A katasztrófavédelem szerepe, feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A katasztrófavédelem egységes nemzeti rendszere
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A megyei és a helyi védelmi bizottságok kiértesítési rendszere
A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Bevetésirányítási Terv és a polgári védelmi kötelezettség alapján beosztott polgári védelmi szervezetek mozgósításának szabályozása Vendégek köszöntése,
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Budapest, Szervezeti sajátosságok Tevékenység Elvárások BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A VESZÉLYHELYZETEK SZABÁLYOZOTTSÁGA
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Nyíregyháza Kolozsvár Tiszabecs Záhony Ungvár SZLOVÁKIA (9% )
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
1 BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG március Dr. Takács Árpád pv. ezredes Kolontár település kitelepítése.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Országos Főfelügyelői Értekezlet április 26. Keresztesy Árpád BM OKF, Országos Polgári Védelmi Főfelügyelőség Beszámoló a finn nemzetközi minősítő.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
KÖZBIZTONSÁGI REFERENSEK
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A veszélyeztető hatások (saját település és környezete) és a veszély-elhárítási tervezés Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére.
Közbiztonsági referens intézménye, rendeltetése, feladatköre
Kormányszóvivői tájékoztató Aktuális árvízvédelmi helyzet Magyarországon március 23.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
-1- Együttműködés, veszélyes üzemek – iparfelügyeleti tevékenység Országos Rendőr-főkapitányság, megyei (fővárosi) Rendőr-főkapitányságai és helyi Rendőr-kapitányságai.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Az MNV Zrt. szervezeti felépítése
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Bodnár Gáspár igazgató FETIKÖVÍZIG február 03.
Elmúlt évek eredményei, tapasztalatai
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
Megyei tervezői workshop módszertana Varga Péter december 4.
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szervek általános jellemzése 2. foglalkozás PP-je.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Előadás másolata:

A katasztrófavédelem szerepe, feladatai a vizek kártétele elleni védekezésben Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. október 30.

A védelmi rendszer működése Helyreállítás Beavatkozás KRÍZIS- HELYZET Információ megosztás                 Megelőzés Felkészülés

Ellenőrzés; Előzetes tervezés; Védelmi szintek; Felkészülés, gyakorlatok; Védekezés KOCKÁZATOK katasztrófavédelmi háló kockázat megszüntetése kockázatok csökkentése közbiztonság növelése

Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje 2.572 település; 7.649 kockázati helyszín; 2.709 jegyzőkönyv; 2.803 javító intézkedés. Települések 80%-a 1 hónap alatt!

Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje Kék: ellenőrzött települések száma; Piros: ellenőrzött kockázati helyszínek száma; Sárga: kötelezések száma.

Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje Résztvevők: katasztrófavédelem; önkormányzatok; közbiztonsági referensek. Jellemző intézkedések: árkok és átereszek tisztítása; lefolyást gátló akadályok eltávolítása; állagmegóvás.

Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléjének tapasztalata javul a belvízelvezető rendszerek karbantartottsága; önkormányzatok tudják feladatukat; közmunkaprogram kihasználása (gépi munkavégzés?); vízelvezető rendszerek kialakításához, fejlesztéséhez forráshiány; pályázati lehetőségek keresése.

Települések besorolása Valamennyi települést be kellett sorolni; Az eljárás lépései: kockázatazonosítás; kockázatelemzés és értékelés; osztálybasorolás; ellenőrzés, visszaellenőrzés. Hatás Nagyon súlyos Súlyos Nem súlyos Alacsony mértékű Ritka Nem gyakori Gyakori Nagyon gyakori Bekövetkezési gyakoriság II. osztály III. osztály I. osztály

Települések árvízi besorolása 29 I. 654 II. 571 III.

