Az e-önkormányzat támogatás- és fejlesztéspolitikájának időszerű kérdései – az NFT I. tanulságai és az NFT II. jövőképe Piróth István vezető tanácsos, főreferens
Tartalomjegyzék Az e-önkormányzat támogatáspolitikájának korábbi elemei Hazai pályázatok, kiemelt programok és EU-s társfinanszírozású pályázatok települési önkormányzatoknak ( ) A GVOP intézkedés főbb adatai A GVOP intézkedés nyerteseinek térbeli eloszlása A GVOP intézkedés módszertani zárása Az Új Magyarország Fejlesztési Terv beavatkozási irányai Közös közigazgatási szolgáltató központ ASP központok modell-keretrendszer
Az e-önkormányzat támogatáspolitikájának korábbi elemei
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium saját pályázatai települési önkormányzatoknak ( ) SZT IS 8-9 ITP 1 és 3 ITP 17 és pályázó vissza nem térítendő támogatása települési honlap létrehozásához, honlapjaik tartalmának kialakításához SZT IS pályázó jutott korszerű számítógépekhez 2096 pályázó számára nyújtott internet-kapcsolatot és támogatott internet-hozzáférést 96 pályázó támogatása új rendszerek bevezetésére, meglévők fejlesztésére, átvételre
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium saját kiemelt programjai önkormányzatoknak ( ) informatikai Közháló e-Magyarország pontok önkormányzatok
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium EU-s társfinanszírozású pályázatai települési önkormányzatoknak ( ) GVOP GVOP GVOP pályázó nyert elektronikus közigazgatás infrastruktúrájának beruházásához 15 pályázó nyert az adatvagyona másodlagos felhasználásához 44 pályázó pályázhat szélessávú internet-hozzáférés kiépítéséhez
A GVOP intézkedés főbb adatai GVOP prioritás költségvetése100,00% mrd HUF GVOP komponens31,60% mrd HUF GVOP komponens5,40% mrd HUF GVOP 4.3 intézkedés összesen37,00 % mrd HUF GVOP prioritásra beérkezett pályázatok (db)100,00% 602db GVOP ,30%56 db GVOP ,80%41db GVOP intézkedés összesen16,10 %97 db
A GVOP intézkedés főbb adatai GVOP prioritás IH által támogatott pályázatai (db) 100,00 % 182db GVOP ,00% 29 db GVOP ,30% 17 db GVOP intézkedés összesen25,30 % 46 db GVOP prioritás IH által támogatott pályázatai (HUF) 100,00 % HUF GVOP ,20% HUF GVOP ,80% HUF GVOP intézkedés összesen77,00 % HUF
A GVOP intézkedés nyerteseinek térbeli eloszlása
A GVOP nyertes pályázat kifizetett támogatástartalma
A GVOP pályázat kifizetett támogatástartalma
GVOP 4.3 módszertani zárása Szakmai anyagok Állapot jelentés, és előrehaladási jelentés a GVOP és GVOP komponensek nyertes pályázatainak programjairól Szakmai-módszertani útmutató az elektronikus önkormányzat fejlesztéséhez kapcsolódó beruházások megrendelő-oldali projektmenedzsmentjének kiépítéséhez és működtetéséhez Best practices kézkönyv a GVOP és GVOP komponensek nyertes pályázatainak programjairól Szakmai szójegyzék az elektronikus önkormányzat kialakításának tervezéséhez A GVOP ésa GVOP komponensek nyertes pályázati programjai projektmenedzsmentjének átvilágítása
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv beavatkozási irányai 6. Államreform Program Elektronikus Közigazgatás OP (ERFA) Államreform OP (ESZA) 99 milliárd Ft 41 milliárd Ft
A közös közigazgatási szolgáltató központ helye és szerepe a korszerű közigazgatásban A központi közigazgatási szint kiemelkedő a szabályozás területe a központi nyilvántartásokat képező adatgyűjtés, feldolgozás és kezelés országos, illetve az egész közigazgatás egészére vonatkozó ajánlások és szabványok ellenőrzés finanszírozás az AROP, illetve az EKOP ügyvitele és ügyintézésének korszerűsítését teljes egészében az AROP tartalmazza. jelentős IKT igényei vannak (pl. szerverfarm, kiterjedt belső hálózat stb.), back office eszközrendszer front office saját közigazgatási szintjén, illetve a területi szint (pl. irodaközpontok) felé, állampolgárok irányába nem jellemző az IKT igényeket nagyobb részben az EKOP fedezi. üzleti vagy PPP konstrukció még nem jellemző
A közös közigazgatási szolgáltató központ helye és szerepe a korszerű közigazgatásban A területi közigazgatási szint 1. a központi közigazgatás intézményeihez csatlakoztatja az önkormányzati hivatalokat ügyvitel kiépítése, korszerűsítése: AROP ügyintézés kiépítése, korszerűsítése: EKOP ügyintézési rendszere: a központi közigazgatásból vesznek át a helyi önkormányzatoktól csatolnak hozzá kapcsolatrendszere: központi közigazgatás intézményei települési önkormányzati hivatalok állampolgárok
A közös közigazgatási szolgáltató központ helye és szerepe a korszerű közigazgatásban A területi közigazgatási szint 2. központi rendszerekhez kötődő IKT igényeit az EKOP finanszírozza saját intézményén belül használnak IKT infrastruktúrát (munkaállomásokon keresztül szerverekig) az államigazgatáson belüli front office részt támogatja az EKOP back office finanszírozása még megoldatlannak tűnik javaslat: az ASP központok csatlakoztatása az irodaközpontok(XR) (a ASP modell-keretrendszer kiépítésének támogatása az EKOP-ból) üzleti vagy PPP konstrukció még nem jellemző
