A MIGRÁCIÓ ÉS ENNEK SZOCIÁLIS HATÁSAI ROMÁNIA SZEMSZÖGÉBŐL,,Határon innen és túl - integráció és migráció a Kárpát - medencében’’ 2008. október 15 - 17.,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kaposvár.
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
Az iskolai szociálismunka
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Családi napközi.
FÖLDRÉSZEK.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A turizmus alapfogalmai
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Mezőkövesd etnikai összetételének változásának vizsgálata
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szalayné Sándor Erzsébet Egyetemi docens, intézetigazgató PTE ÁJK Európa Központ június 24.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Szociális regiszter publikus felület használata
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Állampolgárság.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Norvég Civil Alap A Norvégia, Izland és Liechtenstein által az Európai Unió gyengébben fejlett tagállamainak felzárkóztatásához nyújtott támogatás keretében.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

A MIGRÁCIÓ ÉS ENNEK SZOCIÁLIS HATÁSAI ROMÁNIA SZEMSZÖGÉBŐL,,Határon innen és túl - integráció és migráció a Kárpát - medencében’’ október , Noszvaj

2 Kovászna megye földrajzi elhelyezése Romániában Kovászna megye Románia központi részén, a Kárpát- medence délkeleti csücskében fekszik. Szomszédai Hargita, Vrancea, Bákó, Buzău és Brassó megyék.

3 Kovászna megye hajdani neve Háromszék vármegye volt, a székely széki területi szervezésből Sepsi-, Kézdi- és Orbaiszékből alakult 1876-ban; területe 3705 km² - az ország egyik legkisebb megyéje; a megye összesen 45 területi- közigagatási egységből áll: ebből 2 municípium, 3 város és 40 község; a megye lakosainak száma a 2002-es népszámlálási adatok alapján fő (ebből személy városi lakos); a megye székhelye Sepsiszentgyörgy, lakosainak száma fő (2002-es népszámlálási adatok).

4 Bevezető A migráció igen érzékeny téma világszerte, hiszen minden földrészt – kibocsátó vagy befogadó régióként – érint. A nemzetközi migráció a menekültügytől a bevándorlásig, az időszakos munkaerő-elvándorlástól az illegális migrációig, a szervezett nemzetközi bűnözésen át és a turizmuson keresztül, átfogja a társadalom gazdasági, szociális és kulturális területeit. A közép-kelet-európai és balkáni országokban kihívást jelentettek a rendszerváltással járó változások.

5 A migráció típusai a reguláris vándorlás, amelyben a személy szabad akaratából, a jogszabályok tiszteletben tartásával változtatja a lakhelyét irreguláris vándorlás, amely két nagy csoportra oszlik: - kényszervándorlásra, azaz menekülésre - illegális vándorlásra, azaz külföldiek jogellenes határátlépésére és tartózkodására

6 Romániai sajátosságok az EU figyelemmel kíséri a migrációs folyamatot és a tagországokon belül próbálja szinkronba hozni az erre vonatkozó jogszabályokat, figyelembe véve minden ország sajátosságait Románia különös figyelmet fordított a migrációs problémákra, még inkább azért is, mivel a csatlakozás után az EU keleti határa lett ra szól a „Szolidaritási és migrációs menedzsment program” Országos stratégia időtartamra, melyet a 2007-ben megjelent számú kormányhatározattal érvényesített

7 A stratégia megvalósítása egy tevékenységi terven alapszik, amely a következő prioritásokat tartalmazza: - az intézményközi koordinálási szint emelése a legális migráció hatékony kezelésének érdekében; - a feketemunka és az illegális tartózkodás megelőzése és kiküszöbölése; - politikai standardok fenntartása a menedékjog terén és az európai acquis előírásainak bevezetése; - a külföldiek társadalmi integrációjáért felelős intézmények koordinálási szintjének növelése; - a menedékjog és a migráció jelenségéért felelős intézmények valamint a logisztikai és humánerőforrások fejlesztése;

8 Minél engedékenyebbek a bevándorlási politikák az EU fejlett országaiban, annál nagyobb a román állampolgárok kivándorlási „előszeretete” Tudott dolog, hogy 2001-től kezdődően, egyidejűleg a belépéshez szükséges vízum eltörlésével a román állampolgárok százezrei vándoroltak Európa nyugati és déli államaiba. Ez majdnem minden európai országot érintett. A hivatalosan kivándorolt román állampolgárok száma kb. 2 millióra tehető, gyakorlatilag az ország összes térségéből vannak, ami arra késztet minket, hogy egy országos jelenségről beszéljünk.

