Evolúciós játékelmélet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Dijkstra algoritmus.
Advertisements

Potenciál játékok A játékoknál minden játékosnak saját nyereménye van és azt kívánják maximálni. A potenciál játékoknál létezik egy V(s1, …, sN) potenciálfüggvény,
Evolúciós potenciál játékok
Játékelmélet oktatása a középiskolában
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Térbeli evolúciós mátrixjátékok
Az együttműködés természete Szabó György MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézet H-1525 Budapest, POB. 49. Honlap:
Verő Balázs Dunaújvárosi Főiskola AGY Kecskemét, 2008 június 4.
Tanárok kis világa Lehetőségek a tanári hálózatok kutatásában.
A tanári munka értékelése
Evolúciós játékelmélet előadás
Ésszerűség - sportszerűség
Játékelmélet és kísérletek
Szimuláció a mikroelektronikában Dr. Mizsei János 2013.
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Az együttműködés előnyei és hátrányai: játékelméleti elemzés
Csalók és együttműködők
Címkézett hálózatok modellezése
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
Játékelmélet Nash, dominancia.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Mintavételes eljárások
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Szabó Attila, Cross-entrópia alkalmazása a megerősítéses tanulásban.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Fogolydilemma (3. előadás)
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Dinamikus klaszterközelítés Átlagtér illetve párközelítés kiterjesztése N játékos egy rácson helyezkedik el (periodikus határfeltétel) szimmetriák: transzlációs,
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Az evolúciós játék bonyolódik
Fogolydilemma játékok három stratégiával önkéntes fogolydilemma játék Nyereménymátrix: A három stratégia ciklikusan dominálja egymást: C legyőzi L-t L.
1 Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal 4. előadás Axelrod számítógépes versenyének megismétlése A nyereménymátrix és a stratégiák:
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Operációkutatás eredete
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
ma már nem a vizsgált téma, hanem a használt módszerek teszik a fizikát dominál az átlagos viselkedés!!! alkalmazhatjuk a statisztikus fizika módszereit.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Versengő társulások Mi történik egy olyan térbeli modellben, ahol sok stratégia létezik? Lokálisan csak a stratégiák kis hányada lehet jelen. => az evolúciós.
Alapfogalmak.
Neuroszimulátorok tesztelése a DemoGrid rendszeren MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet Biofizikai Osztály
2. Döntéselméleti irányzatok
7. A társadalmi döntések elmélete
Bevezetés a biológiába Kooperáció Kooperáció az állatvilágtól az emberi társadalmakig Számadó Szabolcs
Készítette: Hanics Anikó. Az algoritmus elve: Kezdetben legyen n db kék fa, azaz a gráf minden csúcsa egy-egy (egy pontból álló) kék fa, és legyen minden.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Populáció genetika Farkas János
Valószínűségszámítás II.
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) 2014/
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Hálózatok: új nyelv a tudományban Lovász László Eötvös Loránd Tudományegyetem
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Kooperáció és versengés egyidejűleg Gyula, április 1.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Operációkutatás I. 1. előadás
Bevezetés a játékelméletbe
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Nem módosítható keresések
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Valószínűségi változó, eloszlásfüggvény
Szimuláció a mikroelektronikában
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Előadás másolata:

Evolúciós játékelmélet Szabó György MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézet H-1525 Budapest, POB. 49. Tel: 3922678 E-mail: szabo@mfa.kfki.hu Honlap: http://www.mfa.kfki.hu/~szabo http://www.mfa.kfki.hu/~szabo/evoljatek (letölthető előadások, cikkek) MFA Nyílt Nap Csillebérc, 2009 november 13. Evolúciós játékelmélet = élő rendszerek leírásának matematikai háttere Sokrészecske rendszerek → sokszereplős társadalmi modellek, ökológiai (biológiai) rendszerek, nyelv, gondolatok, stb.

Fogolydilemma játék (kapitalizmus és/vagy élősködés dilemmája) Két játékos, két-két lehetőség (röviden C vagy D) közül választ: A döntésüktől függő nyereményük: P: Punishment for defection T: Temptation to choose defection R: Reward for mutual cooperation S: Sucker’s payoff Racionalitás (önzés) a DD választása mellett szól, ami a legkisebb közösségi nyereményt adja. Fogolydilemma helyzetek: leszerelési tárgyalás döntés a tisztességes és tisztességtelen magatartás között átvágjam-e a másikat vagy ne elvégezzem-e a munkámat vagy hagyjam másokra megtanuljam-e a szakmámat alaposan vagy ne tolakodjak vagy várjam ki a soromat kíméljem környezetemet és egészségemet vagy ne vigyek-e piát a buliba vagy potyázzak, stb.

Szerkezetnélküli közösségben kihal az együttműködés És mégis vannak az önzetlenség fenntartását segítő jelenségek! - Rokonok kölcsönös segítsége a darwini kiválasztásnál előnyös - Azonnali büntetés és jutalmazás (viszonzás) [Axelrod] „kölcsönkenyér visszajár” vagy „szemet szemért, fogat fogért” stratégia alkalmazása - Közvetett büntetés [Fehr] önzetlen (egyéni érdek nélküli) büntetés - Csoportos kiválasztás (Traulsen) „Zöld-szakáll effektus” - Térbeli C csoportosulások kialakulása - Kapcsolatrendszer megfelelő változtatása - Befolyásos egyének jelenléte - Kis csoportokon belül a közösség előnyét növelő egyéni döntések „kikényszerítése” - stb.