A közös közigazgatási szolgáltató központ helye és szerepe a korszerű közigazgatásban A helyi közigazgatási szint 1. az önkormányzati hivatalok nagyobb részt az irodaközpontok szolgáltatásaira építik ki működésüket támogatása a ROP-ok feladata az önkormányzati hivatal ügyvitelének teljes eljárásrendje saját hatáskörében marad, az ehhez szükséges igazgatási modernizációt, illetve IKT eszközöket (back office) a ROP-ok finanszírozzák. az önkormányzati hivatalok kommunikációja kétirányú: a hivatali front office megoszlik az irodaközpontok és az állampolgárok között szükséges forrás a ROP-ban van
A közös közigazgatási szolgáltató központ helye és szerepe a korszerű közigazgatásban A helyi közigazgatási szint 2. önkormányzati hivatalok IKT igénye:, felhasználása: a back office és a front office kiépítése igényli az állami támogatást, illetve a források pályáztatáson keresztüli allokációját a kiépített infrastruktúrát részben „piacosíthatja” (pl. honlapján, portálján vállalakzók hirdetéseit jelentetheti meg) a települések számossága, és gazdasági erejük alacsony mértéke megkívánja az IKT fejlesztések centralizálását, javaslat: az önkormányzati hivatalok csatlakozása ASP központhoz (a ASP modell-keretrendszer kiépítésének támogatása az EKOP-ból) az önkormányzatok bevonhatnak piaci szereplőket (pl. piaci szereplővé válhat az önkormányzat, PPP konstrukció)
ASP központok modell-keretrendszer 1. Az elektronikus önkormányzat kiépítését szolgáló eddigi támogatás-és fejlesztéspolitika elért és várható eredményei (GVOP 4.3.1, GVOP , GVOP intézkedések) mind fölrajzi kiterjedésükben (országos), mint az elektronikusan potenciálisan elérhető állampolgárok és kkv-k számosságát (5,5-6 millió fő, ezer kkv) tekintve nagymértékű. Tehát ez a lefedettség érték, amelyet meg kell őrizni, illetve kiterjeszteni (v. ö. EKOP oldal). 2. Az NFT II. operatív programjai kivétel nélkül tartalmaznak támogatáspolitikai hivatkozásokat, illetve terveket az információs társadalom vívmányainak további terjesztésére (v. ö. EKOP oldal). Így az információs társadalom vívmányainak kiterjesztése –horizontális szakpolitikává válva – erős kormányzati szerepvállalást kap (különös figyelemmel az elektronikus közigazgatásra). Vagyis az elektronikus közigazgatáson belül, az elektronikus önkormányzat a politikában és a szakpolitikában elfoglalt helye szerint méltó figyelemben részesül.
ASP központok modell-keretrendszer 3. Az NFT II. operatív programjai, és különösen az EKOP prioritásainak több intézkedése (v. ö. EKOP oldal) tartalmazzák az információs társadalom (az EKOP természetesen az elektronikus közigazgatás) IKT infrastruktúrájának további kiépítést, fejlesztését szolgáló támogatás- és fejlesztéspolitikai területeket. Azonban az EKOP IKT infrastruktúra fejlesztésével foglalkozó intézkedései az elektronikus önkormányzat vonatkozásában kizárólag a front office infrastruktúrájának fejlesztését támogatják (természetesen a szabályozási, standardizálási, integrációs stb. törekvések érintik az önkormányzati hivatalok back office-ét is.) Ezért az önkormányzati hivatali ügyvitel (kisebb részben az ügyintézés) back office IKT fejlesztése támogatásának szükségessége szakmai szempontok szerint átgondolt és indokolt, ám költségoldalról lehetőleg kímélő megoldást igényel.
ASP központok modell-keretrendszer 4. Az ASP központok hatékonysága, költségkímélő megoldásai (pl. outsourcing) ismeretében megállapítható, hogy az OP-kból hiányozni tűnő elektronikus önkormányzati ügyviteli back office fejlesztéséhez szükséges beruházások támogatása a kialakulóban lévő, illetve működő önkormányzati ASP központok modellértékű funkcionális és felhasználói bővítésével indokolható. (Hozzátéve, hogy az ASP az önkormányzati ügyintézés szükséges back office IKT infrastruktúrája természeteses kiszolgálja az önkormányzati ügyvitel front office igényeit is.) Tehát az ASP központok modell-keretrendszere kialakításának támogatása az önkormányzat működésének valamennyi elemét átfogó informatikai – IKT infrastrukturális, hálózati, sowtware-ellátottsági – szempontból igényelt, indokolt és jó megoldás.
ASP központok modell-keretrendszer kialakításának elemei Az ASP központok modell-keretrendszere kialakításának támogatási lehetőségei – gyakorlati megoldások (pilot projekt) A meglévő, folyamatban lévő elektronikus önkormányzati fejlesztések megismerése, értékelése Az ASP központi szerepre alkalmas elektronikus önkormányzati fejlesztések kiválasztási kritériumai (a modell-keretrendszer pilot projektjeinek tervezett helyszínei) Az ASP központok modell-keretrendszere kialakításának pilot támogatási, fejlesztési konstrukciója Az ASP központok modell-keretrendszere kialakításának költségvetési konstrukciója
Kérem, tegyék fel kérdéseiket! Kérem, tegyék fel kérdéseiket! Piróth István vezető tanácsos, főreferens Miniszterelnöki Hivatal Elektronikuskormányzat-központ