A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Advertisements

Az üzemi tanács működése és jogosítványai

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 2002.november.
A Munka Törvénykönyvéből következik! Mit kell tudni a kollektív munkajogról? LÁPB november 09. Budapest.
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
ÜZEMI TANÁCS készítette: Dr Kiss Mihály
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Üzemi tanács a munkahelyi érdekegyeztetésben
ÜZEMI TANÁCS RÉSZVÉTEL vagy BELESZÓLÁS? 1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban Dr.
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Kereskedelmi jog I. VII. Előadás Egyes társasági formák Az egyesülés.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A munkavállalói FB tagság
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Munkahelyi egészség és biztonság
Üzemi tanács választás 2013
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
ZÁRÓVIZSGA-FELKÉSZÍTŐ MUNKAJOG Budapest, június 11. ZSKF.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
A közigazgatási eljárás II.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE koalíciós-tarifális versus üzemi alkotmányjog legális konfrontáció versus bizalomteljes kooperáció általában: munkáltató feletti szint munkáltatói szint

A kollektív munkajog jelentősége: - jogforrási tényező: kollektív szerződés - kollektív önrendelkezés - az EU munkajoga feladatokat határoz meg - a munkajogi politika alakításában szerepe van - formálja az egyéni/individuális munkajogot - az üzemi megállapodás határozza meg az üzem/munkáltató belső rendjét

CODETERMINATION BY WORKERS – WORKERS’ PARTITIPATION EU hatásra alakult ki a munkavállalói részvétel 1998: Human Rights Act Collective redundancies 1975 Transfer directive 1977 Trade Union Reform and Employment Rights Act 1993 Employment Rights Act 1996

A részvételi jogok főbb területei: - csoportos létszámcsökkentés - kivel kell konzultálnia a munkaadónak? - a munkavállalói képviseletek jogai: - megfelelő időben joga van tárgyalni - minden érdemi információt meg kell kapnia - ACAS Code of Practice - jogorvoslat lehetősége - unfair dismissal - mit jelent a konzultáció? - a munkáltató személyében bekövetkező változás - transzfer irányelv átvétele 1981-től - kivel kell konzultálni? - mi a konzultáció tárgya?

- az egészség és biztonság (health and safety) - Health and Safety at Work Act 1974 - Health and safety (Consultation with Employees) Regulations 1996 - Safety Representatives and safety Committees Regulations 1977: függetlenek a szakszervezetektől - belső (foglalkozáshoz kötött) nyugdíjrendszerek - képzés

Munkavállalói részvétel a francia jogban (la représentation collective) Jellemzője: többlépcsős képviseleti rendszer - délégué du personnel - a már meglévő jogok megóvása, ellenőrzése - II. Világháború előtt jött létre (accords Matignon 1936) - jelentősége: a munkavállalókkal való közvetlen kapcsolat- tartás - minden egyéni ügyben kezdeményezhet konzultációt - comités d’ entreprise - az üzemi tanácshoz hasonló szervezet: jogi személy (1945) - alapvető különbség: a comité vezetője a vállalkozás vezetője - jogköre: a szociális intézmények vállalkozáson belüli igazgatása - minden kérdésben kérhet konzultációt (Auroux reformok) - droit d’ alerte

A MUINKAVÁLLALÓI RÉSZVÉTEL INTÉZMÉNYES FORMÁI – NÉMETORSZÁG Részvétel a vállalkozásban: 1976 – Mitbestimmungsgesetz Részvétel a munkáltató döntéseiben: 1972: Betriebsverfassungsg. A német üzemi alkotmányjog rendszere: - a szakszervezetek jelenléte a munkahelyeken (Zugangsrecht) - az üzemi tanács választása, működésének időtartama (4 év) - szervezete: elnök, választmány, feltételek biztosítása, titoktartás - üzemi gyűlés, jelentősége, funkciója - egyes munkavállalói rétegek képviselete - központi üzemi tanács - konszern üzemi tanács

A Betriebsrat jogköre: - kiindulási alap: bizalomteljes együttműködés - kooperáció, belső konfliktusfeloldás (Einigungsstelle) - általános feladat: a munkavállalók panaszjoga - részvétel szociális ügyekben: - Mitbestimmungsrecht (ha nincs jogszabály vagy ksz.) - önkéntes üzemi megállapodás - a munkáltató tájékoztatási kötelessége - részvétel személyzeti ügyekben: - foglalkoztatás biztonsága - kiválasztási irányelvek (Auswahlrichtlinien) : üt. hozzájárulása kell - kérdőívek, nyilvántartás, képzés - egyéni személyzeti ügyek – felmondásvédelem - részvétel gazdasági ügyekben: tájékoztatás

