DEMOKRÁCIA, AUTOKRÁCIA, OLIGOKRÁCIA a hazai pszichiátria szervezetében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

(A vezető magatartása, stílusa)
Komplex Instrukciós Program
Lobbizás az egészségügyben
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
A vállalat szervezete.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A tanulók társas helyzete az iskolában
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezeti centralizáció jelentősége
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Elméleti közgazdaságtan
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Delegálás.
A felnőttképzések rendszere és gyakorlata az Esőemberekért Egyesület képzéseiben.
A munkával való elégedettség
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A vezetésről.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A hatékony vezető eszközei
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
A támogatott lakhatás kihívásai
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Az üzletek operatív működtetése
Hatalom és szervezeti politika
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

DEMOKRÁCIA, AUTOKRÁCIA, OLIGOKRÁCIA a hazai pszichiátria szervezetében Dr Danics Zoltán HUMANED magánpraxis Nagykálló, 2009.08.27.

absztrakt A betegjogok védelme, a társadalom állami és civil szervezeteinek figyelme, beleszólása a betegekkel való bánás mikéntjébe jelentős demokratikus irányú elmozdulást eredményeztek az orvos-beteg kapcsolatok területén. Vajon a szakma szervezetein, orvos-orvos kapcsolataiban változott-e az évszázados hierarchikus, autokratikus viszony, demokratizálódott-e a szakmai közélet? Miért gondoljuk, hogy míg a „nagybetűs társadalomban” a demokratikus és civil működésformák között csetlünk-botlunk, a pszichiátria színpadán jobban boldogulunk a demokratikus gyakorlattal? Egyáltalán, vészhelyzetben – amiben vagyunk - nem alkalmasabb-e az autokratikus (esetleg oligokratikus) vezetés, ahol a döntések egy vagy néhány kiválasztott kezében összpontosulva gyorsabban, hatékonyabban meghozhatók és megvalósíthatók? Szervezetek működését kutató szakemberek megegyeznek abban, hogy az autokratikus vezetés hatékonyabb a sürgős döntést igénylő helyzetekben (pl. mentéskor, katasztrófa idején), vagy akkor, ha a szervezet tagjai rosszul tájékozottak és alulmotiváltak. De vajon hová soroljuk a pszichiátria mai mezejét? És demokratikusan működik-e a pszichiátria rendszere, szervezete, vagyis van-e kellő beleszólása a döntésekbe a tagságnak. És akarja-e a tagság, hogy érdemben beleszóljon a döntésekbe, vállalva a felelősség rá eső súlyát, vagy egyszerűen nincs tisztában jogaival, feladataival a demokrácia színpadán? A fiatal és a (kevésbé fiatal) szakemberek tudják-e, tanulják-e valahol, ismerik-e a demokrácia szabályait, gyakorlati csínját-bínját?

δημοκρατία δημος (démosz) + κρατειν (kratein)

"Democracy is, in part, a debate about what democracy is” Giovanni Sartori

"A demokrácia a kormányzat rossz formája, amely azonban még mindig jobb az összes többinél„ Winston Churchill

„Demokrácia – a csőcselék uralma” Platon

„a demokrácia a gyengék morálja” Friedrich Nietzsche

A DEMOKRÁCIA SZÁMOMRA Amiben jobban érzem magam, mint az autokráciában Mert beleszólhatok a minket (mint közösséget) érintő kérdésekbe Mert egyenrangúnak érezhetem magam Mert informáltnak tudhatom magam Mert nem atyáskodnak fölöttem erre erőszakosan jogot vindikáló személyek

DEMOKRATIKUS MŰKÖDÉS A demokratikus működés nem automatikus A szervezetek/közösségek bizonyos fejlettségi szintjén válik igénnyé és működési lehetőséggé Sok „macerával”, konfliktussal jár Autokrácia-demokrácia spektrum DEMOKRATIKUS ---------------------------------AUTOKRATIKUS

DEMOKRATIKUS AUTOKRATIKUS

DEMOKRATIKUS MŰKÖDÉS A szervezet tagjai érdemi beleszólással bírnak a döntésekben, azok előkészítésében az irányítás is közös A vezető a többség döntéseit végrehajtó nem a szervezetet uraló személy teret enged a tagok ötleteinek a döntésekben Elégséges kommunikáció a vezetés és a tagok között

DEMOKRATIKUS MŰKÖDÉS Szemléleti/beállítódási a szervezet tagjai és vezetői igénylik egymás véleményét (támaszkodnak azokra) a többiek beleszólását a döntésekbe a kommunikációt Az információk minél nagyobb hozzáférhetőségét

