Egyéb dinamikus elméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Első előadás.
Advertisements

A fejlődési szakaszok.
A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Design: dr.Czeglédi János munkája alpján
A harmadik erő elméletei
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Gordon W. Allport vonáselmélete
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
interperszonális személyiség-koncepciója
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Alfred Adler individuálpszichológiája
Gyermekkori depresszió
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Én-pszichológia 1930-as évektől
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alfred Adler individuálpszichológiája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A pszichológiai fejlődés
ANYA –GYEREK KAPCSOLAT Bodor Enikő, szociális munkás
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A fejlődéslélektan kialakulása, fő kérdései
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Fejlődéselméletek, a neveléslélektan szemlélete
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
A pszichológia mint tudomány
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Éntudat – identitástudat - énkép
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
SZEMÉLYISÉGELMÉLETEK
A borderline személyiségzavar
Ifjúságügy: félúton?.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az erkölcsi fejlődés.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Egyéb dinamikus elméletek
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
Előadás másolata:

Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete

Alfred Adler individuálpszichológiája

Alfred Adler (1870-1937) 1895 orvosi diploma A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja 1911 szakítás Freuddal 1914-18 a hadseregben orvos 1935 az USA-ba költözik

Újításai Freudhoz képest: Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A személyiség egyediségének hangsúlyozása Életstílus, kreatív én

Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Életstílus Kreatív én

Az individuálpszichológia alapelvei Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy cél felé törekszik Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie.

Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél. Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad.

Heinz Hartmann (1894-1970) 1939 Az énpszichológia és az alkalmazkodás problematikája Az egora vonatkozó megállapítások Az idre vonatkozó megállapítások A szuperegora vonatkozó megállapítások

Az egora vonatkozó megállapítások Születéskor már létezik – veleszületett pszichés apparátusok Konfliktusmentes én-szféra is van – primer autonómia A konfliktusos én-szférában – másodlagos autonómia Intraszisztematikus konfliktusok is vannak – énerő Humán alkalmazkodás: állapot és folyamat

Tárgykapcsolat- és kötődés-elméletek Margaret Mahler John Bowlby és Mary Ainsworth Karen Horney

Margaret Mahler A pszichológiai én születése: szeparáció-individuáció A fejlődés fokozatai: Normál autizmus (0-1 hó) Normál szimbiózis (1-3 hó) Differenciáció (4-8 hó) - testhatárok kialakulása - idegenre adott reakció

6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) 4. Gyakorlás (8-18 hó) -kúszás, mászás - két lábon járás – testi elkülönülés – „tankolás” 5. Újraközeledés (18-24 hó) - ambivalencia 6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) - emocionális tárgykonstancia A későbbi kapcsolatok prototípusa az anyával való kapcsolat

Karen Horney (1885-1952) Fő koncepciója: alapszorongás Háromféle orientáció (ember-irányú, embertől távolodó, emberellenes) Neurotikus szükségletek (egy irány túlhangsúlyozása) Aktuális én, idealizált én, valódi én A terápia feladata az önmegvalósítás elősegítése

Kötődéselméletek Bowlby: a kötődés funkciója, munkamodell Ainsworth: idegenhelyzettel felmért kötődési típusok

Kötődési típusok Biztonságos: interakciót, közelséget, kapcsolatot keres a visszatérő szülővel Elkerülő: aktívan elkerüli a visszatérő szülőt Ambivalens: a gyermek kapcsolatot keres, de a harag jeleit mutatja Megzavart: ellentmondásos jelzések, és rendszerint csak az egyik szülő felé

Kötődés és partnerkapcsolat

A pszichoszociális fejlődés elméletei Erik Erikson

Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés

A fejlődés nyolc szakasza

Az egyes fejlődési szakaszok 1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat

3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós) - krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség

6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség