Analitika gyakorlat 12. évfolyam

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vízben oldott oxigén meghatározása
Advertisements

TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat október 2. TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
A Dunaújvárosi Főiskola környezetvédelmi kutatásai X. Országos Környezetvédelmi Konferencia – Dunaújváros június 4. Kiss Endre.
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Környezeti analitikai vizsgálatok Fogarasi József 2009.
A víz oxigéntartalmának meghatározása
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Vegyipari termékek hatóanyag- tartalmának meghatározása Fogarasi József 2009.
Paks, szeptember 07. A vegyészeti főosztály (VEFO) szerepe és kapcsolata a hazai nukleáris szakember képzésben Elter Enikő 1.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
Boranalitika.
Szép őszi napot kívánok!. MÉRFÖLDKŐ NAP NOVEMBER 4. Helyszín: Villa Pelikán télikertje (9700 Szombathely, Deák F. u. 3.)
Akvapónia üzemeltetés Aquaponics operation and maintenance
Kémiai alapozó labor a 13. H osztály részére 2011/2012
Kémiai és biotechnológiai alapkutatások vízzáró rétegek és talajvizek halogénezett szénhidrogén szennyezőinek eltávolítására (Triklóretilén,TCE) Megvalósítás:
A vízszennyezés mérése, értékelése
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
TAMOP /2/A/KMR INTERAKTÍV ANIMÁCIÓ Üresen járó transzformátor bekapcsolása Animáció indítása.
Bányácski Sándor mezőgazdasági mérnök szak IV. évfolyam
Innovatív medicina Dr. Demeter Béla
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
Pannon Egyetem A pályakövetési vizsgálatok jövője a Pannon Egyetemen a TÁMOP pályázat fényében Veszprém, március 11.
Az ivóvíz élvezeti értékét és a mosáshoz használt víz hatékonyságát részben az ivóvíz keménysége, vagyis CaO (kalcium-oxid) aránya határozza neg. A vízkeménységi.
Környezetvédelmi képzés vegyipari alapozással
Andráskó Melinda, Huszár László, Korpás Gábor, Környei József
Diagnosztika és fejlesztés – integrációs folyamat - avagy a jövő tennivalói.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat Július 2. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Környezeti analitikai vizsgálatok Fogarasi József 2009.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Vegyipari termékek hatóanyag- tartalmának meghatározása Fogarasi József 2009.
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Vegyipari termékek hatóanyag- tartalmának meghatározása Fogarasi József 2009.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
KÉMIA 8. évfolyam Téma: A VÍZ.
Screening (áttekintő) vizsgálati módszerek alkalmazási lehetőségei
Talaj összes foszfor tartalmának meghatározása
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 A bipoláris tranzisztor.
Vízminőség védelem A víz az ember számára: táplálkozás, higiénia, egészségügy, közlekedés, termelés A vízben található idegen anyagok - oldott gázok -
Prompt gamma aktivációs analitika az Izotópkutató Intézetben
A terepi gyakorlat munkanaplószerű összefoglalása Gál Brigitta, III. éves környezetkutató hallgató Környezetföldtani gyakorlat 2004.
SZÁMÍTÁSI FELADAT Határozzuk meg, hogy egy biomassza alapú tüzelőanyag eltüzelésekor a kén-dioxid emisszió tekintetében túllépjük-e a határértéket. Az.
BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
A évi körvizsgálati program és az elektronikus ügyintézés rövid ismertetése Dr. Bélavári Csilla VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési Csoport.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
2014. november november november 18.1.
Dunaújvárosi Főiskola Természettudományi és Környezetvédelmi Tanszék
1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2008/2009. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára,
TÁMOP /1-2F Szerves laboratóriumi gyakorlat II/14. évfolyam Hidrolízis, acilezés, észterezés Takács Vanda 2009.
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Fizikai és kémiai tulajdonság mérése műszeres vizsgálatokkal Fogarasi József 2009.
Analitika gyakorlat 12. évfolyam
TÁMOP /1-2F Drogismereti laboratóriumi gyakorlatok – II/14. évfolyam Illóolajok minőségét jellemző fizikai és kémiai mutatószámok és.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
TÁMOP /1-2F Hulladékanalízis és –kezelés 14. évfolyam Hulladékanalízis és -kezelés – a gyakorlat szerkezete, általános tudnivalók (elméleti.
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Sürgősségi szakápoló képzés munkahelyi.
Dr. Varga József ügyvezető Imsys Kft.
Az SI mértékrendszer.
Csecsemő- és gyermekápoló képzés munkahelyi gyakorlat
* * ppm (v/v) azaz ppmv átszámítása
Mikroszkópos biológiai problémák kezelése és alkalmazása a vízbiztonsági tervekben május 09. Előadó: Fazekas Zoltán Technológiai osztályvezető.
Sugárterápiás szakasszisztens képzés
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Analitikai számítások a műszeres analitikusoknak
Előadás másolata:

Analitika gyakorlat 12. évfolyam Környezeti analitikai vizsgálatok Fogarasi József 2009 TÁMOP 2.2.3-07/1-2F-2008-0011

Víz összes oldott oxigéntartalmának meghatározása

Az oldott oxigén jelentősége Az élő vizek minősége Oldott oxigéntartalom kiváló > 7 mg/dm3 jó 6 mg/dm3 tűrhető 4 mg/dm3 szennyezett 3 mg/dm3 erősen szennyezett <3 mg/dm3

Az oldott oxigén jelentősége Szennyvíztisztító telep

Az oldott oxigén jelentősége Vannak esetek, amikor az a jó, ha nincs a vízben oldott oxigén, mert az korróziót okoz. Radiátor belülről induló korróziója

Az oldott oxigéntartalom meghatározásának elve Winkler-módszer Az oldatba Mn2+-sót viszünk, ami az oldott oxigén hatására Mn4+-ionná oxidálódik: 2 Mn2+ + H2O + O2 = Mn4+ + OH– 2 2 4 2 4 Ellenőrzés a töltésekkel történik. l.k.k.t.: 4 A Mn4+-ionok a I–-ionokból savas közegben jódot szabadítanak fel: Mn4+ + 2 I– = Mn2+ + I2 A felszabadult jód a Na2S2O3-tal mérhető: I2 + Na2S2O3 = 2 NaI + Na2S4O6

A reagáló anyagok arányainak megállapítása Reakciókat fordított sorrendben felírva: I2 + 2 Na2S2O3 = 2 NaI + Na2S4O6 1. reakció Mn4+ + 2 I– = Mn2+ + I2 2. reakció 2 Mn2+ + 2 H2O + O2 = 2 Mn4+ + 4 OH– 3. reakció 2 mol Na2S2O3 1 mol I2-ot mér 1. reakció 1 mol I2 1 mol Mn4+ reakciójával keletkezik 2. reakció 2 mol Mn4+ 1 mol O2-nel egyenértékű 3. reakció 1 mol Mn4+ 0,5 mol O2-nel egyenértékű 1 mol Na2S2O3 0,25 mol O2-t mér

A mintavételhez Winkler-palack az előírás, de ennek hiányában ún A mintavételhez Winkler-palack az előírás, de ennek hiányában ún. brómozó lombik is megfelel.

A meghatározás lépései: 1 ml Mn2+ + 2 ml lúgos KI vízfelszín alá! + 1,5 ml 1+1 kénsav minta Forgatás 4-5-ször Na2S2O3 + keményítő Titrálás színtelenig A kénsavtól felszabadul a jód