AZ OSZTRÁK MUNKAALKOTMÁNY – ARBEITSVERFASSUNGSGESETZ (1974) Egységes törvény: tarifális – üzemi alkotmányjogi rész Üzemi alkotmány: - választás: a szakszervezetek befolyása - az üzemi tanács jogköre: hasonlít a német megoldáshoz - az üzemi megállapodás jelentősége Hasonlóságok és különbségek

A MUNKAVÁLLALÓI RÉSZVÉTEL NEMZETKÖZI DIMENZIÓI ILO 135. számú egyezménye a munkavállalók üzemi képviselőinek védelméről és kedvezményeiről - kihirdetve: 2000. évi LXVII. törvény - kik a munkavállalók képviselői (3. cikk) - szakszervezetek és egyéb képviselők kijátszásának megakadályozása (5. cikkely)

AZ EURÓPAI ÜZEMI TANÁCS A 94/45/EK irányelv az EUÜT-ről - az irányelv megalkotásának okai - a vállalkozások nemzetközivé válása - az irányelv fogalomrendszere - közösségi szintű vállalat, vállalatcsoport - központi vezetés, ellenőrző vállalat - különleges tárgyalótestület - az eljárás megindulása - a lehetséges megállapodás tartalma - bizalmas információk - a szubszidiárius előírások 2003. évi XXI. törvény

AZ EURÓPAI RÉSZVÉNYTÁRSASÁG – SOCIETAS EUROPAE 2157/2001/EK rendelet az SE statútumáról 2001/86/EK irányelv a munkavállalók részvételéről - az irányelv fogalomrendszere - a különleges egyeztető testület létrehozása - a megállapodás lehetséges tartalma - az egyeztetési eljárás lefolytatása 2004. évi XLV. törvény az EU részvénytársaságról

A MUNKAVÁLLALÓI RÉSZVÉTEL A MAGYAR JOGBAN a kerekasztal tárgyalások, az Mt. koncepciója az 1989. évi II. törvény az egyesülési jogról az 1989. évi XXIII. törvény a pártokról a szakszervezetek mozgástere az Mt. 19. §-a és következményei a szakszervezet fogalma; általában a munkavállalói képviselet a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet a szakszervezet reprezentativitása és a ksz. kötési képesség német, angol, francia megoldások az Mt. 29. § következetlensége az Mt. 33. § és a 65. § (1) bekezdése; EBH 2004. 1148.

AZ ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁSA I. - az Mt. 43. § (1) bekezdésének értelmezése - „kell” választani - a választással összefüggő munkáltatói feladatok általában - mit jelent az „önálló telephely” fogalma - Mt. 65. § elemzése - üzemi tanács, központi üzemi tanács, konszern - az Mt. 45. §-a, mint kógens szabály - központi üzemi tanács delegálási rendje: - kiindulási pont: minden egység képviseletét biztosítani kell - viszonyítási pont: az üzemi megbízott, illetve a legkisebb egység, de létszámkorlátokkal (3 – 13 fő)

HOLDING VAGY KONSZERN SZINTŰ ÜZEMI TANÁCS - Holding, konszern fogalma - Az elismert vállalatcsoport - A tényleges vállaltcsoport - Jelentősége: - a társasági jogban - a versenyjogban - a számvitel jogában - Jelentősége a munkavállalói részvételnél - szakszervezetek, kollektív szerződés - üzemi tanács

Ki köthet kollektív szerződést? Mt. 31. § (1) Kollektív szerződést egyrészről - a munkáltató, a munkáltatói érdekképviseleti szervezet, vagy több munkáltató, - másrészről a szakszervezet, illetve több szakszervezet köthet. (2)-(4) - miért köthetett korábban az üzemi tanács - pozitív, negatív hatások - jogdogmatikai, jogpolitikai megfontolások

AZ ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁSA II. A választási bizottság - megalakítása - az üzemi tanács által - üzemi tanács hiányában - megalakításának időpontja - tagjai – kizáró feltételek Az aktív és a passzív választójog - aktív választójog: munkajogviszony léte (Mt. 47. §) - atipikus munkajogviszonyok - a bedolgozó jogállása - passzív választójog (Mt. 46. §) - munkajogviszonyok minősítése - cselekvőképesség - kizáró okok

