Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben
Advertisements

LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Helyi Érték – Értékhely! KEOP /B/
Aktuális pályázati lehetőségek
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Szőnyi János „A hazai bioenergetika szerepe a jövő villamos energia ellátásban” december 15. Az erdészet energetikai alapanyag termelési szállítási.
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
BÉKÉS ÉS KÖRNYÉKE BIOKULTÚRA EGYESÜLET TEVÉKENYSÉGE Csarnai Erzsébet Biotermelők együttműködési lehetőségeinek szélesítése a magyar román határ mentén.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termék védjegy bevezetése március 28., Alcsútdoboz Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület LEADER.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
Dr. Dömötör Tamás Magyar Tájépítészek Szövetsége.
Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
Értékesítési csatornák
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi.
PIACI INFORMÁCIÓS RENDSZER
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon Villány-Siklós borút Egyesület (1994) Balatoni Borutak szövetsége (2003) Magyar Borutak szövetsége (2003)
HÍR gyűjteményből Íz-régiók a Kárpát- medencében Szegedyné Fricz Ágnes elnök HÍR Bíráló Bizottság.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Alsó-Tisza Menti PritavitCa Akciócsoport Előadó: Forgó Henrik polgármester polgármester.
Regionális jelentőségű klaszterek közös beruházásainak támogatása, szolgáltatásainak kialakítása, fejlesztése ÉMOP – 2007/1.2.1 TERVEZET.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Biomassza Bajnokság Magyarországon Kovács Emese ENERGIAKLUB Szakpolitikai Intézet és Módszertani Központ „Biomasszát fenntarthatóan” c. Konferencia Gödöllő,
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Pályázati feltételek LEADER felkészítő fórum „vállalkozási alapú fejlesztés" jogcímre pályázók részére.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalamerenye, szeptember 10.
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
„Helyi márka kialakítása a Bakonyban” című projekt bemutatása
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Helyi márka kialakítása a Bakonyban  Mi a projekt célja ?  Kik vehetnek részt a projektben?  Mi a projekt haszna ? Miért éri meg, hogy a projektben.
Vállalkozásmenedzsment I.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AGRÁRINNOVÁCIÓS MŰHELY A RÓNA – JUH Klaszter innovációs hatékonyságának növelése ÉAOP
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
BEPTRA „ Legjobb gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Záró konferencia HURO0901/138/2.1.2.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Leader program és helyi termék a turisztikában. Helyi termék 76/2011 VM rendelet alapján: – LEADER Helyi Akciócsoport illetékességi területén megtermelt,
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Előadás másolata:

Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Molnár Balázs Völgy Vidék Tájtermék: védjegy és terméktanúsítási rendszer 2010. november 19., Kajászó Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/243-124 Web: www.volgyvidek.hu; Email: volgyvidek@volgyvidek.hu

Bevezetés VVK kiemelt célja: sokszínű helyi gazdaság kialakítása és fenntartása, elmozdulás egy jobban az önellátásra törekvő helyi gazdasági rendszer felé, amely... A környezet- és tájgazdálkodás elvei alapján termel Kevesebb ipari eredetű alapanyagot használ A természet energiáit, ill. a helyben elérhető megújuló energiákat fenntartható módon hasznosító megoldásokat keres Nagyobb mértékben épít a helyi közösség, gazdák, vállalkozók együttműködésére, szövetkezésére A termelés és kereskedelem nagyobb részét közössége tagjaival közösen intézi Az energiaellátásban növekvő mértékben hasznosítja a helyi, megújuló erőforrásokat Anyag- és víztakarékos technológiákat használ Több feldolgozott terméket tud eladni Többfajta terméket állít elő, és egyedi terméket is előállít Törekszik arra, hogy az előállított termékek minél nagyobb részét helyben fogyasszák el, használják fel Meglévő gazdaságok átalakításának lépései: új típusú gazdálkodás lehetőségeinek felkutatása, tervezés, beruházási terv, engedélyeztetések, kiviteli tervek készítése, beruházások megvalósítása Alapja: helyi termékek

Helyi termék fogalma és jellemzői Helyben előállított, helyben honos v. helyben megtermelt, előállított alapanyagból (>50%), hagyományos és/vagy az adott térségre jellemző technológiával, eljárással készült termék, feldolgozott termék. Kisebb része kézműves termék: minden olyan emberi erőforrással előállított, eredeti, nemzeti kultúrát őrző, egyedi értéket képviselő, hagyományos termék, amely előállítása környezetkímélő módon történik. További jellemzői Előállítása sajátos történelmi, földrajzi, agroklimatikus környezetben zajlik, Egyedi eljárással készül, Ára magasabb, Értékesítése legtöbbször közvetlen értékesítéssel történik, Jellemzően mikro- és kisvállalkozások, kistermelők, őstermelők, magánszemélyek termelik, állítják elő. Miért jó a helyi termék? Megbízható, friss, fenntartható, azaz… Több embernek ad munkát, Ízletes és friss (mezőgazdasági termékek és élelmiszerek), Kisebb a környezetterhelése a rövid idejű szállítással (ld. food miles), A közösség pénze helyben marad, a helyi gazdaság erősödik, Termelő és fogyasztó szorosabb kapcsolata jön létre.

