Támop vezetők felkészítése
Vezetők: akik a megfelelő dolgokat csinálják ( rendszerépítés) Menedzserek: akik megfelelően csinálják a dolgokat ( eredmény elérés) A problémák nem oldhatóak úgy meg, hogy szorgalmasabban csináljuk ugyanazokat a dolgokat, amelyek a múltban már többször csődöt mondtak
Változásirányítás: Vezetési tevékenység, amely a projektterv szerint és alapján a szervezet tagjainak aktív közreműködése által valósul meg. Változásirányítás szintjei: Változástervezés (küldetésnyilatkozat, jövőkép) Szabályozók szerinti működés Minőség-ellenőrzés ( önértékelés) Minőségjavítás ( intézkedési tervek, munkatervek )
TAYLOR:( ) Mindenkinek ismernie kell a napi feladatait. Megfelelő eszközöket kell biztosítani a munkavégzéshez. A sikeres végrehajtásért prémium jár A sikertelenségnek anyagi következményei vannak. DEMING ( ) A vezetés tettei, döntései a leglényegesebbek A rendszerépítés a sikeres munkavégzés feltétele CROSBY Nulla hiba program, hibamegelőzés. Az igényeknek való megfelelés a lényeg és nem az elegancia A sikeres, hatékony munka záloga a tudatosság
A szervezetben nagyobb önállóságot és felelősséget kell biztosítani a dolgozóknak A szervezeti célok és az egyéni célok közelítése egymáshoz. Az anyagi és erkölcsi elismerésben határozott determináló elem a munkavégzés színvonala. Az intézmény menedzselése, PR tevékenység, marketing tevékenyég hangsúlyozása Egyénre szabott munkakörtervezés. Döntési lehetőségek szélesítése. Szolgaáltatói jelleg növelése, állandó visszacsatolás a partnereknek.( egyenrangú és kölcsönös kommunikáció)
A tanult ismeretek száműzése? Egyszemélyi felelősség? Egyszemélyi döntések? Utasítások, határozatok? Fenyegetettség? Reaktív vezető: Mindenre a vezető tudja a választ. Közlés és utasítás, a beosztottak várakozása Személyes döntés Előítélet, hibázási lehetőség kevés A bajok felkutatására összpontosítás Proaktív vezetés Figyelmesen hallgat másokat. Lehetőség a munkatársaknak a döntésre Innovációt, fejlesztést kezdeményez Irányítás decentralizálása. Hibák megelőzése, tanulás a hibákból
Létezik-e a vezetői tulajdonságok olyan listája, amely a sikert mindig garantálja? A szituációk, helyzetek, a működési környezet alapvetően befolyásolja a vezetői tevékenységet. Erőtéranalízis. Közösen kialakítani az elképzeléseket Az intézkedések magyarázata, megvitatása Szigorúan ellenőrizni a működéseket Döntés és végrehajtás átadás Változás menedzselés Akar/tud modell
Tervezés A célok megvalósításához vezető út Feladat és erőforrásleltár Információgyűjtés Szervezés Team létrehozása Munkaköri leírások Legitimálások Szabályozás Eljárási szabályok A munkacsoportok munkájának összehangolása Ösztönzés Ellenőrzés Külső és belső Belső Audit Minősítés
Minél később szerezzük be az információkat annál nehezebb és költségesebb a döntés következménye Azoknál legyenek az információk akik elvégzik a feladatokat ( vezetői hatalom forrása) Kommunikáció minden irányban, kezdeményezési jogosultság szélesítése. Világos intézményi stratégia megfogalmazása, a közös célok és értékek ismerete. Az intézmény valós problémáinak ismerete Látszateredmények lehető legnagyobb mellőzése a napi értékelésekkor Tilos a vezetőséget új gondolatokkal elképzelésekkel zavarni?
A szervezeti önazonosság kialakítása Közös értékrend Közös célmeghatározás Felelősség és cselekvési szabadság A munkatársak szakmai fejlesztése Továbbképzések Belső képzések Projekt feladatok A munkatársak értékelése Az intézményhasználókhasználók értékelése Összehasonlíthatóság Belső és külső értékelések Továbbképzések Innováció segítése, motiválás Tervezhetőség Benchmarking Új munkatársak beillesztése A betanulási idő csökkentése Negatív szankcionálás
Feltételbiztosítás Vezetői energia átcsoportosítás ( stratégiai tervezés) Csőlátás helyett perspektívák megnyitása Aktív szerep a belső képzésekben A munkatársak meg tudnak állni a saját lábukon, önfejlesztésre késztetés A maximumot kihozni a munkatársakból ( team munka) Kockázatvállalás, hatáskör megosztás A vezetés koordináló szerepe és azonnali reagáló képességének növelése A partnerek információkkal való ellátása Multiplikátori szerepek – benchmarking Működési erőforrások növelése Vevői igények kiszolgálása Folyamatos javítás, korrekció – PDCA
A vezetőség az elkötelezettségét formálisan is mutassa ki. A hosszú távú perspektíva megőrzése a rövid távú nyomásgyakorláskor is. Új struktúrák létrehozása – mátrix szerkezetek –a folyamatos együttműködés a dolgozók és a vezetés között A döntéseket adatokra, tényekre kell alapozni A küldetés és jövőkép széleskörű elfogadása A dolgozók részvétele nélkül nincs eredmény A szervezeti hierarchia változik – személyes ambíciók is fontosak Felsorakoztatás, bizalom, teljesítőképesség ( bürokrácia, káosz, bénultság) Csapatmunka ( autonómia és együttműködés) Újabb innovációs pontok
Milyen vezetői szerepek, kompetenciák szükségesek egy sikeres változás kialakításához és a fenntartásához? Milyen változásokat vezettek be az elmúlt években intézményükben? Milyen előkészítő feladatokat oldottak meg? Mit szeretnének változtatni az elkövetkező 3 évben? Fogalmazzanak meg sikerkritériumokat? A munkatársak körében melyek voltak, lehetnek a gátló tényezők egy-egy változás bevezetésekor?