9 A migráció gazdasági előnyei az átmeneti években és kihatása a népességre Gazdasági, szociális és kulturális szempontból a migráció túlnyomó részében pozitív, azonban demográfiai szempontból nem mondható ugyanez el Gazdasági fellendülésről beszélhetünk, ha alapul vesszük az évente 4-5 milliárd eurót, amelyet a külföldön dolgozó román állampolgárok hoznak be az országba Az „Országos Gazdasági és Demográfiai Kutatóintézet” 2007-es adatai szerint, az „európai ingázók” többnyire fiatal személyek: kb. 40% -a között vándorolt ki és ennek kb. 50%-a, aki között hivatalosan tette Sokan halasztják közülük a házasságkötést és ezzel együtt a gyermekvállalást. A éves kategóriában az egyedülállók aránya 82%, míg a évesek közül az arány 23%-os.

10 A veszély abban rejlik, hogy a külföldön dolgozók egy része már nem akar visszatérni és megtesznek mindent annak érdekében, hogy a letelepedéshez szükséges dokumentumokat beszerezzék A legnagyobb veszélyt viszont az országban hagyott kiskorúak helyzete jelenti

11 Fontosabb romániai jogszabályok a legális migráció érdekében: A 2000-ben megjelent 156. számú törvényt kiegészítő, 683. számú kormányhatározat, amely a külföldön dolgozó román állampolgárok védelméről szól - A Kovászna Megyei Munkaerő Ügynökség adatai szerint,, 2008 januártól augusztus végéig hivatalosan, az EURES (European Employment Services) program szerint, 63 személy kérvényezte külföldi munkavállalását a megye területéről. A 2006-ban megjelent, az Országos Gyermekjogvédelmi Hatóság által kibocsátott 219. számú rendelet - Ez a rendelet tartalmazza azon gyermekek jogainak érvényesítését, akik szülői felügyelet nélkül maradnak, az idő alatt, míg a szüleik külföldön dolgoznak.

12 A 2006-ban megjelent, az Országos Gyermekjogvédelmi Hatóság által kibocsátott 219-es számú rendelet Ez a rendelet tartalmazza azon gyermekek jogainak érvényesítését, akik szülői felügyelet nélkül maradnak, az idő alatt, míg a szülők külföldön dolgoznak. Azon román állampolgárok, akik gondozásában kiskorú gyermek van, és külföldön szeretnének munkát vállalni kötelesek a helyi önkormányzatok szociális irodájában letenni egy nyilatkozatot, amelyben jelzik szándékukat és megjelölik azt a személyt, akinek a gondozásában hagyják gyermeküket. A helyi önkormányzatok keretén belül működő szociális iroda feladata, hogy azonosítsák azon gyermekek eseteit, akiknek szülei külföldön dolgoznak.

13 Ezek az irodák kötelesek minden esetben egy előzetes felmérést végezni. Abban az esetben, ha a gyermek helyzete veszélyeztetett, kötelesek egy szolgáltatási tervet kidolgozni, ami természetesen a gyermek családban való maradására irányul. A terv magába foglalja mindazon kiegészítő, megsegítő szolgáltatásokat, amelyeket a helyi közösség tud nyújtani. Abban az esetben, ha úgy gondolják, hogy a gyermek fizikai, szellemi fejlődése veszélyeztetett, értesíteniük kell a Megyei Szociális Gondozási és Gyermekvédelmi Vezérigazgatóságot, kérik egy speciális védelem létrehozását és a gyermek elhelyezését. Ugyancsak ennek a szociális irodának a feladata, hogy minden előzetesen felmért esetet 3 havonta újraértékeljenek és a felújított kimutatást az ezt következő hónap 15-ig beküldjék az igazgatósághoz.

