Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Vizuális képességek fejlődése
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
kreativitás alkotás és építés
Térábrázolás különböző életkorokban
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Kommunikáció.
Vizuális kommunikáció bevezetés
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A pszichoszociális fejlődés elméletei
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Optikai csalódások.
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
1. SZINT: Kidolgozatlan, differenciálatlan ábra
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Rajzfejlődés-áttekintés
A évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Árnyékszerkesztés alapjai
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu MIE Tanárképző Tanszék - ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ

Ernst Herbert GOMBRICH: Művészet és illúzió. Corvina, 1983

Fiú rajzával: G.F. CAROTTO /1480-1546/

A GYERMEKRAJZ FEJLŐDÉSTÖRTÉNETÉBŐL: A kétszemű profil eltűnése BRENT és HARJORIE WILSON összeállítása 1890-1923

A vizuális képességek rendszere VIZUÁLIS MEGISMERÉS VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ Grafikai képalkotás Grafikai kommunikáció Színes képalkotás Alkalmazott grafikai tervezés Plasztikai formaalkotás Géppel segített képalkotás KÖRNYEZETKULTÚRA MŰVÉSZETTÖRTÉNET Tárgyalkotás Leírás, értékelés, elemzés, Tárgyelemzés megítélés Imitatív, informatív, dekoratív és expresszív megjelenítés

A GYERMEKI ÁBRÁZOLÓ KÉPESSÉG FEJLŐDÉSÉNEK NÉHÁNY MODELLJE LINEÁRIS MODELLEK Az ábrázoló képesség párhuzamos a mentális fejlődéssel – a gyermekrajz, mint intelligencia teszt (Piaget, Lowenfeld) A vizuális nyelvet a gyermek a „valóság” minél pontosabb leképezésére használja – behaviorista magyarázat, teljesítmény tesztek (Goodenough-Harris, Freeman) Az érzékelés és ábrázolás nem választható ketté: a világ holisztikus érzékelésének a kezdeti gyermekrajzok globális ábrázolásmódja felel meg – strukturális ekvivalensek feltárása (Arnheim, Golomb)

Emberrajzok (V. LÖWENFELD gyűjtése)

A rajzfejlődés modelljei Lineáris Read, Lowenfeld, Arnheim, Goodenough fejlődési korszakok rajz és intelligencia Spirális Goodnow, Colomb, Freeman, Kellogg alapjelek, kombinációk „megszüntetve megőrzés” U alakú Gardner, „Project Zero” csoport kisgyermek-zseni  iskola  mélypont művész önképzése Poliszenzoriális Darras, Kindler kép+mozgás+szó+ zene+színjáték = mű multimediális kifejezés

Az emberalak ábrázolásának fejlődése (SZÉKÁCSNÉ VIDA MÁRIA) „fej-láb” emberke (Kopffüsser, tadpole figure) - a kör az egész testet reprezentálja, a végtagok ehhez illeszkednek „vonalséma”: a karok, lábak – egy-egy vonallal körvonal séma: az arc és a ruha részleteit is ábrázolja, a végtagok párhuzamos vonalak „kevert profil” (two-eyed profil): az orr profilból, az arc szemből, tehát mindkét szem látszik teljes profil, de a végtagok és/vagy a test részben szemből jelenségszerű ábrázolás: 8 éves kor alatt igen ritka, „élethű”, de nem perspektivikus

Az emberalak ábrázolásának fejlődési irányai C A B

Az emberábrázolás fejlődése Burt (1921) „fej-láb” emberke: (tadpole figure, azaz ebihal, Kopffüssler, homme tetard)) „vonalséma”: a karokat egy-egy vonal reprezentálja körvonalséma: arc és ruha részleteit is ábrázolja „kevert profil” (two-eyed profil): az orr profilból az arc szemből, mindkét szem látszik teljes profil jelenség szerű ábrázolás: „élethű”, d nem perspektívikus

5-6 éves gyermekek emberrajzai

9-10 éves gyermekek emberrajzai 7 éves és 4 hónapos autisztikus gyermekek emberrajzai

EMBERRAJZOK – Egyesült Álamok EMBERRAJZOK – Közép – Kelet (B. ÉS M. WILSON gyűjtése)

Az emberalak mozgása mozgásjelzés nélküli figura, „merev mozgású” alak, kimerevített gesztusokkal, ízületben mozgó alak, behajlított könyökkel és térddel, mindenütt mozgó alak

