TUDATELMÉLET ÉS PRAGMATIKA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia május 28.
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Friss diplomások a versenyszektorban
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
A koragyermekkori nevelésről
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Felmérő dolgozat február. 1. feladat Két vérnyomás-csökkentő szert gyógyszert próbáltak ki más-más, de nemben, számban és klinikumban is megegyező.
Képességszintek.
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
PRAGMATIKA.
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Logika Érettségi követelmények:
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Az emberi tanulás.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Az F-próba szignifikáns
A vidéki tér sikertényezői
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
A tanítás tanulásának üzenetei
JÓ REGGELT!.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A differenciált fejlesztés pszichológiája
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Kommunikációelméleti modellek
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Kutatásmódszertani dilemmák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Dr. Kocsis M. Tamás: Magyarország és a közösségi védjegyrendszer – egy elszalasztott lehetőség MIE Konferencia május Felsőtárkány.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Szociális kompetencia
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

TUDATELMÉLET ÉS PRAGMATIKA IDIOMATIKUS NYELVELSAJÁTÍTÁS

IDIÓMÁK Jelentése nem szimplán alkotóelemei jelentésének összege. (Pl. Fűbe harap, beadja a derekát, megtört a jég stb.) Metaforán alapuló szerkezetek Vizsgálatomban az idiomatikus nyelvhasználat képességét metaforahasználaton keresztül vizsgálom

Interpretációs stratégiák Gibbs 1992, 1994, Cooper 1999 Szövegkörnyezet Dekomponálhatóság Konvencionalitás

A mentalizáció mint alapvető interpretációs stratégia Megnyilatkozások értelmezésekor társas-kognitív képességeinkre hagyatkozunk (Tomasello 2002, 2003, Perner és Lang 1993, Tager-Flusberg 1993) Mentális állapotok tulajdonítása Értelmezzük mások viselkedését és megnyilatkozásait

Tudatelmélet és intencionalitás Másoknak tulajdonított szándék, érzelem, vágy-vélekedés értelemben használom Napjaink kutatásai: milyen lépéseken keresztül és mikorra alakul ki a naiv tudatelmélet az egyedfejlődés során (mentális állapotok tulajdonítására való képesség)

A naiv tudatelmélet Kialakulása lépéseit és a szakaszok megjelenését tekintve eltérnek a vélemények (Gergely 2001, Tomasello 2002) c.1 éves kortól – intencionális ágencia (cél, szándék) c. 4 éves kortól (verbalizációs feladatokban) hamis vélekedést tulajdonít

Hamis vélekedés és pragmatika Interpretációs, társas kognitív képességekben a fordulópont: 4 évesen (Perner 1991, Gibbs 1994) Naiv tudatelmélet és a benne rejlő társas-kognitív képességek szorosan kapcsolódnak a pragmatika szabályaihoz, elméletéhez (Happé 1993, Gibbs 1993, Sperber és Wilson 1986) KOGNITÍV PRAGMATIKA: a naiv tudatelmélet  perspektívaváltással, mentalizációs stratégiák segítségével értelmezzük mások megnyilatkozásait  szándékolt jelentés

Inferenciák és implikatúrák Grice 1975: A társalgás logikája Együttműködési Alapelv: beszélő szándékának felismerése  a megnyilatkozást releváns, szándékolt értelmezése. Grice maximái Relevancia: alapvető vezérelv.

A naiv tudatelmélet és a relevancia elv kapcsolata Sperber és Wilson fejlesztette tovább Grice relevancia maximáját A megnyilatkozásokat relevánsnak értelmezzük Metareprezentáció  szándékot, célt tulajdonítunk a beszélőnek Így tudatelmélet birtokában lévők képesek a szándékolt, IDIOMATIKUS jelentés kikövetkeztetésére (Sperber és Wilson 1986, Sperber 1993)

(Baron-Cohen és Tager-Flusberg 1993, Happé 1993) Következtetések 3 évesek  nem teljesítik a hamis vélekedés tesztet  tudatelméleti képesség hiányát jelzi (Baron-Cohen és Tager-Flusberg 1993, Happé 1993)  az autizmussal élőkhöz hasonlóan viselkednek:  még nincs kifejlett társas-kognitív, pragmatikai kompetenciájuk (Győri et al. 2002)

Idiomatikus nyelvelsajátítás Pragmatikai kompetenciát vizsgáló kutatások: (Tager-Flusberg 1993, Happé 1993, 1995) Szoros összefüggés a nem szó szerinti nyelvhasználat (metafora, irónia, viccek, csattanók) és a hamis vélekedés tesztekben nyújtott teljesítmény között.

