Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin 2006. november 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Aktualitások a szakképzésben
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Szakközépiskolai képzés
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Medvéné Dr. Szabad Katalin Dr. Zimányi Krisztina
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A Pannon TISZK Veszprém Nonprofit Kft feladata a veszprémi szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítás ában Az Európai Unió támogatásával, az.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A szakképzési rendszer változásai Szabó András. Új kihívások, régi problémák Tanulói létszám folyamatos csökkenése Szakképzés presztízsének hanyatlása.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Eger Vendéglős (OKJ ) vizsga szakmai és vizsgakövetelményei,
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Miért a Közgáz? Iskolai ágazatok: 1.Általános közgazdasági ágazat + 1 év nyelvi előkészítővel Az első évben heti 15 órában tanítjuk az idegen nyelvet.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskola Tokaj2007. január 31.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
moduláris szakképzési szerkezet
Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.

Az előadás főbb részei Előzmények Jelenlegi helyzet Az új képzési struktúra bemutatása Kérdések, hozzászólások….

A szakképzés helyzete A mélyrepülés kb. 20 éve tart A szakképző intézmények nagyon nehezen tudnak megfelelni a társadalmi elvárásnak: - általános műveltség (érettségi) - szakmai felkészítés - készségfejlesztés - munkaerő piaci elvárások Erőfeszítések ellenére egyik célnak sem tudnak maradéktalanul megfelelni

Elmaradások főbb okai Gyenge képességű hallgatók Gyak. óraszámok drasztikus csökkenése Forrás hiány/finanszírozási problémák Tanüzemek, gyak. helyek felszámolása Korszerű technika hiánya Új tartalom, tantárgyak megújulása hiányzik Tanárok rendszeres át-, és továbbképzése nem megoldott

A szakképzés, mint országos probléma nem csupán az oktatás gondja, hanem az egész társadalomra hatással van!

Új program alkotó elemei 2013-ig kidolgozott szakképzés fejlesztési stratégia országos szinten Az Új Magyarország program része Iskola rendszerű és felnőtt képzés OKJ felülvizsgálata NSZI átalakítása Tanár és szakoktató HR erőforrás fejlesztés

Országos szintű FSZ problémák Csökken az érettségizők számaCsökken az érettségizők száma A képzés nem ismert (marketing munka hiánya)A képzés nem ismert (marketing munka hiánya) A társadalmi presztízse gyengeA szakmai képzés társadalmi presztízse gyenge ForráshiányForráshiány

Az FSZ képzés célkitűzései Rövid idejű felsőfokú képzés Munkaerő piaci igényeknek magas szinten megfelelni Gyakorlatorientált képzés Specifikus, korszerű szakmai ismeretek Erős továbbtanulási motiváció Modul rendszer

A megvalósítás feltételei Munkaerő piaci prognózisok?? Rugalmas és gyors váltás szükséges Tartalmi és módszertani korszerűsítés Kompetencia alapú oktatás Átképzés, mobilitás, LLL Felnőttképzés átértékelése

A megvalósítás eszközei Modul rendszerű szakképzés Digitalizált e-learning tananyagok Oktatók felkészítése Szakmai partnerség erősítése Az oktatás technikai feltételeinek a javítása TISZK-ek létrehozása Új OKJ szakma szerkezet és azonosító számrendszer

14 megújult szakképesítés (ebből 5 keres szakma) Bolti eladó Kereskedelmi ügyintéző Kereskedő Külkereskedelmi üzletkötő Marketing-reklám ügyintéző

Az új struktúra fogalmai Alapszak képesítés: egy önálló munkakör ellátására képesít Rész szakképesítés: a modul elemek egymásra épülő szintjei, típusai Elágazás: közös alapképzés után választható speciális munkakörre készít Ráépülés:modulok sorrendje, korábbi szintek beszámítása Lásd 1/2006. (II.17.) OM rendelet ápr.1-től hat.

Az új KM képzés jellemzői 70% elmélet és 30% gyakorlat Feladat profilok Tulajdonság profilok típusai: - személyes (pl. döntésképesség) - társas (pl. kommunikáció) - módszertani (pl. kreativitás) A teljesítés szintje meghatározott

Az új KM képzés elágazásai (7) EU üzleti szakügyintéző KSZM KKV menedzser Külgazdasági üzletkötő Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Üzletviteli szakmenedzser

A modul rendszer elemei KSZM esetén (8) Vállalkozások alapítása, működtetése, átszervezése és megszüntetése Ügyviteli és munkaerő piaci ismeretek, álláskeresési technikák alkalmazása Szakmai kommunikációs tevékenység Informatikai és gazdasági szakmai idegen nyelv használata Vállalkozások menedzselése Nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok és gazdasági folyamatok irányítása A kereskedelmi vállalkozás vezetése, a gazdálkodás megszervezése A kereskedelmi szakmenedzser tevékenysége

A modul rendszer elemei KKV menedzser esetén (8) Vállalkozások alapítása, működtetése, átszervezése és megszüntetése Ügyviteli és munkaerőpiaci ismeretek, álláskeresési technikák alkalmazása Szakmai kommunikációs tevékenység Informatikai és gazdasági szakmai idegennyelv használata Vállalkozások menedzselése Nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok és gazdasági folyamatok irányítása A kereskedelmi vállalkozás vezetése, a gazdálkodás megszervezése Kis- és középvállalkozási szakmenedzser tevékenysége

Az azonosító számú, Kereskedelmi szakmenedzser megnevezésű elágazáshoz rendelt vizsgarészek és ezek súlya a vizsga egészében 1-7 vizsga rész 10% (összesen 70%) 8. vizsga rész 30% Korábbi nyelv vizsga megszűnik (nem feltétele a szakvizsgának) Valamennyi elágazás esetén hasonló vizsga struktúra

A struktúrájában megújult szakképzés utat nyit a többlépcsős OKJ megvalósításához! A munka jelentős része még előttünk áll! Köszönöm a megtisztelő figyelmet!