1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila
2 Probléma Kérdés A kötelező szakirodalom feldolgozása némelyik kurzus kapcsán túl nagy teher volt, nem is sikerült mindegyik végére érni, így vizsgáztunk. Hogyan fejlesszük olvasási, jegyzetelési technikánkat, és hogyan készüljünk vizsgára, figyelembe véve felnőttkori sajátosságainkat?
3 Probléma Kérdés Nem egyszer előfordult, hogy környezeti zavaró tényezők (zaj) miatt nehézkes volt követni az előadót. Hogyan küszöböljük ki a zavaró tényezőket, esetleg hogyan legyünk immunisak rájuk?
4 Probléma Kérdés A tanulást nagy mértékben elősegíti az órákon készített hangfelvétel. A rögzítést sajnos nem minden előadó engedélyezi, így a hanganyag hiánya megnehezíti a tanulást. Elősegíthető-e annak belátása, hogy az órák visszahallgatása hasznos lehet, mégpedig az egész csoport számára.
5 Probléma Kérdés Az elmúlt félévben igyekeztünk megszervezni egy olyan tanulócsoportot, mely szorgalmasan, rendszeresen összejár. Ez csak részben sikerült, jelenleg ketten vagyunk aktívak (természetesen nem zárjuk ki, hogy azóta más csoport is alakult). Fontos-e a csoportmunka? Kell-e többször is kísérletezni a szervezéssel? Vajon lehetséges-e több kiscsoport alakulása, s ezek kapcsolattartása?
6 Probléma Kérdés A vizsgákra való készülés során időkezelési problémák adódtak – ezek lelassították magát a tanulást. A sorozatosan megjelenő „időrablók” tovább nehezítették a munkát. Milyen a jó időtervezés? Hogyan használjuk hatékonyan a tanulási naplót? Hogyan fejlesszük tanulási tudatosságunkat?
7 Nem probléma Nem kérdés Az előző félévben sorra készítettünk hatékony „tanulókártyákat”, melyek rövidebb részek, pl. fogalmak, definíciók megtanulásában segítettek. A kártyák akár egyéni, akár csoportos tanuláskor igen jól működtek: egyfajta automatizmussal, mondhatni, szórakozva vezettek végig az anyagon.
8 Probléma Kérdés Az elmúlt időszakban valószínűleg mindnyájan találtunk hasznos dokumentumokat az interneten. Ugyanakkor nem biztos, hogy mindenki minden szükséges forrást megtalált. Milyen mértékben számíthatunk egymásra információ- ill. tananyag-megosztásban a közösségen belül?
9 Probléma Kérdés Az elmúlt órák nagy részére minden előzetes tudás nélkül érkeztünk, az elhangzott témákról ekkor hallottunk részleteiben először. Kell-e készülni a még ismeretlen tárgyakra, előzetes olvasással?
10 Probléma Kérdés Dolgozatíráskor úgy érezzük, hogy tudásunknak csak bizonyos százalékát produkáljuk. Fejleszthető-e a dolgozatírás speciális készsége?
11 Probléma Kérdés Az interaktív órák általánosan jobban hatnak: érdekesebbek és eredményesebbek, ugyanakkor az egyirányú kommunikációra épülő előadások alatt lankad a figyelem. FRONTÁLIS OKTATÁS vs CSOPORTMUNKA