„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” 2007. május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Deviation Phase II - Hungary Dr. Agnes Lindenbach | 8th October 2006 Dr. Lányi Péter Sopron, szeptember 9. A CONNECT és az EasyWay projektek hazai.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Connect ”ITS rendszerekre vonatkozó nemzetközi kapcsolatrendszerek: az együttműködési feltételek kialakítása” Connect
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A CONNECT és az Autópálya
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hazai ITS stratégia az európai ITS Intézkedési Terv tükrében
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Dr.- habil. Lindenbach Ágnes
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
Stratégiai tervezés.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Beszámoló az EG 4 „Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja” szakértői csoport munkájáról Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezető Állami.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Országos Munkaerő-piaci Szolgáltató És Szakmai Támogató Hálózat.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Intelligens közlekedési rendszerek
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár

Az ITS stratégia szükségessége  Az ITS rendszerek/szolgáltatások fejlesztési irányainak, a prioritások rögzítése/megfogalmazása szükséges közlekedés- politikai célok eléréséhez.  Az ITS stratégia alapelemei meghatározása a hazai helyzet, a fejlődés várható tendenciáinak és a stratégiai jellegű dokumentumok figyelembe vételével.  A prioritások meghatározása mellett feladat-meghatározás: műszaki és nem műszaki jellegű feladatok rögzítése.  Közúti közlekedéshez kapcsolódó stratégia – a minden egyes közlekedési ágazatot magába foglaló stratégia részeként - kapcsolódási pontokkal a többi alágazat és közlekedési eszközök irányába.

Az ITS rendszerekhez kapcsolódó horizontális feladatok  Rendszerfelépítés – egységes Keret az egyes önálló rendszerek és szolgáltatások egymáshoz kapcsolódásának és együttműködésének módjának rögzítésére  Az intelligens közlekedési rendszerek / szolgáltatások értékelése  Az ITS rendszerek szabványosítása

Az ITS rendszerekhez kapcsolódó prioritások, egyéb feladatok  Együttműködés „PPP” keretében a tervezés, finanszírozás és üzemeltetés terén  Jogi/szabályi feltételek megteremtése, intézményi háttér  A kapcsolódó kutatás-fejlesztés koordinálása  Európai/regionális és határon átnyúló együttműködés a TERN hálózaton  Együttműködés nemzetközi ITS szervezetekkel  Finanszírozás biztosítása, finanszírozási modellek létrehozása  Tudatformálás, oktatás

Tendenciák - kitekintés  A rendszerintegráció szerepe felerősödik;  Általánossá válnak a mindenki számára, minden időben, mindenhol rendelkezésre álló szolgáltatások;  A felhasználók köre kibővül a közösségi közlekedést használókra is;  A lehetséges műszaki megoldások széleskörű intelligens közlekedési szolgáltatásokat tesznek lehetővé;  Nő az európai integráció és regionális együttműködés szerepe, ami interoperabilis rendszereket tesz szükségessé;  Az ITS rendszerek alkalmazása terén megnő az igény a Public Private Partnership (PPP) iránt.

Stratégiai jellegű EU dokumentumok  „Intelligens közlekedési rendszerek alkalmazása a Transz- európai úthálózaton” c évi TEN-T jelentés;  „White Paper: Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni”.(2001. szeptember);  eSafety / eCall témához kapcsolódó EU közlemények;  European ITS service – Deployment of intelligent transport system in the road sector in Europe” (TEMPO Titkárság kiadványa, 2003);  „Keep Europe moving – sustainable mobility for our continent”, mid-term review of the European Commission’s 2001 Transport White Paper, 2006.

Stratégiai jellegű hazai dokumentumok  „Magyar közlekedéspolitika 2003 – 2015” c. dokumentum, GKM, 2003;  „Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) c. dokumentum, IHM, 2003;  „Stratégia a hazai közúti telematikai rendszerek alkalmazásához”, munka- dokumentum, GKM, 2004.

ITS prioritások a hazai úthálózaton I. Az autópálya-hálózat forgalmi menedzsment rendszere:  A közeljövőben a változtatható jelzésképű táblákat felhasználó integrált forgalomszabályozó- és információs rendszereknek kell az autópálya forgalomszabályozás alapját képezniük.  Elsősorban az autópálya-hálózat kritikus szakaszain szükséges olyan érzékelők telepítése, amelyek lehetővé teszik a rendkívüli forgalmi helyzetek azonnali érzékelését.

ITS prioritások a hazai úthálózaton II. Forgalomirányító központok:  Autópálya forgalomirányító/forgalmi információs (fő)központ létrehozása az üzemeltetési határokon átnyúló, egyéb központokkal való együttműködést, ill. forgalmi menedzsmentet lehetővé téve.  Megvizsgálandók a kiemelt fontosságú hazai agglomerációknak az európai közlekedési folyosók forgalma által érintett térsége, itt regionális/ városkörnyéki központok. Multimodális közlekedési információk: Utazás előtti és utazás alatti információs rendszerek:  A felhasználók/közlekedők számára intermodális, személyre szabott információk, minden helyn, időben.  Alapfeltétel: átfogó adatbázis rendelkezésre állása, ill. a szükséges információk továbbítása/csereéje („PPP” szerepe).  Multimodális adatbázis létrehozásának szükségessége/lehetősége.

ITS prioritások a hazai úthálózaton III. ITS alkalmazása a modern útüzemeltetésben:  A modern útüzemeltetés tevékenységeihez tartozik a forgalomlefolyás szabályozása, a járművezetők informálása.  Az útüzemeltetés feladatait támogató telematikai eszközök fejlesztése szükséges. Rendszerfelépítés:  „Keret” az egyes önálló rendszerek/ szolgáltatások egymáshoz kapcsolódásának és együttműködésének módját.  Felhasználók, gyártók, üzemeltetők igényeinek, a jelenlegi adottságoknak és lehetőségeknek, a jogi, gazdasági és szervezeti háttérnek a figyelembe vétele.  „Nyílt rendszerfelépítés”: különböző technológiák /telematikai rendszerek fokozatos térbeli és időbeli megvalósításának lehetősége.

ITS prioritások a hazai úthálózaton IV. Elektronikus útdíjgyűjtés:  A jövőben a hazai autópálya-hálózaton jelenleg alkalmazott rendszerek mellett, majd később azt felváltva létezhetnek az elektronikus útdíjgyűjtő rendszerek.  A jövő rendszereihez kapcsolódóan azonban számos műszaki jellegű, és nem műszaki jellegű feladatok megoldása szükséges.

ITS prioritások a hazai úthálózaton V. Egyéb alkalmazási területek Egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer:  Az egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer létrehozása/bevezetése, nagy mértékben hozzájárulhat a közösségi közlekedés vonzóvá tételéhez.  A későbbiekben ez a fizetési mód rendszerintegrációval kibővíthető. Rugalmas tömegközlekedés:  A mindnekori igényekhez alkalmazkodó, a rendszeres személyszállítást pótló, ill. kiegészítő alkalmazás,  Hazai alkalmazási lehetőségek meghatározása.

ITS prioritások a hazai úthálózaton VI. Kapcsolódó feladatok/prioritások – nem műszaki jellegű szempontok  PPP együttműködés a tervezés, a finanszírozás, az üzemeltetés területén;  Jogi/ jogszabályi feltételek megteremtése, szabványosítási kérdések, intézményi háttér biztosítása;  A kapcsolódó kutatás-fejlesztés koordinálása;  nemzetközi együttműködés, határon átnyúló európai együttműködés a TERN hálózaton megvalósítandó ITS rendszerek/szolgáltatások tekintetében);  Finanszírozás biztosítása, finanszírozási modellek létrehozása;  az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások megvalósításához kapcsolódó tudatformálás, oktatás.

Munkaprogram  A legfontosabb aktuális EU dokumentumok, állásfoglalások és ajánlások áttekintése, értékelése;  A CONNECT országok stratégiáinak áttekintése, regionális együttműködés;  A hazai úthálózathoz kapcsolódó prioritások meghatározása;  A fenti prioritásokhoz kapcsolódó műszaki és nem műszaki jellegű feladatok meghatározása.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!