Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Advertisements

Avantgard Európában 1945 előtt
Művészet By: Turi Krisztina.
A szimbolizmus 29/C.
Új művészeti törekvések a századelőn
József Attila kései lírája
Az avantgárd irodalma.
Új művészeti törekvések a századelőn
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Negyedik előadás Március 11
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Klimt: A csók
REALIZMUS.
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A társadalmi változások elmélete
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Világomban minden rendben van
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
A romantika.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
A nyelv, mint jelrendszer
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
A szövegértési feladatok összeállítása
Készítette: Németh Katalin…
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
„Reflektorfényben Te állsz”
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az alapvető kommunikáció
A világ jövője Szekszárdi Júlia Forrás: Nováky Erzsébet, Hankiss Elemér.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Levelek Iris koszorújából 1909
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
a kubizmus kubus = kocka
A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A könnyen érthető kommunikáció az önérvényesítők szemszögéből
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
A romantika.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században nincsenek egységes korszakok, stílusok; az irányzatok egymásra épülnek, párhuzamosan léteznek SZECESSZIÓ mint hagyományújító törekvés: átmenet a szimbolizmus és az avantgárd között dekorativitás-díszítés, stilizálás, vezérmotívumok, ornamentika Alfons Mucha

Antoni Gaudí

AVANTGÁRD (modernizmus) újító művészeti irányzatok összessége; kb 1905-II. vh kezdete irányzatok, mozgalmak, „izmusok”, amelyek az emberek egymás között, ill. az ember és környezete között fellelhető megváltozott viszonyaira keresik a választ - a maguk sajátos módján nagyon sokfélék, egymástól élesen különbözők; egyetlen közös bennük a radikális újítási szándék: elfordulnak a régi normáktól, eljárásoktól, megengedik az éles ellentéteket: Középpontban: alkotó személyisége – kollektivitás költői kép, vízió – puritán szerkezet tudatosság – kihívó véletlenszerűség érzelemkifejezés – személytelenség rend – rendetlenség groteszk – idillizmus…

KUBIZMUS elsősorban a festészetben: geometrikus szerkezetek hangsúlyozása, tér-idő újszerű megragadása – szimultanizmus, montázs irodalomban: egyetlen időmetszet kiemelése, többszempontúság, linearitás fellazulása, szigorú logika elvetése Georges Braque Guillaume Appolinaire

Pablo Picasso

Olaszország – Marinetti FUTURIZMUS Olaszország – Marinetti veszély, erő, bátorság, lázadás, mozgás, sebesség, támadó küzdelem (háború), technikai civilizáció, modern nagyvárosi élet elutasítani: hagyományt, a létező kultúrát (pl. múzeumok, akadémiák) irodalomban: romboljuk szét a mondatszerkezetet, töröljük el a mellékneveket, határozókat, kötőszavakat, központozást – helyettük matematikai és zenei jeleket használjunk töröljük el: én-fogalmat, a lélektant írjunk: érthetetlenül és durván; szabad intuíciók hangsúlyozása szabad szavakkal: értelmen túli nyelv, képvers, rendszertelenség, hangutánzó szavak ↓ nem tudtak maradandót alkotni az irodalomban

Tatlin Umberto Boccioni Marinetti: A futurista irodalom technikai kiáltványa

EXPRESSZIONIZMUS 1910-1925 „ A világ középpontja minden egyes énben van”  az alkotónak önmagában kell megtalálnia és kivetítenie a lényeget érzelmi és akarati elemek uralkodnak: elragadtatás, kétségbeesés, csalódottság, kinyilatkoztatás, átok Die Brücke; Der blaue Reiter irodalomban: poétikai szabályok átlépése, hiszen: lázadó hang, kétségbeesés, látomásos képek, erőteljes tartalmú szavak, dinamikus képek, szabadabb mondatépítkezés, főnévi igenevek, elvont, általános megfogalmazás, szabadvers

Eduard Munch: A sikoly Franz Marc

DADAIZMUS a szürrealizmus előkészítője; a tiltakozás a lényege – Tristan Tzara „Eltöröljük a logikát, a tehetetlenek láncát; eltörlünk mindent, szolgalelkeknek való hierarchiát és társadalmi képletet; a tárgyakat, az érzelmeket és az ösztönöket, a jelentéseket és a párhuzamos egyenesek metszéspontjait is felhasználjuk harcunkhoz; eltöröljük az emlékezetet, a régészetet, a prófétákat; a jövőt; feltétel és ellenvetés nélkül hiszünk a spontán vágyakban”

Marcel Duchamp

SZÜRREALIZMUS 1922-től Franciaország – valóság fölöttiség hazug, embertelen világ elleni tiltakozás, a kegyetlen civilizáció elleni lázadás André Breton: a szürrealizmus a léleknek olyan zavartalan önműködése, melynek célja szóban, írásban vagy bármi más módon kifejezni a gondolkodás valódi működését – függetlenül az értelem bármiféle ellenőrzésétől és minden erkölcsi és esztétikai törekvéstől képzelet korlátozottságának felszámolása – álomleírások; kötőszó nélküli azonosítás: nincs: „olyan, mint”; megszűnt a „logika” a fogalmi síkok között

Salvador Dalí

Joan Miró