Az Országos Gyermekjogvédelmi Hatóság félévi hivatalos adatai Azon családok száma ahol a szülők külföldön vállaltak munkát Gyermek létszám Azon gyermekek létszáma, akiket IV.rangú rokonok nevelnek hivatalos határozat vagy végzés nélkül Hivatalos határozattal vagy végzéssel rendelkező gyermekek létszáma

15 Kovászna megyei sajátosságok A megye összesen 45 területi-közigagatási egységből áll: ebből 2 municípium, 3 város és 40 község és 5 tájegységre osztható fel: - Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely, Barót, Kovászna és Bodza vidéke Nem hivatalos adatokat vizsgálva, megállapítható, hogy vidékenként eléggé változik a külföldön dolgozók vagy kivándoroltak száma. Míg között a magyarlakta településekre volt jellemző a migráció – kivándorlás, az utóbbi években a románok által lakott vidéken figyelhető meg a nagyfokú külföldi munkavállalás. Ez főleg a nagymértékű munkanélküliségnek és a vidék alulmaradt gazdasági helyzetének tulajdonítható. A 2006-ban megjelent 219. számú rendelet alkalmazásának eredményeként a igazgatóságunk rendelkezik azoknak a szülőknek az adatbázisával, akik külföldön vállaltak munkát és kiskorú gyermek van eltartásában.

16 Annak ellenére, hogy a létező adatbázis nem reális ( a 45 önkormányzatból 30 jelenti rendszeresen), az adatok megdöbbentőek Külföldön munkát vállaló szülők száma Itthon maradt gyermekek száma

17 A 219. számú rendelet alkalmazásának eredményeként a mi igazgatóságunk a következő adatbázissal rendelkezik:

18 Az itthon maradt gyermekek helyzetét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy közel 95%-át rokonok, ismerősök nevelik hivatalos határozat vagy végzés nélkül, alig 5%-a kerül be a gyermekvédelmi rendszerbe. Az Országos Gyermekjogvédelmi Hatóság annak érdekében, hogy a magukra vagy hiányos felügyelet alatt levő gyermekeken segítsen, ben egy országos érdekeltségű program keretében nappali központok létrehozását hirdette meg, azonban kevés sikerrel.

Példák megyénként MegyeLakosság száma Azon családok száma ahol a szülők külföldön vállaltak munkát Gyermek létszám % 3/ Neamt ,0 BákóBákó ,4 Bihar ,1 Máramaros ,2 Kovászna ,3 Országos ,3

20 A migráció és következményei Mindaddig míg alacsony a gazdasági színvonal és kevés a jól megfizetett munkahely, úgy a szakemberek, mint a képzetlen munkaerő kivándorlása folyamatosan növekedni fog. Pozitív következmények: - az életszínvonal növekedése - különböző kultúrák megismerése és sok esetben pozitív hatása az emberek életszemléletére Negatív következményei: - a demográfiai mutató csökkenése - szakember-hiány - a munkaerő-hiány a külföldi munkaerő behozatalát idézi elő - családok szétesése, szülő-gyermek kapcsolat hiánya - az itthon maradt, magára hagyott gyermekek elkallódása (rossz társaság, iskolakerülés, bűnözés)

21 Normális körülmények között, a népesség ingadozásának csökkentése vagy megállítása 3 fontos tényező javításának eredményeként kellene létrejöjjön, éspedig: A születési arány növelése Az elhalálozási arány csökkentése A kivándorlás csökkentése A nemzetközi migráció szintjének növekedése főképp a jogrendszer változásai által jött létre, éspedig a személyek szabad közlekedéséhez való jogának következtében. Az EU tagállamainak aktuális elfoglaltsága, a munkavállalás érdekében történő vándorlás hatékony kezelésére irányul.

22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!