AZ ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁSA III. A választási bizottság feladatai: - meghatározza a választás időpontját - meghatározza a választandó üt. létszámát - megállapítja és közzéteszi a választásra jogosultak és a választható munkavállalók névjegyzékét - meghatározza a jelöltállítás határidejét - megvizsgálja a jelölés érvényességét, közzéteszi a jelöltek listáját - ha a jelölés érvénytelen, dönt a határidő meghosszabbításáról - a jelölés lezárását követően elkészítteti a szavazólapokat - összeállítja a szavazatszedő bizottságokat és megszervezi a szavazást - megállapítja és közzéteszi a szavazás eredményét, tájékoztatja a munkáltatót - elkészíti és közzéteszi a választási jegyzőkönyvet

AZ ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁSA IV. A jelöltállítás - munkavállalók 10%-a, vagy legalább ötven munkavállaló - a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet, tagjai közül - mit jelent a „képviselettel rendelkező” szakszervezet? - 1/1999. Munkaügyi jogegységi határozat - mikor érvényes a jelöltlista A jelölés elfogadása - munkavállalói jelölés esetén - szakszervezeti jelölés esetén A szavazás, az érvénytelen és az eredménytelen szavazás Érvényes, eredményes szavazás - ki lehet az üzemi tanács tagja - ki lehet az üzemi tanács póttagja - a kiesett tagok pótlásának rendje

AZ ÜZEMI TANÁCS MŰKÖDÉSE I. Az üzemi tanács első ülése, napirendi pontok - elnök megválasztása - ügyrend kialakítása Az ügyrend fontosabb tartalmi elemei - az ülések rendszeressége - az állandóan szinten tartandó kérdések meghatározása - a lehetséges üzemi megállapodások tárgykörének meghatározása - az üzemi tanács és a szakszervezet kapcsolatának kialakítása - a központi üzemi tanács és az üt.-k kapcsolatának kialakítása - az üzemi tanács és a munkavállalók kapcsolattartása rendjének meghatározása - az üzemi tanács szavazása eljárás rendjének kialakítása - az irattározás, a jegyzőkönyvvezetés, illetve egyéb adminisztratív feladatok meghatározása

AZ ÜZEMI TANÁCS MŰKÖDÉSE II. Az elnök jogállása, kötelességei, jogai A tagok jogállása, kötelességei, jogai Az üzemi tanács képviselete A titoktartási kötelesség - az üzleti, üzemi titok fogalmának meghatározása - üzemi megállapodás a titoktartás tárgyában

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE I. Az üzemi tanács jogállása: - a jogi személyiség hiányának problémája - eljárási „jogképesség” Az üzemi megállapodás; az Mt. 64/A. §-ának elemzése - az üzemi megállapodás lehetséges tárgyai - az üzemi megállapodás jogi természete - az üzemi megállapodás és a kollektív szerződés kapcsolata Az üzemi tanács működése feltételeinek biztosítása Az üzemi tanács tagjainak kedvezményei Az üzemi tanács tagjainak védelme

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE II. Az együttdöntési jogkör - az együttdöntési jogkör jogi természete - az Alkotmánybíróság 124/2008. (X. 14.) AB határozata - az együttdöntés, mint közös döntés Az együttdöntési jogkör és a kollektív szerződés szerepe - a Legfelsőbb Bíróság EBH 2004. 1148 - az Mt. 65. § (1) bekezdés a) pontjának módosítása - az Mt. 65. § (1) bekezdés a) pontja és az Mt. 33. §-a A jóléti célú pénzeszközök, illetve intézmények és ingatlanok meghatározása - az Mt. 142/A. § (3) bekezdéssel való összefüggése

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE III. A felhasználás és a hasznosítás meghatározása - a jóléti ingatlan adásvétele - polgári jogi (anyagi jogi problémák) - polgári eljárásjogi problémák - a jóléti ingatlan egyéb hasznosítási lehetőségei A közös döntés megtagadása - Mt. 197. § c) pont: kötelező döntőbíráskodás - az arbitrage jogi természete - az eljáró személy, testületi kijelölése - az MKDSZ szerepe - a döntés és jogkövetkezményei

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE IV. A munkáltató véleménykérési kötelessége: - a munkavállalók nagyobb csoportját érintő intézkedések tervezete - munkavállalók nagyobb csoportja - a munkáltatói intézkedések köre - a munkáltató lehetséges belső szabályzatai - munkarend, bérszabályzat, magatartási normák, etikai kódex stb. - a munkáltató átszervezésébe tartozó tényállások köre - a munkáltató szervezetének átalakítása a munkáltató személyében bekövetkező változás nélkül - szervezeti egység önálló szervezetté alakítása - a privatizáció (lásd külön) - korszerűsítés, különösen a teljesítménykövetelmény változására

