csilla@ppk.elte.hu