I. ENERGIAELLÁTÁS ÉS KÖZLEKEDÉS I. 6. Légi közlekedés Forrólevegős hőlégballonok 1783-tól kezdve, amikor nyílt tűzről felszálló forró levegővel meghajtott.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Szabó Nikolett 11.a
Advertisements

A globális felmelegedés és az üvegházhatás
A földgáz és a kőolaj.
Testek úszása,lebegése és elmerülése
Matrix-modul (konténer) biogáz üzemek
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4.
A légkör összetétele és szerkezete
Energia a középpontban
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
Mesterséges égitestek, űrkutatás, távérzékelés
Az űrhajózás kezdetétől napjainkig
Élménybeszámoló Molnár Dávid 9/B. Mikor az előtérbe értünk, egy fura szerkezet tárult elénk… Egy autó volt kiegyensúlyozva, ezért egy kötélen keresztül.
Moduláris oktatás a 8. évfolyam kémia tantárgyból
Az anyag és tulajdonságai
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
Halmazállapot-változások
Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij
Jules Verne.
Szervetlen kémia Hidrogén
Energiaellátás: Előállítás
Légszennyező anyagok hatása a környezetre
A Forma I világa Bemutató. A Forma 1 történetéből: elődje, gyökere az európai Grand Prix Motor Racing volt 1909-től 1911-ig, 1915-től 1920-ig és 1940-től.
A salétromsav A salétrom kristályosítása 1580 körül.
A fölgáz és a kőolaj.
 Évtizedek óta intenzív kutatások zajlanak egy mesterséges vérpótló szer, köznapi nevén "művér" kifejlesztésére, amely sürgősségi helyzetekben a valódi.
A levegőburok anyaga, szerkezete
2.ÓRA ISMERKEDÉS A KÉMIÁVAL
Levegőtisztaság- védelem 9.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
megújuló ENERGIÁK Iskola: Vak Bottyán János Általános Iskola
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
Magyar légifölény! ? Gripenekre várva… Menü Menü Kilépés.
Szén erősítésű kerámia kompozitok és grafit nanoréteg előállítása
Megújuló energiaforrások
A kőolaj és a földgáz.
Szervetlen kémia Hidrogén
Keszitette: Boda Eniko es Molnar Eniko
Kovalens kötés különböző atomok között.
A nitrogén és oxidjai 8. osztály.
Az oldatok.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
Fúzióban a jövő.
A légkör és a levegőszennyezés
Földgáz és Kőolaj Szücs Tamás 10.c.
Szervetlen kémia Oxigéncsoport
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A Föld légkörének hőmérsékleti tartományai
A meteorológiai ballon
Alapfogalmak, módszerek, szoftverek
Dürer kísérletbemutató
A Tűz.
A tűz.
Kőolaj és földgáz Oroszi eszter 10.b.
A szkafander ! Volt egyszer egy tudós, aki a Föld középpontját kutatta Készített egy szerkezetet amellyel le tudott jutni egészen a Föld magjáig. Csináltak.
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A XIX. század végétől napjainkig zajló kémiai, mérnöki és elektronikai fejlesztések lehetővé teszik számunkra,
Levegőtisztaság- védelem 11. Hulladéklerakók okozta légszennyezés.
Ikarosz és a repülés.
Kőolaj és Földgáz Kazinczy Alexandra 10.a.
U NIVAC 1 Készítették: Gőz Laura Boldizsár Henrietta.
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A vegyészek és vegyészmérnökök számos találmánya és fejlesztése az energiaszolgáltatás és a szállítás területén.
MÍTOSZ Daidalosz és Ikarosz (részlet) a krétai mondakör része
Az első világháború (csoda)fegyverei: Német hadiléghajók
Szén felhasználása energiaforrásként 1890-re az Egyesült Államokban a szén mint legfőbb energiaforrás, felváltotta a fát. Az első szénnel fűtött erőmű.
Dani Zoltán magyar származású nyugalmazott ezres. Hírnevére 1999
Juicy Salif citrusfacsaró
A repülés története.