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE V. - a személyügyi nyilvántartás rendszere - adatlapok tartalmának kialakítása, személyes adatok védelme - a személyügyi nyilvántartás kezelése - a személyügyi terv - kapcsolódása a foglalkoztatáshoz, a képzéshez - a képzési terv - a foglalkoztatást elősegítő támogatások igénybevétele - korengedményes nyugdíjazás - rehabilitáció - éves szabadságolási terv - kapcsolata a munkáltató gazdasági tervével - összefüggése a munkarenddel - Mt. 134. §: a szabadság kiadásának rendje

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE VI. - új munkaszervezési módszerek, teljesítménykövetelmény - kapcsolata a csoportos létszámcsökkentéssel - Mt. 143. §. a teljesítménykövetelmény megállapítása - Mt. 143/A. § a teljesítménykövetelmény korrekciója - pályázatok

AZ ÜZEMI TANÁCS JOGKÖRE VII. a munkáltató tájékoztatási kötelessége az Mt. 65. § (4) és az Mt. 21. § (2) bekezdésének kapcsolata a szakszervezetek és az üzemi tanács együttműködése a tájékoztatási kötelesség tárgya a munkáltató gazdasági helyzete a munkáltató tevékenységi körének módosítása a munkáltató jövőbeli beruházásai bérek, keresetek alakulása, likviditás a foglalkoztatás jellemzői, a munkaerő felhasználása a távmunka helyzete a munkaerő-kölcsönzés helyzete az üzemi megállapodás jelentősége ebben a körben

A MUNKÁLTATÓ KÖTELESSÉGSZEGÉSÉNEK JOGKÖVETKEZMÉNYEI - az üzemi tanács döntési mechanizmusa az Mt. 65. §-ában meghatározott esetekben - eljárási rend, határidők az Mt. 67. § és a szakszervezet kifogáshoz való jogának kapcsolata (Mt. 23. §) párhuzamos jogok és kötelességek – eltérő jogkövetkezmények az üzemi tanács jogorvoslati lehetősége az üzemi tanács, mint perbeli fél (Pp. 351. §) mit kérhet keresetében az üzemi tanács? mit jelent a munkáltatói intézkedés érvénytelensége? mit jelent mondez ingatlan adásvétele esetén?

AZ ÜT. FELADATAI ÉS MŰKÖDÉSE A MUNKÁLTATÓ SZEMÉLYÉBEN BEKÖVETKEZŐ VÁLTOZÁS ESETÉN I. - a munkáltató személyében bekövetkező változás fogalma - a munkáltató tájékoztatási kötelessége (Mt. 85/B. §) - az üt. és a szakszervezetek együttműködése - a tájékoztatási kötelesség tartalma - a tájékoztatási kötelesség teljesítésének határideje - a munkáltató konzultációs kötelessége - a jogi, a gazdasági, és szociális jogkövetkezmények - e kötelességek megsértésének jogkövetkezményei

AZ ÜT. FELADATAI ÉS MŰKÖDÉSE A MUNKÁLTATÓ SZEMÉLYÉBEN BEKÖVETKEZŐ VÁLTOZÁS ESETÉN II. az ideiglenes üzemi tanács intézménye az ideiglenes üzemi tanács megalakítása, szervezési elvek az ideiglenes üzemi tanács működésére vonatkozó szabályok a jogutódlással érintett munkavállalók képviselete a lehetséges tényállások; tényállás üzemi megbízott esetén az üt. létszámának változása, jogkövetkezményei

AZ ÜZEMI TANÁCS MEGSZŰNÉSE - a munkáltató jogutód nélküli megszűnése - az érintett telephely megszűnése - az üzemi tanács visszahívása - a visszahívás intézménye – lehetséges okok - a visszahívásra irányuló szavazás - a visszahívásra irányuló indítvány érvényessége - a visszahívásra irányuló szavazás érvényessége

AZ ÜZEMI TANÁCS TAGJA MEGBÍZATÁSÁNAK MEGSZŰNÉSE - lemondás, visszahívás, cselekvőképesség elvesztése - munkáltatói jogok gyakorlására válik jogosulttá - munkáltató (vezető) közeli hozzátartozójává válik