Völgy Vidék Helyi Termék Program Völgy Vidék Helyi Termék Katalógus: jelenleg mintegy 120 termelő 200 termékével 12 helyi termék kategóriában (termesztett, gyűjtött és feldolgozott gyümölcs, zöldség; hús és húskészítmény; tejtermék és tojás; bor és pálinka; egyéb ital; sütő- és cukrászipari termék; egyéb feldolgozott élelmiszer; gyógy-, fűszer-, festőnövény; kertészeti termék; kézműipari termék; ipari termék; egyéb termék), Völgy Vidék Helyi Termék Céh v. Klaszter kialakítása: helyi terméket előállítók (és más érdekelt felek) szövetsége együttműködési megállapodás alapján, megbízott közös menedzsment-szervezettel A közösen szervezhető tevékenységek köre 18-20 elemből állhat köv. oldal Völgy Vidék Ökorégió: ökológiai gazdálkodásból származó, illetve bio- és helyi élelmiszertermékek információs és marketingközpontja (klaszter része), Völgy Vidék Tájtermék védjegy és a hozzá tartozó terméktanúsítási rendszer, Völgy Vidék Tájtermék (helyi termékfelmérő adatlap, honlap, webáruház, kiadvány, helyi termék, biotermék, környezetkímélő áru- és a fair trade termék vásárok, stb.).

Közösen szervezhető tevékenységek helyi termék iroda kialakítása és működtetése, helyi termék katalógus és webáruház létrehozása és fenntartása, egységes arculat és marketingkommunikáció, eredet-megjelölés és -védelem, védjegyoltalom, tanúsítás, minőségbiztosítás és -ellenőrzés, helyi termékekkel kapcs. rendezv.-ek szervezése, rendezv.-ken való megjelenés és részvétel biztosítása, helyi termék piacok szerv.-e és kialakítása; helyi termék polcok, pontok, boltok kialakítása és fenntartása, közvetlen értékesítés újszerű lehetőségeinek feltárása, bevezetése és működtetése, helyi termékek és technológiák fejlesztése (pl. csomagolástechnika), tudatformálás; pályázatfigyelés, -írás, tanácsadás, kiadványkészítés, közös szakmai kiadványok megjelentetése, médiakapcsolatok, információszolgáltatás, projektgenerálás, helyi termelők partnerkapcsolatai kiépítésének segítése, helyi termelők kiállításokon, vásárokon, szakmai utakon, partnertalálkozókon való részvételének segítése helyi termelők innovációs és fejlesztési tevékenységének segítése, helyi termelők képzése, piackutatás, kutatás-fejlesztés, tanulmánykészítés, érdekérvényesítés és -védelem, logisztikai szolgáltatások szervezése, biztosítása, helyi termékkel kapcsolatos tapasztalatcserék, tanulmányutak, szakmai együttműködések, konferenciák, fórumok, közös projektek kialakítása, szervezése, véghezvitele.

Völgy Vidék Tájtermék védjegy Völgy Vidék tájai ökológiai, gazdasági, társadalmi, kulturális szempontból sok hasonlóságot mutató térséget képeznek. A Völgy Vidék Tájtermék védjegy ezt az egységet fejezné ki. A védjegy célja, hogy a völgyvidéki gazdálkodók, szállásadók, termék-előállítók, szolgáltatók  számára segítse a piacra jutást. Hazánkban egyre többen vannak, akiknek fontos, hogy vásárlásukkal jó ügyet: a magyar gazdaság erősödését, a környezetkímélő termelést támogatják, és egészséges terméket vásárolnak. A hagyományos termékek, régi ízek, tájfajta gyümölcsök is egyre keresettebbek. A védjegy abban segít, hogy az ilyen termékeket előállító termelők és a fogyasztók megtalálják egymást. A védjegyrendszer új piaci lehetőséget kínál tartós termékek (lekvárok, konzervek stb.), engedélyköteles termékek (pálinka, alkoholos italok), kézművesipari termékek (fa, bőr, nád, stb.), friss zöldségek, gyümölcsök, hús-, tejtermékek és sok más Völgy Vidék áru számára. A helyi termékekhez kiválóan kapcsolhatók túraprogramok (pl. lovas, kerékpáros, öko- vagy extrém túrák), illetve különböző kulturális programok. Célszerű pl. a helyi szállásadók, étteremtulajdonosok, lovasok, borosok, programszervezők és a kistermelők, pékek, szolgáltatók összefogása, belépése a védjegyrendszerbe. A településre érkezők helyi termékeket fogyaszthatnak, így több termelő és szolgáltató is jól jár. Könnyebb lehet a közös, összehangolt munkával, egységes arculattal, szervezéssel elérni a vásárlókat, mint külön-külön próbálkozni fénymásolt szórólapokkal és egyenként drága nyomtatványokkal, hirdetésekkel.