Mozgásábrázolás

Mozgásábrázolás /HELGA JOHN – WINDE gyűjtése/

HERBERT READ NYOLC KATEGÓRIÁJA A GYERMEK RAJZOK EMPÍRIKUS OSZTÁLYOZÁSÁHOZ ORGANIKUS – a tárgy megjelenését optikai hűséggel követ BELEÉRZŐ – „lírai”, „impresszionisztikus” RITMIKUS – organikus vagy lírai motívumokkal STRUKTURÁLT – geometriai alapformákra redukált HAPTIKUS-kinesztetikus élmények, érzelemgazdag FELSOROLÓ – „mérnöki, nem művészi realizmus” DEKORATÍV – színpompás síkformák díszítmény jellegű ritmikus együttese IMAGINATÍV – „romantikus” és „irodalmi”

A GYERMEKI ÁBRÁZOLÓ KÉPESSÉG FEJLŐDÉSÉNEK NÉHÁNY MODELLJE „HULLÁMZÓ” MODELLEK Spirális fejlődés, visszacsatolásokkal – a kultúra meghatározó szerepe (B. és M. Wilson, H. és S. Kreitler) Az U-formájú görbe – a zseniális kisgyermekből a formális tréning hullámvölgyén át: Zseniális művész (Gardner, Winner) A gyermekrajz, alkotója érzelmi/pszichés állapotának tükre – művészetterápia, diagnosztika rajzzal (Koppitz, Langer)

RAJZFEJLŐDÉS - ELMÉLETEK 1. RUDOLF ARNHEIM: „ÖNTÖRVÉNYŰSÉGI” ELMÉLET (A vizuális élmény - Az alkotó látás pszichológiája. Gondolat, 1979) „A gyermekrajz figurája ugyanannyira „séma”, mint Rubens valamelyik alakja. Csak nem annyira differenciált.” (188. old.) * a gyermek vizuális fogalmakat jelenít meg * friss élmény nem szükséges és nem is használható * a törzsi művész is a modell vizuális struktúráit jeleníti meg  az ábrázolás minőségét „a rajzoló mércéi és képének feladata” határozza meg kísérletezés  a kielégítő képmás megtalálása, „egyenérték” * hatásészlelés és formaészlelés * „mozgásöröm” * térköz = szünet: a mozgás megszakítása (J. Goodnow: hangsor ábrázolása)

(ARNHEIM)

MANDALÁK (R. Kellogg)

RAJZFEJLŐDÉS - ELMÉLETEK - 2 * elemek rajzolásának sorrendje  összetartozó dolgok időben egymás után, térben nem * „...az emberalak ábrázolása genetikusan fejlődik ki az ”ősi körből”, amely eredeti fokon az egész alakot képviseli.” (197. old.) kerekség = „dologság”, elkülönülés a háttértől * a differenciálódás törvénye: „minden alak annyira marad differenciálatlan, amennyire a rajzolónak a céltárgyról alkotott fogalma megengedi.” (203. old.)  összefüggés az intelligenciával: strukturális kritériumok

KELLOGG: Placement Patterns

A GYERMEKI ÁBRÁZOLÓ KÉPESSÉG KÜLÖNÖS ÚTJAI 1. A vizuális nyelv jelei és szintaxisa a korai gyermek-korban rögzül és felnőttkorban is változatlan marad * „naív művészet” * cigány gyermekek rajzi fejlődése 2. Autisztikus gyermekek különleges rajzi tehetsége * a verbális és a vizuális közlésmód összefüggései * az intelligencia és a rajzi teljesítmény „fordított” összefüggései

Roma gyermekek festményei és szőttesei: példák a szubkultúrára jellemző egyéni színvilágra és motívumkincsre. Pongrácz Éva művész-tanár KREATEAM Stúdiójából, Pécs

A GYERMEKI ÁBRÁZOLÓ KÉPESSÉG KÜLÖNÖS ÚTJAI 3. A távol-keleti kultúrákban mások a fejlődési korszakok időhatárai * a másolás és a rajzi teljesítmény kapcsolata * nincs „rajzi törés” mozgás és ábrázolás integrációja 4. Művészek egészen különböző rajzi fejlődése rokon stílusokat eredményezhet

Claude Picasso Pablo Picasso Felix Klee Paul Klee