A reformáció mint PR- kampány Mészáros Márton. A kutatás előzményei Marshall McLuhan: The medium is the message Global village.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A reformáció.
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
A vizsolyi Biblia.
Mozgókép és médiaismeret
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
Hálózati és Internet ismeretek
Reformáció. Reformáció Kérdés: milyen vallásokat ismertek?
Internet és szerzői Szerz ő i Akadémia, Irodalom és Internet Dr. Fodor Klaudia Franciska március 29.
FIGYELEM! hatékony szponzoráció Dr. BERKES Péter egyetemi adjunktus
„Református – szeretem.” Tiszaparti Római Katolikus Általános
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
A Biblia és a könyvnyomtatás
A legszebb Szív.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Alternatív oktatási finanszírozási lehetőségek Beiskolázást (is) növelő marketing koncepciók és PR tevékenységek módszertana.
A használók fizetési hajlandósága – tapintatos kommunikáció a térítéses információszolgáltatás irányába Czupi Gyula, Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa.
A REFORMÁCIÓ ÉS HATÁSA A MŰVELŐDÉSBEN
Mikrohullámok Báthori Bendegúz Ujvári Csaba Hasznos Berci.
A REFORMÁCIÓ FOGALMA A reformáció a 16. században a katolikus egyház megújítására indult mozgalom Előzményei: A nagy földrajzi felfedezések A könyvnyomtatás.
(A tudomány szemszögéből)
Az ellenreformáció és a barokk
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
POSZTEREK KÉSZÍTÉSE.
A Reformáció Magyarországon
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Közösségi portálok használata
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
ATL - mit hirdessünk és hol?
A Magyar Pszichológiai Szemle témák és statisztikák tükrében Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke Szubjektív főszerkesztői kommentárok.
A szövegszerkesztés története
Mi is az a reformáció?.
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
o Minden elektronikus formában érhető el o A munkafolyamatok egy része automatizálható, így a szolgáltatások gyorsabbak és hatékonyabbak lehetnek o A.
A PLC és használatának előnyei
Turulmánia érthető filatélia 3 rész
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Európa városi történelme
Európa vallásai.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A tridenti zsinat 21/B.
Jegyzetelő Alkalmazás Táblagépekre Farkas Tamás /7 OE-NIK Farkas Tamás.
Mai üzenetünk Teremtő erőink.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Kultúra a török hódoltság korában
A tömegkommunikáció.
A Debreczeni Képes Kalendáriom Gellér Ferencné dr. Internet Fiesta 2005.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Halász Judit Semmi sem tökéletes
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Rólunk Cégnév: proACTIVE kommunikációs ügynökség Cím: 1056 Budapest Molnár u. 26. Tel./Fax: Alapítás éve: 2001.
Készítette:Kereszti Laura
Luther Márton válogatott művei A kiadói albizottság javaslata a MEE Reformációi Emlékbizottsága március 24-i ülésére.
Dokumentumtípusok. Dokumentum Fizikai egység - lejegyzett, rögzített információ tudás ismeret gondolat történet esemény.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
A reformáció főbb irányzatai
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Wolfgang Amadeus Mozart
A reformáció.
A szövegszerkesztés története
Előadás másolata:

A reformáció mint PR- kampány Mészáros Márton

A kutatás előzményei Marshall McLuhan: The medium is the message Global village

Mediális forradalmak Koraújkor: könyvnyomtatás Előző századforduló: hangrögzítés (gramofon) hangtovábbítás (telefon, rádió) képrögzítés (fénykép, film) XX. század közepe: TV Jelenkor: digitális forradalom (mobiltelefon, internet stb.) Az első két mediális fordulatra a reformáció hihetetlenül jól reagált

A protestantizmus reakciói a századforduló mediális változásaira Ravasz László püspök Lapalapítások (Reformáció, Református Élet, Protestáns Szemle) Rádiós istentisztelet (Mussolini, persely) Gramofonos igehirdetés Filmrovat

A reformáció és a könyvnyomtatás Bernd Moeller:„Ohne Buchdruck, keine Reformation” Ez valószínűleg túlzás, mégis megfigyelhető, hogy a korai reformáció története tele van mediális gesztusokkal

Mediális gesztusok a korai reformációban A Tételek kifüggesztése A pápai iratok elégetése Képrombolás

A Tételek kifüggesztésének klasszikus története Luthert 1517 őszén hívei értesítették a búcsúcédulák árusításáról. Miután nem sikerült elérnie a püspöknél a búcsúcédulák árusításának megszüntetését, elször a szószékről prédikált ellene, majd – szélesebb nyilvánosságot keresve – a korabeli egyetemi szokásokhoz igazodva – kiszögezte, azután ki is nyomtatta tételeit; a kinyomtatott példányokat azonban magánál tartotta. A lépésről értesítette Jeromos püspököt.