Hogyan működne a védjegyrendszer? A Völgy Vidék Klaszter és a védjegyfelhasználó szerződést köt. A felhasználó a szerződésben szereplő termékekre vagy szolgáltatásokra egy évre felhasználói jogot kap a jogtulajdonostól. A szerződést lejárta után rögtön meg lehet újítani. A VV Klaszter, mint jogtulajdonos ellenőrizheti a védjeggyel megjelölt termékek vagy szolgáltatások körét és minőségét, hogy megfelel-e a szerződésben foglaltaknak. A VV Klaszter a védjegy felhasználói részére az alábbi lehetőségeket biztosítja: A védjegyhasználatból befolyó díjakból a Klaszter folyamatosan marketing, reklám, piacépítési feladatokat lát el az ’Völgy Vidék Tájtermék’ védjegyes termékek és szolgáltatások ismertségének növelésére, az értékesítés javítására. Egységes grafikai arculattal, olcsón reklámhordozó készítését vállalják, ha a felhasználó igényli (szórólap, névjegykártya stb.). A védjegy honlapján a termékeket, szolgáltatásokat bemutató saját oldalt hozhat létre a felhasználó. Programokon, fesztiválokon részvétel, kiállítás lehetősége. Értékesítési lehetőség a védjegy-rendszerben részt vevő boltokban, piacokon (tájboltok, tájtermék-sarkok). A védjegy használatának díja lenne: pl. kedvezményes (nyugdíjas, diák): 500 Ft/hó; magánszemély, őstermelő, kistermelő: 1000 Ft/hó; vállalkozás, önkormányzat: 2000 Ft/hó. A 2012. december 31-ig belépőknek nem kell díjat fizetniük, stb.

Terméktanúsítás: milyen kritériumokat kell teljesíteni? A védjegy a fogyasztónak különleges minőséget kínál. Ezért a felhasználók a szerződésben vállalják, hogy termékük megfelel az alábbiaknak: Kötelezően teljesítendő feltételek A Völgy Vidék területéről származik Magyar termék vagy szolgáltatás Helyi termék vagy szolgáltatás Megfelel a termék/szolgáltatás előállítására vonatkozó hatályos előírásoknak Az előállítás módja: Általános gazdálkodásban, amely kímélő gazdálkodásra való átállás alatt van vagy Kímélő gazdálkodásban vagy Minősített biogazdálkodásban vagy Tájgazdálkodás során vagy Természetes talajon termesztett. Ionizáló / radioaktív sugárzással nem kezelt nem kötelező teljesíteni, de önként vállalható (pl. GMO-, szója-, szermaradvány, hozzáadott cukor és édesítőszer, tartósítószer, mesterséges adalékanyag, mesterséges színezék, mesterséges ízfokozó mentes; természetes alapanyagokból készült; mézzel ízesítve; hormon- és antibiotikum-mentes tenyésztés/termesztés; természetes növekedés, hozam; természetes érés [érésfokozó, állományszárító szer nélkül]; magas beltartalmú; táj-, tájjellegű, magyar fajta; műtrágyázás, vegyszeres növényvédelem nélkül).

Völgy Vidék Tájtermék marketingkommunikációja Cél: a Völgy Vidék tájtermékeket ismertté is kell tenni, tudatni kell minél szélesebb körben azt, hogy léteznek, és hogy hol lehet hozzájuk jutni. A marketingkommunikációnak e téren két fő célja van: egyrészt, mivel a helyi termék identitással bír, alkalmas arra, hogy Völgy Vidéket is népszerűsítse. Másrészt, ha megvalósul a Völgy Vidéken kívüli értékesítés, a bevétel erősíti a helyi egzisztenciát, azaz közvetlen gazdasági bevételt hoz a térségnek. Ezért is szükséges egy sikeres termék előállítását olyan szintre felfejleszteni, hogy abból jusson a Völgy Vidéken kívüli piacra is (egy-egy ismertebb helyi termék esetén 100 km-ben szokták meghatározni a beszerzési távolságot: Völgy Vidék esetén ez bőven eléri Budapestet, de még a Balatont és Győrt is). Egy-egy emblematikus helyi termék köré épülő rendezvénynek jelentős szerepe van a térség gazdaságának erősítésében is, amellett, hogy gyakorta ezek akár országos vagy nemzetközi eseménnyé is kinövik magukat (pl. Etyek Pincefesztivál, mint borünnep, vagy a Kezes-Lábos Fesztivál, mint helyi termék és kézműves ünnep). A völgyvidéki embernek jogos hiányérzete támad pl. egy Váli Bodzafesztivál nem létezése miatt (annak ellenére is, hogy a BOTÉSZ megrendezi a Bodzavirág Ünnepet, ahol termékeik kóstolására és vásárlására van lehetőség), vagy egy, a martonvásári vetőmagoknak tisztelgő rendezvénynap kapcsán.

Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/243-124 Web: www.volgyvidek.hu Email: volgyvidek@volgyvidek.hu