Települések besorolásának fontossága Esemény megelőzése, károk csökkentés . Veszélyelhárítási tervezés . PV. szervezetek megalakítása . Riasztás, tájékoztatás . Lakosságvédelmi módszer . Felkészítés . Indulókészlet Elégséges védelmi szint kialakítása In a rapidly changing world, policy-makers must keep up with an evolving environment. A continuous challenge is how to provide adequate security without compromising fundamental democratic values. Our societies were not necessarily designed with new security challenges in mind. As a consequence, when security problems arise, the natural reaction is to “patch” up existing systems, as one would patch up a puncture in a bicycle tyre. Given the new threats, the reactive ad hoc approach needs to be changed to a pro-active integrated approach whereby security is built into the design and planning of society’s systems and networks from the outset with the involvement of experts and stakeholders. Democratic processes take time. Society as a whole, its threats, risks, and vulnerabilities are changing faster than most governments can cope with. This calls for changes in the policy-making process, new co-ordination structures and new governance models. TELEPÜLÉSEK BESOROLÁSA

Veszélyelhárítási tervek típusai KÖZPONTI veszélyelhárítási terv TERÜLETI veszélyelhárítási terv TELEPÜLÉSI (összesített) veszélyelhárítási terv MUNKAHELYI veszélyelhárítási terv

önvédelmi képességének erősítése köteles polgári védelmi szervezetei Települések önvédelmi képességének erősítése Katasztrófavédelem köteles polgári védelmi szervezetei központi területi települési munkahelyi

Gyakorlatok - 2012 Települési Munkahelyi Területi 207 db 17 db 25 db 4.462 fő 429 fő 621 fő Gyakorlat/db Résztvevő/fő 249 db 5.512 fő

Önkéntes mentőszervezetek HUSZÁR, HUNOR Központi szervezetek 150 fő Területi szervezetek Önkéntes mentőszervezetek: FKRMSZ, Fejér, Körös, Mecsek, Moson, Nyír, Pilis, Somogy, Tisza, Bakony, Bükk, Gemenc, Hortobágy, Maros, Mátra, Őrség, Palóc, Petőfi, Turul, Zala 1.300 fő Önkéntes mentőszervezetek: Rescue24, Pest Megyei Kutató-mentő, Zalaegerszegi Különleges Mentők stb. Önkéntes mentőszervezetek 63 szervezet 1.000 fő

Elégséges védelmi szint I. osztály II. osztály III. osztály Riasztás a lakosság központi riasztása, veszélyh. tájékoztatás feltételeinek biztosítása a lakosság riasztása; vesz. tájékoztatás feltételeinek biztosítása riasztás; vesz. tájékoztatás tervezése Lakosságvédelmi módszer kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás, kitelepítés) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás) kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően Felkészítés évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) 3 évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) passzív tájékoztatás Védekezés ö. mentőszervezetek terv.; pv. szervezetek magalak; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek begy. ö. mentőszervezetek terv; pv. szakalegység megalakít; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek terv. pv. szakalegység megalakít; önkéntes segítők, karitatív szervek tervezése Induló katasztrófavédelmi készlet teljes induló készlet megléte teljes induló készlet megléte induló készlet tervezése

