Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban 2011. január 11. Kálmáncsa
Mi a projekt? Projekt: (köznyelvi értelmezés) összetett, komplex feladat elvégzésének feltételeit, folyamatát, eredményeit meghatározó terv Projekt: (pedagógiai értelmezés) összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafeldolgozáshoz kapcsolódó célok, feladatok meghatározása; a munkamenet és az eredmények megtervezése; az eredmények prezentálása.
A projekt értelmezése
Mit jelent a projektpedagógia? Hegedűs Gábor: A hagyományos pedagógiával ellentétben a projektpedagógia nem a tananyaghoz rendeli a gyermeket, hanem a gyermekhez rendeli a tananyagot. A gyermek fejlődik, nem pedig fejlesztik. A projekt tevékenység valamilyen kihívásra épít. Hortobágyi Katalin: A projekt egy sajátos tanulási egység, melynek középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen csak a probléma megválasztását vagy megoldását jelenti, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek feltárását, mely a problémához organikusan kapcsolódik.
A projektpedagógia története A projektoktatás „atyja”: John Dewey (1859- 1952: Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál. (1912) A projektoktatás kidolgozója William Heard Kilpatrick (1871-1965) : A projektoktatás teljes szívvel végzett tervszerű tevékenység, amely társas környezetben megy végbe. (1921) Maria Montessori(1870-1952): A tanár szerepének megváltozása, mely szerint a pedagógus nem ismeretközlő, hanem a tanulási folyamat megtervezője, segítője. A gyermek mint személyiségének, tudásának építője.
a projektpedagógia kritériumai I. A kiindulópont a tanulók problémafelvető kérdése legyen, a tervezés közösen történjék. A projekt megoldása a tevékenységen keresztül kapcsolódjon a valóságos helyzetekhez. Adjon módot individualizált munkára. Adjon módot a csoportmunkára. Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúljon el. A cél az iskolán kívüli helyzet megismerésére vagy megváltoztatására vonatkozzék.
a projektpedagógia kritériumai II. Interdiszciplinaritás jellemezze. A pedagógusok és a tanulók egyenrangú, ám különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgozzanak együtt. A tanulók önállóan döntsenek, és legyenek felelősek saját döntéseikért. A pedagógus vonuljon vissza stimuláló, szervező, tanácsadó funkcióba. A tanulók közötti kapcsolatok erősek, kommunikatívak legyenek.
A pedagógiai projekt jellemzői Tevékenységorientáltság Tartalmi komplexitás Kooperatív technikák alkalmazása Képességfejlesztés Időkezelés Motiváció Tanár és diák közös szerepe
A projektmódszer jellemző jegyei (Körmöczi Katalin) nagyfokú szabadság konkrét, mindennapi életből vett problémák a gyermek aktív részvétele, érdeklődése együttműködésre épül tevékenységekben vagy azok sorozatában valósul meg időtartama változhat a témafeldolgozás teljes a tevékenységekbe integrált műveltség tartalmak sokoldalú tapasztalatok során fejlesztik a gyereket (közvetlen tapasztalás) kollektivizál és individualizál bevonható a szülő is
A pedagógiai projekt ismérvei Komplex, alkotó jellegű megismerési – cselekvési egység valóságos produktumok létrehozásának valóságos vagy szimulált folyamata komplexitás gyermek – pedagógus partneri együttműködése a differenciálás eszközei Csoportmunka!
A projektmódszer előnyei Önállóság együttműködés Kreativitás Saját tudásnak megfelelő tevékenység Motiváltság Többféle tanulási út, mód megismerése Valós eredmény
Alkalmazási nehézségei Időidényes Szervezés bonyolultsága Erőforrások biztosítása A hagyományos tanulási-tanítási keretbe való beillesztés Ellenőrzés – értékelés módja, ideje Együttműködés: tanulók, pedagógusok, szülők, más segítők
Felhasznált irodalom Körmöci Katalin: Projektmódszer az óvodában. 2004, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. Hortobágyi Katalin: Projekt-kézikönyv. 1976. Budapest, Tankönyvkiadó. Bihari Katalin: Projektmódszer az óvodában. http://www.rmpsz.ro/web/index.php/magisterl ap/15-magiszter2009_tavasz Stefány Judit: A projektpedagógia szerepe az óvodában. In: Kompetencia fejlesztés projektmódszerrel, szerk.: Falus Katalin és Vajnai Viktória Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2008