Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
A fogyasztói magatartás
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
Szocializáció Fogalmak:
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Gondolkodás, intelligencia
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
A 0-3 évesek rajzfejlődése
Pedagógiai személyiségértelmezések
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Rajzfejlődés-áttekintés
A évesek rajzfejlődése
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Összeállította: Nikli Károly 2013
Út a sikeres tanuláshoz
Á B R Á Z O L Á S T E C H N I K A ábrázolási módszerek és vizuális alátámasztási technikák az építési projekt menedzsmentben Összeállította: Vidovszky.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Ki mit tud? december óra 330 terem
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban Erdélyi Luca 14 éves fotója számítógépes effektekkel Készítette: Bisztriczky Réka

Feszültségcsökkentés helyett elhárítás - A közlés domináns módja a beszéd - A természet utáni rajz gazdagabb - Részletek felhalmozása - Grafikus sémák mechanikus rajzolása Balogh Bori 10 éves

Narratív rajz – képregény - Az ábrázolás a leképezéstől a megjelölés felé tolódik - A korosztályt érdeklő témák és szimbólumok - Jelentős a szubkultúra szerepe - Kiegészítő feliratok megjelenése Balogh Bori 11 éves képregénye. Borinak megszületett a hatodik kistestvére, ezt dolgozta fel a csigacsalád-képregényben.

A rajzfejlődés megtorpanása? Erdélyi Luca 12 éves, Balogh Bori 10 éves Nagy László(1905): intenzív analízis működik, viszont a szintetizálás nem elégséges, megáll a spontán gyermekrajz fejlődése H. Gardner(1980): rajzi törés kiskamasz-korban Herbert Read(1970): az alkotóképesség 10-12 éves korban bekövetkező hanyatlása a túl korai és elhibázott fejlesztés számlájára írható

A környezet és a kultúra hatása Más fejlődési tempó, más eszköztár A rajzolási kedv fenntartását segítik: - Családi ösztönzés - Hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba - Motíváló téma - Bőséges eszköztár Koreai és tibeti gyermekrajzok

Kulturális különbségek svéd, román curacao-i , koreai gyerekrajzok

Erdélyi Luca 12 éves freskója szobája falán Ha eszközváltásra kerül sor, a tündéri realizmus alkotásai is felbukkannak a korai kamaszkorban.

A „nyugati” szemlélet, a realista ábrázolás túlhangsúlyozott szerepe nem kedvez a kamaszkori alkotásnak. A kultúra hatása nemcsak a rajzfejlődést, hanem a képalkotó teljesítmény megjelenését vagy elmaradását is magyarázza Balogh Bori 8- 9 éves és 13 éves korában készült rajzai.

Háborús rajzok 2005 februárjában emberi jogvédő szervezetek munkatársai látogatták meg a darfuri menekült tábort. Amíg a szülőkkel beszélgettek, a gyerekeknek papírt, ceruzát adtak, hogy lefoglalják őket. Nem mondta nekik senki, mit rajzoljanak, mégis mindenki az őket körülvevő háború kegyetlenségeit rajzolta le. Jobbra fent: Egy katona ágyékon lőve végez ki egy felkelőt.( Ott ez a szokás) Jobbra lent: A lovas katona megerőszakolják az asszonyt, mire az rádiótelefonon próbál segítséget hívni.

Két fő vizuális típus differenciálódik (Löwenfeld) Optikus vagy vizuális típus: A gyermek az ábrázolás során a környezet látványából indul ki Balra lent: Erdélyi Luca 10 éves Jobbra fent: Balogh Bori 12 éves Haptikus vagy motorikus típus: Azt rajzolja, amit érez

Török, ausztrál és amerikai gyerekrajzok a háborúról.

A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint Pszeudo- naturalista korszak 12-14. életév - Tér és mozgásábrázolás fejlődése - A rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik - Elégedetlen alkotó - A képességek hiányának felismerése - A kifejezési forma módosulása Erdélyi Luca 12 éves

Nyelvváltozás- a kifejezési forma módosulása Erdélyi Luca 14 éves mobiltelefon fényképezőjével készített fotói Korai kamaszkorban a leválási igény erős kötődési korszakokkal váltakozik A vizuális kommunikáció az én- meghatározás eszköze lesz.

A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint Csoportkorszak vagy a szemléleti realizmus kora: 9-12. életév - Előtérben a verbális közlés - Megtorpan a fejlődés - Nyelvváltás - Kortársak hatása a motívumvilágra - Megnő a realista ábrázolás, a technikák és konvenciók megismerésének igénye Állandó szoba-átalakítás, igény a szokásostól eltérő környezetre. Erdélyi Luca 13 éves fehér ikeás papirlámpája

A kategorikus észlelés kezdete - Clauss-Hiebsch(1977) A gondolkodás kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére. A gondolkodás kategorikus képzetekben folyik, dominál a soralkotás, osztályozás, a tartalmi kapcsolatok kialakítása. Ez már a felnőttre jellemző észlelési forma: a jelenségek osztályba sorolását, a látvány rendszerbe helyezését jelöli. Erdélyi Luca 13 éves fotói iskolai környezetben.