Közbiztonsági referens Helyi szint erősítése Kormány Belügyminiszter BM OKF Katasztrófavédelmi igazgatóság Megyei (fővárosi) védelmi bizottság Katasztrófavédelmi kirendeltség Helyi védelmi bizottság A Kormány megszervezi a katasztrófák elleni védekezés irányítását és a végrehajtás összehangolását, a tervezés kormányszintű feladatainak végrehajtását, a katasztrófák következményeinek felszámolására való felkészülés, a megelőzés, a végrehajtás és a helyreállítás feladatainak tárcák közötti koordinációját. A katasztrófavédelmi rendszer működési feltételeinek és finanszírozási normáinak megteremtése a kormány feladata. A kormány a fent nevesített feladatait a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter (belügyminiszter) útján látja el. A katasztrófavédelem központi szerve a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, amely a katasztrófavédelmi feladatok valamennyi szakaszában részt vesz és biztosítja a szervezeten kívüli kapcsolattartást, együttműködést a hazai és a nemzetközi szervezetekkel. A BM OKF feladatainak ellátása során ellátja a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerveinek, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok irányítását, felügyeletét és ellenőrzését. A katasztrófavédelem helyi szervei a katasztrófavédelmi kirendeltségek és tűzoltó parancsnokságok, melyek a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok irányításával végzik tevékenységüket. A Megyei Védelmi Bizottság (MVB) a védelmi igazgatás területi szerve, mely a kormány közvetlen irányítása alatt működő közigazgatási szerv. Feladatait a Honvédelmi és katasztrófavédelmi törvények, valamint ezek végrehajtására kiadott rendeletek határozzák meg. A védelmi igazgatás korszerűsítése érdekében a MVB elnökének honvédelmi és katasztrófavédelmi elnökhelyettesei vannak, melyek támogatják az elnök és a bizottság szakmai tevékenységének végzését. A helyi védelmi bizottságok a védelmi igazgatás helyi szervei, melyek a MVB-k irányítása alatt állnak. A HVB elnökök mellett szintén honvédelmi és katasztrófavédelmi elnökhelyettesek tevékenykednek. A katasztrófavédelmi igazgatás helyi szintű végrehajtásáért a polgármester felelős, akinek honvédelmi és katasztrófavédelmi feladatainak ellátását a közbiztonsági referens segíti. Tűzoltó parancsnokság Polgármester Katasztrófavédelmi őrs Katasztrófavédelmi iroda Közbiztonsági referens 17

Kormányzati koordináció egyszerűsítése KATASZTRÓFAVÉDELMI KOORDINÁCIÓS TÁRCAKÖZI BIZOTTSÁG KKB adminisztratív szerv KKB Tudományos Tanács KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központ általános munkacsoport védekezési munkabizottságok Lakosság Tájékoztatási Munkacsoport 14 ágazati típus Műveletirányítási Csoport Központi Értékelő Csoport Jogi Támogató Csoport

Területi szint katved. elnök-helyettes = FKI, MKI igazgatója Megyei (fővárosi) védelmi bizottság katved. elnök-helyettes = FKI, MKI igazgatója Helyi védelmi bizottság katved. elnök-helyettes = FKI, MKI igazgatója által kijelölt személy

A katasztrófavédelem nemzeti ügy A polgármester az illetékességi területén irányítja és szervezi a felkészülés és a védekezés feladatait.  Veszélyhelyzetben: a településen a helyi katasztrófavédelmi tevékenység irányítását - helyszínre érkezésétől - a polgármestertől a megyei katasztrófavédelmi igazgató által kijelölt személy veszi át. A védelmi igazgatás rendszere alapvetően az alábbi szinteken valósul meg: - Kormányzati szint (Kormány, kormányzati koordinációs szerv, a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter, ágazati miniszterek, a központi államigazgatási szervek.) - Területi szint (a megyei, fővárosi védelmi bizottságok, a helyi védelmi bizottságok) - Helyi szint (polgármester) - További közreműködők (a gazdálkodó szervezetek, a közreműködő szervezetek, a természetes személyek. ) A polgármester a helyi katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásának letéteményese. Illetékességi területén irányítja és szervezi a felkészülést és a védekezést, valamint a Kormány döntésének megfelelően részt vesz a helyreállításban és újjáépítésben. A polgármester a katasztrófavédelmi feladatok ellátása során államigazgatási jogkörben jár el, amely alapján: gyakorolja katasztrófavédelmi ügyekben az elsőfokú polgári védelmi hatósági jogkört, amit jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe, a pv. kötelezettség alatt álló állampolgárt a munkahelyi, települési és területi pv. szervezetbe kiképzésre és gyakorlatra osztja be, a gazdálkodó szervezetek részére határozattal elrendeli a pv. kötelezettségen alapuló pv. szervezetek megalakítását és az alkalmazás feltételeinek biztosítását. POLGÁRMESTERI HIVATAL Okmányiroda 20