Evolúciós Fogolydilemma játék rácson N azonos játékos egy rács x pontjain (periodikus határfeltétel) Mindegyik játékos a két lehetőség valamelyikét választja: A játékosok nyereménye a szomszédoktól (x+δ) származik, azaz A játék egységes és szimmetrikus, Kérdés: Milyen körülmények segítik a tisztességes magatartás fennmaradását, illetve a közösségi tragédia elkerülését? Nowak és May sejtautomata játéka (1993) A játékosok egyidőben (t=0,1,2,…) átveszik a legsikeresebb szomszéd stratégiáját kaleidoszkóp Magányos D D próbálkozik Dinamikus egyensúly

Véletlen kezdőállapotból indulva ismételjük az 1-3 lépéseket, Sztochasztikus evolúciós szabály (darwini kiválasztás zajjal) A játék ismétlődik és közben a játékosok stratégiát válthatnak, hogy jövedelmük nőjön. Szomszédos párok összehasonlítása: 1. véletlenül kiválasztunk két szomszédos rácspontot (x,y) 2. meghatározzuk a szomszédoktól származó nyereményt (Ux és Uy) 3. x átveszi y stratégiáját egy w(sx → sy) valószínűséggel: K: a zaj átlagos amplitúdója (hőmérséklet) a jobb stratégia választása előnyben, de irracionális választás is lehetséges Véletlen kezdőállapotból indulva ismételjük az 1-3 lépéseket, Az állandósult állapotot vizsgáljuk, ha R=1; T=b; P=0; S=-0; 1 < b < 2 Bolyongó D C csoportosulás

Változó szomszédszám hatása Santos et al., PRL (2005) a valósághű társadalmi kapcsolatrendszerekben z helyről helyre változhat skálamentes hálózat [f(z)~z –3] (pl. a BA és DMS modell) Ha stratégia-átvétel valószínűsége a teljes nyeremény különbségétől függ, akkor ez a szabály a sokszomszédos játékosoknak kedvez Szimulációs eredmények összehasonlítása (átlagos szomszédszám: <z>=4) DMS modell: Δ Barabási-Albert modell: + Kagome-rács (K=0): - - - - - négyzetrács:  (K=0.4 optimum)

Az együttműködést támogató jelenség Két, nagyszomszédságú, összekapcsolt játékost vizsgálunk (x,y) A C és D „főnököket” a szomszédaik utánozzák, ami kedvez C-nek de hátrányos D számára A jelenség modellezése: Feltétel: A főnökök között is legyen kapcsolat

Inhomogenitás a stratégia átadásában segíti az együttműködést ugyanaz a modell, mint korábban, de most kétféle játékos (A és B) létezik: a stratégia-átadás hatékonyságában különböznek A: befolyásos egyén (VIP) Az A játékosok jobban segítik az együttműködést, ha mozoghatnak C stratégia gyakoriságának változása b függvényében kevés A-nál, ha változtatjuk a hatékonyságukat. Szimuláció, ha nincs mozgás Szimuláció, ha A mozoghat

Mi történik, ha a szomszédok együttműködve választanak stratégiát? Evolúciós (stratégiaválasztási) szabály a négyzetrácson: Véletlenül kiválasztott szomszédok (x és y) az együttes nyereményüket kívánják növelni egy új stratégiapár választásával. C stratégia gyakorisága a sakktábla fehér és fekete négyzetein különböző nyereményértékeknél Regions HG: Harmony game HD: Hawk-Dove game SH: Stug Hunt game PD: Prisoner’s Dilemma Rendeződési jelenség: hasonló az anti-ferromágneses rend kialakulásához.

Fogolydilemma játék három stratégiával önkéntes fogolydilemma játék Nyereménymátrix: q: figyelés költsége A három stratégia ciklikusan dominálja egymást: C legyőzi T-t T legyőzi D-t D legyőzi C-t 10 %-os vsz-gel más társat választunk Szimuláció: Szimuláció 2d rácson

Az evolúciós játékelmélet fejlődése rács → gráf (kölcsönhatási G and tanulási G’ gráfok) súlyozott gráf (összefonódás a hálózatkutatással) játék → n-stratégiás játékok, ismételt játéknál a memória bevezetése k-szereplős játékok (pl. közlegelő játék) bimátrix játékok (a játékosok különbözőek, pl. férfi és nő) játékos → játékos egyéni tulajdonságokkal dinamikai szabályok → koevolúciós játékok stratégiaeloszlás és kapcsolatrendszer együttfejlődése stratégiaeloszlás és nyeremények együttfejlődése stratégiaeloszlás és egyéni tulajdonságok együttes változása az alkalmazott dinamikai szabály eloszlása is változhat öröklődés révén Nagy szabadsági fok → sok paraméter. A darwini kiválasztásra bízhatjuk az „optimális modell” (ill. paraméterek) kiválasztását is.

Baktériumok háborúskodása két méreggel (avagy társulások versengése) egy méreg esetén három féle baci: K : killer (toxin és anti-toxin előállítás) R : resistant (csak anti-toxin termelés) S : sensitive K legyőzi S-et, S legyőzi R-et, R legyőzi K-t Kő-papír-olló játék (körbeverés) Két toxin esetében kilenc féle baci: KK, KS, KR, SK, SS, SR, RK, RS, RR A táplálék hálóban mindegyiknek van három-három ragadozója illetve zsákmánya. A megfelelő ragadozó zsákmány modell négyzetrácson bonyolult önszervező mintázatképződéseket mutat. Szimuláció Allee effektussal Szimuláció keveredéssel