A Tételek kifüggesztésének képi ábrázolása

A kifüggesztés folklorizálódása

A kiszögezés forradalmi jellege

Kételyek Luther maga sosem említi a kiszögezést, miközben más, jelentéktelenebb részletekről akkurátusan beszámol. Luther életében senki sem említi a kiszögezést. Bizonyos magyarra nem lefordított Luther-levelek csaknem kizárják, hogy a kiszögezés megtörtént.

Luther tapasztalatai Christopher Scheurlnak ugyanis ezt írja március 5-én keltezett levelében: „Csodálkozol, hogy nem beszéltem róla neked [a Tételekről]. De nem akartam őket ilyen széles körben terjeszteni. Mindössze az volt a szándékom, hogy néhány iskolázott emberrel megvitassam, és ha helytelenítenék amit írtam,meggyőzzem ket: csak abban az esetben akartam őket közzé tenni, ha egyetértenek vele. De mára már külföldön is elterjedtek, mindenfelé kinyomtatták, lefordították őket, amit én sosem hagytam jóvá, egyszóval megbántam, hogy megszülettek – nem azért mintha vonakodnék bátran hirdetni az igazságot, nincs semmi, amire hevesebben vágyom – hanem, mert nem ez a megfelelő módja az emberek tájékoztatásának.”

Luther megoldása: a kommunikáció irányítása Luther rájön, hogy neki magának kell irányítania a kommunikációt „Elhatároztam, hogy kiadok egy könyvet a búcsú hasznáról és káráról […] mert nincs tovább kétségem afelől, hogy az embereket megtévesztették.” Luther az első bestseller-szerzővé válik.

Könyvkiadás

A nyomdák fejlődése és a reformáció Wittenbergben 1519-ig egy nyomda működött,1521 és 1529 között kilenc új nyomda nyílik. Genfben 1533 és 1540 között mindössze 42 kiadványt publikáltak, Kálvin megérkezése után (1550 és 1564 közt) már nem kevesebb, mint 527 kiadvány jelenik meg, és 40 különböző nyomda működik a városban. A század közepére Köln és néhány kisebb nyomda (Drezda, Mainz, Ingolstadt) kivételével a német nyelvű területek szinte valamennyi nyomdája (Wittenberg, Nürnberg, Erfurt, Lipcse, Strassburg, Basel) kizárólag a reformáció szellemiségét tükröző műveket jelentetett meg

A kiadványok számának alakulása Genfben, Kálvin megérkezése után

Könyvnyomtatás nélkül nincs reformáció? Az olvasnitudás mindössze 5%. Egy a könyvnyomtatásra alapozott kampány hogyan lehetett ennyire sikeres? A reformáció egy új nyilvánossági formát teremtett, a nyomtatásra alapozott multimediális kampányt

A kétlépcsős modell Megváltoztatták a könyv fizikai jellemzőit: Rövid, könnyen kezelhető, olcsó könyveket adtak ki. A könyvnyomtatással az olvasni tudó véleményformálókat érték el, akik szóban továbbadták az olvasottakat.

Multimediális modell Prédikáció: anyanyelven, mindenki megérti. Körlevél, nyílt levél. Templomi ének, gyülekezeti énekeskönyvek.

Flugblatt A röplap (Flugblatt) a 16. század elején elsődlegesen reklámfunkciót látott el (vándorló orvosok, kuruzslók, mutatványosok hirdették röplapon keresztül szolgáltatásaikat), A röplap egyre kevesebb verbális és egyre több képi elemet tartalmazott. A röplappal széles olvasni nem tudó tömegeket érhették el.

Flugschrift A röpiratra a szakirodalom gyakran rövid könyvként, illetve az újságok elődjeként tekint és 1524 között 2400 különböző röpiratot nyomtattak ki, összesen 2,4 millió példányban és 1530 között az összes röpirat 95%-a teológiai témájú volt így a reformáció egyik legfontosabb médiumának tekinthető. A röpirat önállótömegkommunikációs eszköz, olyan nem rendszeresen megjelenő nyomtatott irat, amely több lapból áll, csak szöveget tartalmaz, a lehető legnagyobb nyilvánossághoz szól, és elsősorban agitatív funkciót lát el.

A reformáció kommunikációs modellje

Következtetések A korai reformáció hihetetlenül hatékonyan használta ki az új médiumok lehetőségeit. Rendkívül hatékonyan, kreatívan és a valós igényekre, reális lehetőségekre is reagálva kapcsolta össze az emberi és a technikai médiumokat Nem utolsó sorban ennek köszönhető a reformáció kommunikációjának sikere.