Közbiztonsági referens segíti a polgármester katasztrófák elleni védekezési feladatait; rendvédelmi, honvédelmi feladatokban is közreműködik. Feladat Közbiztonsági referens (helyettes) kijelölése Gyorsított felkészítés Határidő 2012. január 16. 2012. január 31. Átfogó felkészítés 2012. szeptembertől A 2010. május-júniusi árvizek során bebizonyosodott: a hatékony védekezéshez elengedhetetlen, hogy a védekezésért helyi szinten felelős személyek rendelkezzenek alapvető katasztrófavédelmi ismeretekkel. A helyi önkormányzatok védelmi igazgatási feladatainak támogatása a közbiztonsági referens intézményének bevezetésével valósul meg. A közbiztonsági referensek fő rendeltetése a helyi szintű katasztrófavédelmi feladatok szakszerű ellátásának elősegítése a polgármesterek közvetlen munkakörnyezetében. A közbiztonsági referenst a polgármester jelöli ki a katasztrófavédelmi szempontból I. és II. osztályba sorolt településeken. A kijelölése kizárólag a települések katasztrófavédelmi osztályba sorolásához kapcsolódik, nem differenciál a települések között azok nagysága, lakosságszáma tekintetében. A nagyobb településeken ezért indokolt több közbiztonsági referens kijelölése is. A közbiztonsági referens mindennapi munkáját a település polgármestere mellett, annak hivatalában végzi, a munkakörülmények és egyéb feltételek biztosításáról így a polgármester gondoskodik. Napi feladatainak meghatározását részben a polgármester, de elsődlegesen, szakmai iránymutatásként a katasztrófavédelmi kirendeltség (iroda) vezetője végzi. A közbiztonsági referens katasztrófavédelmi felkészítését és munkáját területi szinten a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság koordinálja. 21

Árvízvédelmi felelősségi körzetek

Árvízvédelmi felelősségi körzetek Katasztrófavédelmi-vízügyi párok 1. Tiszakóród 2. Tiszacsécse 3. Milota 7. Botpalád 5. Uszka 6. Magosliget 4. Tiszabecs 8. Kispalád Katasztrófavédelem Vízügy 1. Magyar Csaba tű. szds. Varga Zoltán 2. Banga József tű. hdgy. Varga György 3. Farkas Gábor tű. alez. Szabó Károly 4. Kiss György tű. őrgy. Tóth Roland 5. Mártha Dániel tű. hdgy. Szigeti Pál 6. Csűrös Richárd tű. hdgy. Somogyi Csaba 7. Molnár Zoltán tű. őrgy. Lőrinc Róbert 8. Koch Róbert tű. hdgy. Máté Mihály

Országos Bevetésirányítási Terv Résztvevők: rendvédelmi szervek; Magyar Honvédség; Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Szintjei: országos; területi (fővárosi, megyei).

Négy alkalmazási helyzet egy megye területét érintő; III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. B több megye területét érintő; III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. C Duna, Tisza magyarországi vízgyűjtőjén egyidejűleg; III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. D egy magyarországi folyón gátszakadás.

árvízvédelmi helyzetben Bevethető erők árvízvédelmi helyzetben BEAVATKOZÓ ERŐK/FŐ A B C D Katasztrófavédelem 30 50 Tűzoltóság 200 400 2.500 Polgári Védelmi Szervezet 1.000 3.000 15.000 Nemzeti Adó- és Vámhivatal 100 150 Rendőrség 500 1.500 10.000 Büntetés-végrehajtás 60 Összesen: 1.840 5.200 28.130 2.940 Több mint 28 ezer fő csoportosítható át!

Bevethető erők árvízvédelmi helyzetben

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!