A 4-6 évesek rajzfejlődése A gyermekrajz A 4-6 évesek rajzfejlődése Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu
V. Löwenfeld: Firkakorszak 2: 4 - 5. év Megjelenik az ábrázolás szándéka: előre közli, mit fog rajzolni és a rajz témáját később is képes azonosítani. JUXTAPOZÍCIÓ: Az irányok véletlenszerűek, a tárgyaknak és dolgoknak nincs meg a felnőtt által látott szemléletes rendje. Az egymáshoz nem kapcsolódó, „szétdobált” elemek azonban a gyermek számára a figura megfelelő ábrázolását jelentik. TRANSPARENCIA = átlátszóság, nem látszó dolgok ábrázolása
Vonalhúzási sorrend változásai egy gyermeknél /J. GOODNOW/ EMBERFIGURÁK
Transzparencia
Szubjektív arányok 5,7 éves fiú: „Én és a madarak” 5,4 éves lány: „Ház pillangóval”
V. LÖWENFELD: PRESEMATIKUS KORSZAK ( 4 - 7 év) Az első ábrák, jelek, formák: ember, nap, ház, állat Szubjektív, érzelmi alapú arányok és színezés Kiterített, egy kompozícióban több nézőpont vagy sávosan egymás fölé sorolt terek Időben egymást követő eseményeket gyakran szalagszerűen egymás után sorolva jeleníti meg. Ideovizuális azaz képzeletvezérlésű ábrázolás: a gyermek nem a látványt, hanem a tárgyról alkotott elképzeléseit és tudását adja vissza. (Ezen alapulnak a rajzos intelligencia tesztek.)