VIZSGÁLAT Feltételezéseim: Az idiomatikus nyelvhasználat pragmatikai kompetencián alapul, mivel feltétele: mentalizáció alapú inferencia segítségével szándékolt jelentésben értelmezzük ennek feltétele: a tudatelméleti képesség ( 4 évesen)

VIZSGÁLAT Feltételezéseim: i.e.: A naiv tudatelmélettel rendelkező gyerekek sikeresebbek az idiomatikus nyelvhasználatban, mint tudatelmélettel nem rendelkező társaik. A mentalizáció és a szándéktulajdonítási képességek, mint társas-kognitív képességek teszik lehetővé az idiomatikus nyelvhasználatot

Eljárás 45 óvódás korú gyermek Feladattípusok: Hamis Vélekedés Teszt Hasonlat Metafora 5 feleltválasztós és 5 történetvégződéses volt mind a hasonlat, mind a metafora feladatokban (Happé 1993, Gibbs 1994)

Hasonlat feladat Szó szerinti interpretációt vizsgáló feladat (kontroll, szemantikai tudás) A hasonlatok szó szerinti, dekompozíciós feldolgozással értelmezhetőek (Sperber és Wilson ) Mivel a „mint” szócska explicitté teszi az összehasonlítást. Kata olyan mint egy angyal vs. Kata egy angyal A KATA OLYAN MINT EGY ANGYAL mondat értelmezése nem különbözik a KATA OLYAN MINT AZ ÉDESANYJA mondattól (szintaktikailag egyenértékűek)

Metafora feladat teljesítéséhez már szándékolvasásra van szükség Mivel metaforikus esetben a propozíciós forma a beszélő szándékának rugalmas értelmezésén alapul Nem mehet végbe tudatelméleti képesség nélkül Mivel a sikeres inferencia a beszélő szándékának kikövetkeztetésén alapul A relevancia vezérelvének segítségével

Hipotézisek 1. A naiv tudatelmélettel még nem rendelkező gyerekek társas-kognitív képességei elmaradnak a mentalizációra képes gyerekek képességeivel szemben. Feladat: Hamis vélekedés teszt 2. A mentalizációra még nem képes gyerekek jól teljesítenek hasonlat-értelmezéses feladatokban, mivel a hasonlat explicit megfogalmazásához elég a szó szerinti interpretáció. Feladat: hasonlat feladatok 3. A naiv tudatelmélettel még nem rendelkező gyerekek rosszul, míg a mentalizációra képes gyerekek jól teljesítenek az idiomatikus interpretációt igénylő feladatokban. Feladat: metafora feladatok

Hasonlat feladatok A.) Feleletválasztós teszt Rézi apukája birkózó, egyedül elbír egy szekrényt is. Erős mint a ……………. a.) lúd b.) bivaly c.) kávé d.) pörkölt

Hasonlat feladatok B.) Történetvégződéses feladat Tibit az apukája elvitte az uszodába, hogy megtanuljon úszni. Először Tibi félt a hideg vízben, de amikor labdával játszottak, megbarátkozott vele, és aztán minden nap egy kicsit tovább voltak a medencében. Nemsokára Tibi megtanult úszni, és úgy úszott, mint a hal! Kérdések: Hogy tudott úszni Tibi? Miért volt olyan, mint a hal?

Metafora feladatok A.) Feleletválasztós teszt Nagyi mindig túlságosan aggódik. Ha Miki nem húz kesztyűt szánkózás előtt, egész nap sír. Bolhából ………………. csinál. a.) szöcskét b.) elefántot c.) katicát d.) kakast

Metafora feladatok B.) Történetvégződéses feladat Jutka nagyon csendes, félénk kislány volt. Nagyon félt ismeretlen gyerekekkel találkozni, és mivel nem mert velük beszélgetni sem, nem is voltak barátai. Tavaszi szünetben a szüleivel elmentek síelni. Egy szép tó mellett laktak, ahol sok kisgyerek korcsolyázott. Az anyukája egy nap azt mondta neki: „Jutka, játssz egy kicsit a gyerekekkel, menj ki hozzájuk a tóra!” Jutka ki is ment, és láss csodát, nagyon jót játszottak, és hamar sikerült is barátokat szereznie! Jutka szülei nagyon örültek, hogy megtört a jég. Kérdések: Miért voltak Jutka szülei boldogok? Mit csinált Jutka, amikor megtört a jég?

Eljárás A 45 gyermek 2 csoportba került (HVT teljesítményük alapján) 18 gyermek nem teljesítette, 27 teljesítette a HVTesztet kétszempontos független mintás VA (SPSS) A 2 csoport eredményeit hasonlítottam össze a hasonlat és a metafora feladatokban

A feladatok eredményei

Eredmények értékelése Hasonlat: (F(1,43) = 0,5; phasonlat > 0,05) tehát nem szignifikáns a két csoport közötti különbség a szó szerinti interpretációt tekintve.

Eredmények értékelése Metafora: (F(1,43) = 134; pmetafora < 0,01) szignifikáns különbség van a két csoport teljesítményében A hasonlat és metafora feladatok között interakció nem volt.

Megbeszélés A naiv tudatelmélettel rendelkező gyerekek jobban teljesítenek társas-kognitív és pragmatikai kompetenciát mérő teszteken A mentalizációra még nem képes gyerekek jól teljesítenek hasonlat-értelmezéses feladatokban (explicit, szó szerinti feldolgozás elegendő) A naiv tudatelmélettel még nem rendelkezők rosszul, a mentalizálni képes gyerekek már jól teljesítenek az idiomatikus nyelvhasználatot mérő feladatokban.

Összegzés A naiv tudatelméleti képesség feltétele a mentalizációt igénylő, nem szó szerinti nyelvhasználatnak, ill. pragmatikai kompetenciának.