A testek úszása.
A gazdasági termelés általános jellemzői
A salétromsav A salétrom kristályosítása 1580 körül.
Előadás másolata:

I. ENERGIAELLÁTÁS ÉS KÖZLEKEDÉS I. 6. Légi közlekedés Forrólevegős hőlégballonok 1783-tól kezdve, amikor nyílt tűzről felszálló forró levegővel meghajtott hőlégballonnal repült az első ember, a hőlégballonok területén forradalmi újítások történtek. A forró levegőt gyorsan felváltotta a könnyen ellenőrizhető hidrogén. Az 1960-as években csökkent az érdeklődés a hőlégballonok iránt, de később a hőlégballonozás népszerű sporttá vált, pl. az Egyesült Államokban. A kémia úgy járult hozzá e különleges sport sikeréhez, hogy modern anyagok kifejlesztésével biztosította a ballonok tartósságát, mert olcsó és hőálló anyagokat kezdtek felhasználni. A forró levegő előállítására folyékony propán-bután gázelegyet használnak. Hélium A hidrogén töltetű ballonok, mint amilyen például a tragikus véget ért Hindenburg-léghajónak is volt (1937), a merev szerkezet és a hidrogén gyúlékonysága miatt nem voltak biztonságosak ben két kémikus egy Kansas-i gázforrásban héliumot talált. Ebből a ritka anyagból hirtelen bőséges mennyiség állt rendelkezésre. Az I. világháború alatt a kémiai technológia segítségével nagy mennyiségű héliumot vontak ki a gázforrásokból, majd tárolták és szállították. A héliummal töltött kis felderítő léghajók a II. világháborúban biztonságosan kísértek seregszállító- és ellátó- hajókat, de még tengeralattjárókat is. Az 1950-es években a héliumot, mint hegesztőgázt hasznosították a rakéták építése során, illetve inert gázként a rakéta-hajtóanyag motorhoz való eljuttatásában. Rakéta üzemanyagok Az 1920-as években tesztelt rakétáktól kezdve, az ’50-es években fellőtt kommunikációs műholdakon és a ’80-as években kifejlesztett újrahasznosítható űrhajókon keresztül az ember világűrben történő terjeszkedéséig csodálatos technikai hőstettnek vagyunk tanúi. A sikeres űrutazás feltételei közé tartozik, hogy a rakéták hajtósebessége elég nagy legyen ahhoz, hogy az űrhajót átjuttassák a Föld gravitációs terén. Az első, 1926-ban fellőtt rakéta üzemanyaga folyékony benzin volt és az oxidáló anyagot is folyékony oxigéngáz formájában vitte magával. Később többféle üzemanyagot és oxidáló anyagot is teszteltek, folyékony és szilárd formában egyaránt. Az űrrepülőgépek folyékony hidrogént használnak üzemanyagként, de a kilövéskor használatos motorok szilárd hajtóanyagként alumíniumot, oxidálószerként pedig hordozóanyaggal elegyített ammónium-perklorátot használnak. Repülőgépek és rakéták szerkezeti anyagai Ahogy a repülőgépek tervezése a fáról és szövetről áttért az új típusú szerkezeti anyagokra, a kémiai technológiák olyan anyagokat kínáltak fel, amelyek találkoztak a tervezési igényekkel. Alumíniumot és titánt használva különböző fémötvözeteket fejlesztettek ki a repülőgépekhez, hogy erősek, könnyűek, hőállóak és rozsdamentesek legyenek. Az extrém működési körülmények miatt a rakétáknak speciális követelményei vannak a szerkezeti anyaggal szemben, pl. az űrhajót a visszatéréskor a magas hőmérséklettől egy speciális kerámiaburkolat védi, melyet cirkóniummal módosított szilícium-dioxid kompozitból (összetett anyagok, amelyek két vagy több különböző szerkezetű, méretben elkülönülő anyagkombinációkból épülnek fel) készítenek. A Hindenburg-léghajó katasztrófája (1937)