Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban Erdélyi Luca 14 éves fotója számítógépes effektekkel Készítette: Bisztriczky Réka
Feszültségcsökkentés helyett elhárítás - A közlés domináns módja a beszéd - A természet utáni rajz gazdagabb - Részletek felhalmozása - Grafikus sémák mechanikus rajzolása Balogh Bori 10 éves
Narratív rajz – képregény - Az ábrázolás a leképezéstől a megjelölés felé tolódik - A korosztályt érdeklő témák és szimbólumok - Jelentős a szubkultúra szerepe - Kiegészítő feliratok megjelenése Balogh Bori 11 éves képregénye. Borinak megszületett a hatodik kistestvére, ezt dolgozta fel a csigacsalád-képregényben.
A rajzfejlődés megtorpanása? Erdélyi Luca 12 éves, Balogh Bori 10 éves Nagy László(1905): intenzív analízis működik, viszont a szintetizálás nem elégséges, megáll a spontán gyermekrajz fejlődése H. Gardner(1980): rajzi törés kiskamasz-korban Herbert Read(1970): az alkotóképesség 10-12 éves korban bekövetkező hanyatlása a túl korai és elhibázott fejlesztés számlájára írható
A környezet és a kultúra hatása Más fejlődési tempó, más eszköztár A rajzolási kedv fenntartását segítik: - Családi ösztönzés - Hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba - Motíváló téma - Bőséges eszköztár Koreai és tibeti gyermekrajzok
Kulturális különbségek svéd, román curacao-i , koreai gyerekrajzok
Erdélyi Luca 12 éves freskója szobája falán Ha eszközváltásra kerül sor, a tündéri realizmus alkotásai is felbukkannak a korai kamaszkorban.
A „nyugati” szemlélet, a realista ábrázolás túlhangsúlyozott szerepe nem kedvez a kamaszkori alkotásnak. A kultúra hatása nemcsak a rajzfejlődést, hanem a képalkotó teljesítmény megjelenését vagy elmaradását is magyarázza Balogh Bori 8- 9 éves és 13 éves korában készült rajzai.
Háborús rajzok 2005 februárjában emberi jogvédő szervezetek munkatársai látogatták meg a darfuri menekült tábort. Amíg a szülőkkel beszélgettek, a gyerekeknek papírt, ceruzát adtak, hogy lefoglalják őket. Nem mondta nekik senki, mit rajzoljanak, mégis mindenki az őket körülvevő háború kegyetlenségeit rajzolta le. Jobbra fent: Egy katona ágyékon lőve végez ki egy felkelőt.( Ott ez a szokás) Jobbra lent: A lovas katona megerőszakolják az asszonyt, mire az rádiótelefonon próbál segítséget hívni.
Két fő vizuális típus differenciálódik (Löwenfeld) Optikus vagy vizuális típus: A gyermek az ábrázolás során a környezet látványából indul ki Balra lent: Erdélyi Luca 10 éves Jobbra fent: Balogh Bori 12 éves Haptikus vagy motorikus típus: Azt rajzolja, amit érez
Török, ausztrál és amerikai gyerekrajzok a háborúról.
A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint Pszeudo- naturalista korszak 12-14. életév - Tér és mozgásábrázolás fejlődése - A rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik - Elégedetlen alkotó - A képességek hiányának felismerése - A kifejezési forma módosulása Erdélyi Luca 12 éves
Nyelvváltozás- a kifejezési forma módosulása Erdélyi Luca 14 éves mobiltelefon fényképezőjével készített fotói Korai kamaszkorban a leválási igény erős kötődési korszakokkal váltakozik A vizuális kommunikáció az én- meghatározás eszköze lesz.
A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint Csoportkorszak vagy a szemléleti realizmus kora: 9-12. életév - Előtérben a verbális közlés - Megtorpan a fejlődés - Nyelvváltás - Kortársak hatása a motívumvilágra - Megnő a realista ábrázolás, a technikák és konvenciók megismerésének igénye Állandó szoba-átalakítás, igény a szokásostól eltérő környezetre. Erdélyi Luca 13 éves fehér ikeás papirlámpája
A kategorikus észlelés kezdete - Clauss-Hiebsch(1977) A gondolkodás kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére. A gondolkodás kategorikus képzetekben folyik, dominál a soralkotás, osztályozás, a tartalmi kapcsolatok kialakítása. Ez már a felnőttre jellemző észlelési forma: a jelenségek osztályba sorolását, a látvány rendszerbe helyezését jelöli. Erdélyi Luca 13 éves fotói iskolai környezetben.