A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (2000. évi 128
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Várpalota elkerülő építése
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Copyright 2008 © National Police HQ General Directorate for Public Security AZ ELMÚLT IDŐSZAK LEGJELENTŐSEBB JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSAI A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
(A balesetmegelőzés fontossága)
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
BALESETI MECHANIZMUSOK
BECSATOLJAM A BIZTONSÁGI ÖVET?
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája Berta Tamás Tagozatvezető Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat

Baleseti adatgyűjtés Baleseti okcsoportok Sebesség nem megfelelő megválasztása Előzés szabályainak meg nem tartása Elsőbbség meg nem adása Irányváltoztatási, haladási, bekanyarodási hiba Megállási kötelezettség elmulasztása Világítási szabályok megszegés Járművezető egyéb hibája (elalvást ide sorolják) Jármű hibája Infrastruktúra hibája Gyalogos hibája Utasok hibája Egyéb

Baleseti adatok

Konkrét példa bemutatása Az M70 autóút

M-70-es autóút 2008-2011. 12 10 baleset 4 halálos 15 baleset 11+300 - 16+600 km 3+600 - 9+200 km 15 baleset 3 halálos Forrás: ZMRFK ZMRFK / Pintér László r. alez.

/Balesetek megoszlása időben/ 9 M-70-es autóút 2008-2011. /Balesetek megoszlása időben/ ZMRFK / Pintér László r. alez.

Személysérüléses balesetek az M70 autóút 0-21,3 km szelvények közötti szakaszán 2007-2011. VI. között 500 méteres szakaszolással Forrás: ÁAK

A helyzet kezelésére felülvizsgálatot rendelnek el…

A felülvizsgálat eredményei „Jellemző” baleset: 2x1 sávos szakaszon történik Éjszaka külföldiek okozzák Frontális ütközés Gyorshajtás vagy elalvás Forrás: ÁAK

A „feladat” Felismerhető forgalmi rend Szabályok betartatása Forrás: ÁAK

A 2x1 sávos szakaszokon 90 km/ó-s sebességkorlátozás kerül bevezetésre kilométerenkénti ismétléssel. 2011. február végén március elején elkészült ütemezetten. Forrás: ÁAK

A 2x2 sávos szakaszok kezdetén a sebességkorlátozás feloldása helyett 110 km/ó-s sebességkorlátozó táblák kerülnek kihelyezésre. 2011. február végén március elején elkészült ütemezetten. Forrás: ÁAK

A szakaszon, táblákon jelzésre kerül a járműkategóriánkénti megengedett sebesség. 2011. március közepén kerültek kihelyezésre a táblák. Forrás: ÁAK

Forrás: ÁAK

Forrás: ÁAK

A fluor alapú szembe jövő forgalom veszélyt jelző táblák alá a veszélyes útszakasz hosszát mutató kiegészítő táblák. kerülnek elhelyezésre. 2011. február második felében kerültek elhelyezésre. Forrás: ÁAK

A 2x1 sávos szakaszokon a forgalmi rendre utaló táblákat kell kihelyezni. 2011. március elején lettek kihelyezve. Forrás: ÁAK

Az egyik jelenleg is előzési tilalom alá eső – baleseti ponttérkép alapján kedvezőtlen mutatójú - szakaszon kísérleti jelleggel kettős záróvonal kerül felfestésre a vonalak között piros festéssel. 2011. június 25-26.-án készült el a 6+900 – 9+200 km szelvények között. Forrás: ÁAK

2011. június 21. 04. óra 50 perc M-70 15+200 km Csörnyefölde Aztán… 2011. június 21. 04. óra 50 perc M-70 15+200 km Csörnyefölde ZMRFK / Pintér László r. alez.

ZMRFK / Pintér László r. alez.

A mészport szállító szlovén kamion

A román autóbusz

                                                                                       

Az autóbusz sérülései

KTI: a balesetek részletes elemzését kezdeményezte és azt elvégezte A tragédia hatására felülvizsgálatot rendelt el a közlekedési tárca – munkacsoport jött létre az útszakasz vizsgálatára és intézkedések kidolgozására KTI: a balesetek részletes elemzését kezdeményezte és azt elvégezte

A balesetek elemzésének eredményei: A 2008 elejétől 2011.07.08-ig tartó időszakban az adott útszakaszon 27 személyi sérüléses baleset, és 143 csak anyagi káros baleset történt a rendőrségi nyilvántartás szerint. A személyi sérüléssel járó baleseteket kimenetel szerint tovább bontva: 9 könnyű sérüléses baleset – 42 sérült 10 súlyos sérüléses baleset – 28 sérült 8 halálos baleset – 16 halott A 27 személyi sérüléssel járó baleset közül a baleseti helyszínelők 9 baleset okaként feltételezték az elalvást, azonban a KTI elemzése szerint 16 balesetnél figyelhetők meg elalvásra utaló jelek. (59%) A fennmaradó 11 eset közül 9 esetben előzés (33%), 2 esetben megcsúszás volt a kiváltó ok.

A balesetek elemzésének eredményei: A csak anyagi káros baleseteket (143 db) tekintve 48 (34%) esetben találkoztunk elalvásra utaló jellel, és 21 esetben előzés (15%) volt a kiváltó ok. Említésre méltó még, hogy 7 esetben jármű visszafordulása okozta a balesetet, a rendőri jelentések szerint.

A balesetek elemzésének eredményei: A helyszínelők által feltételezett okozók helyszínelés során feltárt vagy becsült sebességeloszlása:

A balesetek elemzésének eredményei: A helyszínelők által nem okozóként jelölt balesetrészes járművek sebességei:

A balesetek elemzésének eredményei: Összefoglalva: A korábban feltételezett ~30%-os fáradtsággal való összefüggés helyett ezt az arányt 60%-ra értékeltük Jelentős az előzéses balesetek aránya, amit a feltételezett sebességek értéke és a sebességkülönbségek is indokolnak Csak a szerencsének köszönhető, hogy a megfordulásokból „csak” anyagi kár származott Eredmény: tragédiák jellemzően frontális ütközés következtében…

Mit lehet tenni? A frontális ütközés valószínűségének csökkentése: Középső kanyarodó sáv, Burkolati jellel történő elválasztás, Sebességkorlátozás, Egyirányúsítás, Sávszélesítés, Padka megerősítés, Forgalomcsillapítás, Fizikai elválasztás, Sávszám növelése.

Munkabizottság: Végső megoldás 2x2 sáv 2x1 sávos szakaszokon előzési tilalom és sebességkorlátozás Kettős záróvonal + terelőelemek Rázófestés Burkolati jelek (nyilak) Baloldali táblaismétlések megszüntetése Figyelmeztető táblák Rendőrségi ellenőrzés megerősítés NKH ellenőrzési lehetőség

Az eredmény

A változás: Előtte Utána

Előtte Utána

Köszönöm a figyelmet.