Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A tanári munka értékelése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Minőségdíjak.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
ELEMÉR
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
VII. Szervezeti kultúra
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az üzletek operatív működtetése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató Szervezetfejlesztés Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató

Az összeállítás a következő szakirodalmak felhasználásával készült: Bakacsi Gyula (1998): Szervezeti magatartás és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Barlai Róbertné (2001): A szervezeti kultúra diagnosztizálása és fejlesztése. Munkafüzet. Szegedi Minőségbiztosítási Konferencia 2001. 11.05-07. Cseh Györgyi (2003): A szervezeti kultúra fejlesztése. In: Baráth (szerk.): Értelmezési és bevezetési útmutató a Comenius 2000 II. intézményi modellhez. PTMIK Comenius Programigazgatóság, kézirat. Setényi János (2003): „Tanuló és felejtő” szervezetek: a közoktatási intézmények tudásmenedzsmentjéről. Szegedi Közoktatási Minőségbiztosítási Konferencia. Barlai Róbertné (én.): Szervezetfejlesztés. KÖVI modul, Kézirat, Szeged. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Feladat Milyen változások azonosíthatók az elmúlt 5-7 évben az intézményekben? Milyen nehézségek jelentek meg közben? Hogyan tudtátok ezt kezelni? Nézzétek át a szervezetfejlesztés definícióit, keressétek meg a kulcsszavakat! Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés Beckhard Tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés Becker „A szervezetfejlesztés olyan hosszú távú és komplex kiképzési stratégia, melynek feladata az egy szervezetben működő csoportok, osztályok vagy üzemek teljesítőképességének és jó közérzetének növelése abból a célból, hogy a szervezet könnyebben igazodhassék a környezeti feltételekhez, például a piaci helyzethez , új technológiákhoz, társadalmi változásokhoz. Ennek érdekében a rendszerelmélet, főképpen a kibernetika ismeretei, a kiscsoport-kutatás eredményei alkalmazást nyernek.” Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés Kieser A szervezetfejlesztés a szervezeteket és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet átölelő fejlesztési és változtatási folyamat. Ez a folyamat az összes érintett közvetlen részvételén és gyakorlati tapasztalatokra épülő tanulásán alapul. Célja a szervezet teljesítőképességének (hatékonyságának) és a munka minőségének (humanitásának) egyidejű javítása. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés French és Bell A felső vezetés által támogatott hosszú távú erőfeszítés, a szervezet problémamegoldó képességének és megújulási folyamatainak javítására, különösen a szervezeti kultúra hatékonyabb és együttműködésben megvalósuló diagnózisa által, sajátos hangsúllyal a formális munka-teamek, az időleges teamek és a csoportok közötti kultúrára, tanácsadó-szakértői segítséggel és 7. az alkalmazott magatartástudományok elméletének és technológiájának az akciókutatást magában foglaló felhasználásával. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés Pataki Béla A szervezetfejlesztés tudatosan tervezett, szisztematikus, módszeres, átfogó változtatási program, amely elsősorban a szervezet kultúráját módosítja. Nem egyszeri gyors beavatkozás, hanem hosszan tartó folyamat, amelyet nem szabad türelmetlenül siettetni. Hatására javul a szervezet problémamegoldó, alkalmazkodó, megújuló képessége, így kisebb lesz a változásokkal szembeni ellenállás. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Dobák Miklós értelmezése szétválasztja a két alapvető megközelítést, mely szerint a szervezeti struktúra formális jellemzőinek a szabályozása az un. szervezettervezés, míg a szervezetfejlesztést alapvetően a szervezeti tagok magatartásának, viselkedésének és motivációinak a befolyásolása, megváltoztatása során használja. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Organizational Development Az OD (magatartástudományi szervezetfejlesztés) olyan megközelítések gyűjtőkategóriája, amelyek a szervezet egészének fejlesztésére irányulnak. Úgy kívánják elősegíteni a tervezett szervezeti változásokat és felkészíteni, ráhangolni a szervezeti tagokat a változásokra, hogy a változások mind a szervezet teljesítménynövekedését, mind a szervezeti tagok személyes fejlődését és jólétét szolgálják. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Miért van szükség szervezetfejlesztésre? Miért kell változtatni? Teljesítmény szinten tartása vagy növelése Életben maradás – alkalmazkodás, túlélés Miért nehéz? Stabilitásra törekvés – inercia: a szervezet azon törekvése, hogy külső kényszer nélkül ne változtassanak. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A legtöbben olyan helyen szeretünk dolgozni, ahol… Fontosnak érezzük magunkat, Megbíznak bennünk, Számítanak ránk, A képességeinkhez mért munkát végzünk, A szervezeti célok elérésében látjuk a saját fejlődési lehetőségünket, A munka nem megy az egészségünk rovására, Ahol jól érezzük magunkat. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Döntés a változásról V = (A+B+C) > X V = tervezett változás A = a helyzettel való elégedetlenség mértéke B = a változás által keltett remény kívánatossága C = a gyakorlati megvalósíthatóság X = a változás „ára” Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A szervezeti változás szervezeti teljesítményre gyakorolt hatása Fólia Szervezeti adaptáció A szervezet adaptációs képessége arra utal, hogy a szervezet milyen gyorsan és milyen hatékonyan képes illeszkedni környezetéhez. Az adaptációja módja a szervezet vezetőinek tudatos választása esetén a szervezet stratégiájában érhető tetten. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezeti adaptáció Reaktív vagy passzív alkalmazkodás: a külső környezetben bekövetkező változások után, csak a környezeti változások kényszerítő ereje miatt következnek be a szervezeti változások Preaktív alkalmazkodás: a szervezet vezetése a gyors és hatékony alkalmazkodás érdekében a várható környezeti változásokat megelőzően hajt végre szervezeti változásokat Proaktív vagy interaktív befolyásolás: a szervezetet kísérlet tesz a környezeti feltételrendszer módosítására, megváltoztatására, és ezáltal saját mozgásterének bővítésére. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezeti változás Tartalom: mi változik és milyen mértékben Tartalom: működési folyamatok, technológia, outputok, struktúra, célképzés, innováció, információ, döntés, kultúra, konfliktuskezelés, szervezeti magatartás, hatalmi viszonyok stb. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezeti változás Folyamat: milyen módon és milyen gyorsan változik A változási folyamat lehet: spontán vagy irányított. Irányított: a vezetés tudatos beavatkozása, irányított folyamat: Legalább egy elem változik Kritikus nagyságrend Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem A szervezetfejlesztési programok általában az alábbi fő lépésekből állnak: Indítás: a szervezet felismeri a szervezetfejlesztés szükségességét, mivel gondok vannak a működéssel kapcsolatban. Szerződéskötés: A vezetés szervezetfejlesztési tanácsadót kér fel a szerződésben rögzített teendők irányítására, elvégzésére. Adatgyűjtés és –elemzés: A tanácsadó adatokat gyűjt a szervezetről (interjúk, kérdőívek, stb), majd felállítja a diagnózist. Visszajelzés: a tanácsadó jelentést készít a vezetésnek az összegyűlt adatokból levonható következtetésekről. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem A beavatkozás megtervezése: megtervezik a szervezetfejlesztési beavatkozások pontos menetét, a szükséges lépéseket, intézkedéseket. A beavatkozás megvalósítása: a szükséges beavatkozások véghezvitele, eredményeinek folyamatos figyelése, értékelése, szükség esetén módosítások beiktatása. Kiértékelés: Az eredmények áttekintése, összevetése a célokkal, a következtetések levonása. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A szervezetfejlesztés lehetséges főbb céljai: megváltoztatni a szervezet tagjainak magatartását (önértékelési, kommunikációs és problémamegoldó folyamatok útján), hatékonyabbá tenni a csoportok működését. A szervezetfejlesztők különösen sokat segíthetnek a kultúraváltások menedzselésében, a konfliktusmenedzsmentben, a kommunikáció minőségének megváltoztatásában stb. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Feladat Járt-e tanácsadó az elmúlt 5-7 évben az intézményben? „Mire” adott tanácsot? Milyen sikerrel? Milyen tapasztalataitok vannak? Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztési (SZF) beavatkozások, a tanácsadó szerepe a folyamatban Segítik a partnereket (vezetőket) a változási folyamat emberi összetevőinek kezelésében, Segítik a vezetőket a változás iránti ellenállás természetének megértésében, hol és hogyan valószínű az előfordulása és hogyan kell bánni vele. Együttműködnek a vezetőkkel az akció lépéseinek megtervezésében, de azt is szorgalmazzák, hogy minden olyan embert vonjunk be a döntéshozatal folyamatába, akit közvetlenül érint a változás. Azon dolgoznak, hogy meggyőzzék a vezetést: a változások véghezvitelének módja éppolyan fontos a siker szempontjából, mint maga a változás lényege. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A szervezeti ellenállás személyi okai Pszichológiai tényezők: ismeretlentől való félelmünk, bizonytalanságkerülésünk, szokások, rutinok elvesztése Anyagi érdekek Munkahely elvesztése A szelektív észlelés A magatartási tényező; „kívülálló (outsider) effektus” Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Az ellenállás szervezeti okai A változás kívánatossága nagy mértékben azon múlik, hogy az emberek számára mennyire égető a megoldani kívánt probléma. A változás kezdeményezői fejében világos kép - amit mások nem látnak. A változásokat kezdeményező vezetők túlértékelik a változás által elérhető eredményeket, és úgy érzik, hogy a változás által érintett többi szervezeti tag is hasonló véleményeket bír. Azt hiszik, hogy a többiek is hasonlóan elfogultak. A változások vezetői alulértékelik az érintettek rugalmatlanságát és a változásokkal szembeni ellenállást. A saját elkötelezettségük alapján számolnak az esetleges ellenállással, azaz, hogy ilyen alapon inkább nem is számolnak vele. A változások vezetői a felmerülő szervzeti és személyi akadályokat a többi érintett személyes hozzáállására vezetik vissza, míg maguk az érintettek a helyzet objektív nehézségeit okolják. A vezetők nem értik, hogy miért nincs lelkesedés az érintettekben, a többiek pedig úgy érzik, nem ők a hibásak. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Az ellenállás további okai: Hatalmi pozíciók féltése. A szervezet tagjai saját érdeküket nézik, nem feltétlenül a szervezet egészének érdekeit. A változások a szervezet erőforrás-elosztási sémáját is megváltoztathatják: közvetlen érdekeket sértenek. Egy-egy szakma vagy szervezeti egység léte megkérdőjeleződhet. Nagy szervezeti inercia. Bizalomhiány. Az erős kultúrák jelenléte. A szubkultúrák, a szervezeten belüli csoportok normarendszere. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Az ellenállástól a támogató lelkesedésig Fólia Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Néhány tipikus szervezeti probléma megoldását segítő SZF beavatkozás Fólia Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Változásvezetési stratégiák Fólia Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A változási stratégiaválasztás kontinuuma Fólia Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem A lassú vagy gyors változás közötti stratégiai választáshoz meg kell fontolni: Az ellenállás előre jelezhető mértékét és formáit A kezdeményező és az ellenállók pozícióit, különös tekintettel a hatalmukra. Kik azok a személyek, akiknél a változás megtervezéséhez szükséges lényeges információk vannak és akiknek erőfeszítéseire számítunk a változás megvalósítása során? A változás tétjét. Azt is el kell dönteni a vezetőnek, hogy a gyorsaság a fontos, vagy minél több ember részvételére helyezi a hangsúlyt, a kettő igen ritkán valósítható meg együtt. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Változásvezetési taktikák Gerald Zaltman és Robert Duncan Rásegítő taktika Felvilágosító-oktató taktika Manipulatív taktika Hatalmi taktika Beavatkozási taktika A részvételi taktika Szakértői meggyőzésen alapuló taktika A kényszerítő taktika Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Egy változásvezetési forgatókönyv Teremtsünk sürgősségérzést! Teremtsünk erős koalíciót! Fogalmazzunk meg jövőképet! Minél szélesebb körben terjesszük a jövőképet! Engedjük szabadjára munkatársainkat a jövőkép megvalósítására! Tervezzünk be és teremtsünk rövid távú sikereket! Megszilárdítva az elért eredményeket, kezdeményezzünk további változásokat! Intézményesítsük az új megközelítéseket! Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A motiváláshoz kapcsolódó eszközök Egységes, konszenzusos és nyilvános dolgozói követelményrendszer kidolgozása. A minőségi bérpótlék elosztása miatt sok intézmény már rendelkezik ilyen előképpel. A követelményrendszert pozitív és negatív szankcióknak kell kiegészítenie. Egyéni fejlesztési illetve karriertervek kidolgoztatása és számonkérése. Fontos, hogy ez ne csak a dinamikus, tehetséges, nehezen megtartható fiatalokra terjedjen ki, hanem a kiégéshez közeli tapasztaltabb kollégákra is. A dolgozók értékelési rendszerének kialakítása. Ez féléves/éves egyéni elbeszélgetést jelent, melyet rövid dolgozói önértékelés és vezetői értékelés (lehetőleg egyazon értékelőlapon) előz meg. Az értékelés a dolgozói követelményrendszerre és az egyéni fejlesztési tervre támaszkodhat. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem McClelland Kérdőív kitöltése Feladat Próbáljátok saját közvetlen kollégáitokról eldönteni, hogy milyen a motivációs bázisuk! Mi alapján gondolod, hogy az? Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Feladat Szerepjáték Eltérő motivációs bázisú „vezetőt” és „pedagógust” választunk. A vezetőnek meg kell győzni a pedagógust arról, hogy aktívan vegyen részt (például): Teljesítményértékelési rendszer kidolgozásában és működtetésében; Feladat-, hatáskör és felelősségmegosztás újragondolásában; Információs rendszer átalakításának! Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A közös értékrendhez kapcsolódó leggyakoribb eszközök Az elsietett pedagógiai program, a gyenge vezetés, a dolgozók közötti feszültség és „frakciózás” vagy az óraadó pedagógusok magas aránya egyaránt szükségessé teheti a közös értékrend (a közös nevező) megerősítését. A jövőválasztás csoportmunkás módszere segít a jövőkép újrafogalmazásában. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A részvételhez kapcsolódó leggyakoribb eszközök A bevonás tudatos alkalmazása. Ez a dolgozók egy részének bevonását jelenti az érdemi döntéselőkészítésbe. Ez különbözik a megkérdezés – döntés – tájékoztatás hagyományos megoldásától. A felhatalmazás bizonyos vezetői területek tudatos átadását jelenti. Fontos, hogy ez esetben az átadott folyamat/működési terület iránti belső felelősséget az új „tulajdonosok” viselik. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Teljesítményproblémákhoz kapcsolódó leggyakoribb eszközök A kommunikáció, az önérvényesítés, az időgazdálkodás, a csoportmunka technikáit begyakorló tréningek és egyéni fejlesztési tervek. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A humánerő-tartalékok mozgósítása A dolgozók versenyeztetése. Olyan nem rutinjellegű (fejlesztési) feladatok csoportoknak való nyilvános „kiszerződéséről” van szó, ahol a feladat határidőre való teljesítése pozitív szankciókat von maga után. Ez megbontja a teljesítmény-visszatartás közösségi stratégiáját, és pozitív feszültséget eredményez a szervezetben. Relaxációs, önismereti jellegű tréningek igénybevétele. Itt elsősorban arra adunk alkalmat a kiégés által fenyegetett dolgozóknak, hogy a napi rutinból kiszakadva mérleget vonjanak, és kialakíthassák a következő évekre szóló egyéni életstratégiájukat. A feladatok újraosztását (rotációját) szabályozó mechanizmus kialakítása. Ilyen gyakorlat (ki milyen évfolyamon kap új csoportot) csíraszerűen ma is létezik, ennek megerősítése lehet a cél. Az intézményi szinten eldöntendő, hogy a rotáció az alapfeladatokra vagy csak a kiegészítő feladatokra terjedjen ki. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Feladat A tegnapi kérdőív alapján – egy terület fejlesztésére – készítsetek tervet! Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Sikertényezők és kudarcok a kultúraváltásban (Lövey Imre) Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Feladat Összevonnak két iskolát! Összevonják a város 11 óvodáját! ÁMK-ba integrálják a település óvodáját, általános iskoláját és középiskoláját! Készítsétek el az összevonás szervezettervezési és –fejlesztési tervét! Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Tanulószervezet Az egyéni tanuláshoz hasonlóan a szervezetit is úgy határozhatjuk meg, mint a szervezet viselkedésében bekövetkező változás. A szervezeti tanulás irányulhat magatartás- és attitűd változásra, tudás-megszerzésre, és képesség-fejlesztésre. Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

Szegedi Tudományegyetem Tanulószervezet A „tanuló” szervezet A „felejtő” szervezet A tanulást a legszélesebb módon A tanulást iskolás képzésként értelmezik értelmezik A vezetés támogatja a tanulást A vezetés tolerálja az egyéni tanulást A tanulás folyamatos A tanulás eseti és felülről szervezett A feladatok végrehajtásakor és A feladatokat végrehajtják, utána elemeznek és tanulságokat aztán kikapcsolnak keresnek A tanulságokat megosztják A tapasztalat személyes egymással, kialakul egy közös tudás tudássá válik és rejtve marad (Setényi, 2003) Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés

A tanulószervezetté válás öt alapelve Rendszergondolkodás Közös jövőkép Csoportos tanulás Belső meggyőződések, gondolati minták Önfejlesztés képessége, személyes irányítás Szegedi Tudományegyetem Szervezetfejlesztés