DEMOKRATIKUS MŰKÖDÉS Szervezeti/intézményi Közösségi fórumok Működési szabályok Képviseleti forma Választott vezetők Rendszeres (1-2-3-stb.) évenkénti szavazások

A HATÉKONY MŰKÖDÉSI MÓDOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK a szervezet hagyományai, kultúrája a helyzet természete A tagok és a vezető karaktere a tagok képességei, ahogy a vezető észleli a munka milyensége (unalmas, érdekes) a vezető tapasztalata és képzettsége az interperszonális kommunikáció minősége az adott szervezetben

A MŰKÖDÉSI MÓDOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN az orvoslás szervezeti felépítése nagyrészt hierarchikus - totalitárius rendszerek alá-fölérendeltségi viszony vs partneri viszony a pszichiátria érzékenysége a társadalmi mozgásokra, változásokra a gazdasági szempontok beáramlása az egészségügybe

DEMOKRATIKUS STÍLUS előnyei fokozza a tagok tudásának, tapasztalatának felhasználását a cél érdekében javítja a tagok motivációját javítja a szervezeti/közösségi morált fokozza a tagok elégedettségét felelősségük és beleszólási lehetőségük növelése révén a célok elfogadhatóbbá válnak csökken a korrupció lehetősége csökken a protekcionizmus mértéke

DEMOKRATIKUS STÍLUS hátrányai A döntéshozatal lassú (a konzultációk miatt) a pontos direktívák hiánya nehezíti a célok elérését egyes tagok szoros szupervízió hiányában nem képesek dolgozni a tagok bevonása jelentéktelen kérdések eldöntésébe és ugyanakkor a lényegi döntésekből való kizárásuk fokozott elégedetlenséget gerjeszt

AUTOKRATIKUS STÍLUS A vezető a (lényegi) döntéshozásba nem enged beleszólást, önmaga dönt, saját megfontolásai alapján Az információkat a hatalom eszközeként kezeli Az információkat erősen szelektálva osztja meg

AUTOKRATIKUS STÍLUS instrukciókkal irányít szoros ellenőrzést gyakorol beosztottjain jutalmazás és büntetés a fő befolyásolási módok A kritikát nem tűri

AUTOKRATIKUS STÍLUS 1.) Diktatórikus 2.) Paternalisztikus

1.) Diktatórikus AUTOKRATIKUS STÍLUS formálisan sem enged beleszólást a döntésekbe jutalom és büntetés

AUTOKRATIKUS STÍLUS 2.) Paternalisztikus a tagok látszólag beleszólhatnak a döntésekbe tiszteletet és engedelmességet követel az engedelmesség jutalmazott A kritika látens megtorlást eredményez kevés önálló vélemény megengedett

AUTOKRATIKUS STÍLUS előnyei Világosan meghatározott feladatok és célok gyors döntési lehetőség a tagok kevés feladatot és felelősséget kapnak a vezető(k) koordinálják a munkát és a feladatok elosztását

AUTOKRATIKUS STÍLUS hátrányai A tagok tudásának, tapasztalatának limitált felhasználása a tagok kezdeményezéseinek gátlása a tagok nem érzik felelősségüket és fontosságukat a működési folyamatokban a vezető távollétében a munkát nem vagy csak részben végzik el

AUTOKRATIKUS STÍLUS megfelelő Ha a tagok motivációja alacsony kevéssé érdekli őket a feladatuk tudásuk csekély nincs kommunikációs igényük a vezetéssel Ha a munka unalmas, ismétlődő rosszul fizetett a munkakörülmények rosszak

DEMOKRÁCIA-ISMERET Nem tanítják Otthonról, óvodából, iskolából Közéletből lessük el Hiánya jelentősen akadályozza a közösség/szervezet működésének kiteljesedését A hozzáférés nem elégséges volta a hatalom birtoklásának egyik eszköze

KONTINGENCIA ELV A vezetési stílus megválasztása az adott helyzetnek a szervezet érettségi, motiváltsági fokának megfelelő kell legyen

A KONTINGENCIA ELV előnyei a.) a vezető mindig az adott helyzethez illesztheti viselkedését és nem kell ideológiai alapon döntenie b.) a vezető viselkedése jobban illeszkedhet a személyzet igényeihez c.) arra készteti a vezetőt, hogy alaposan elemezze az adott helyzetet és ne automatikusan lépjen

A KONTINGENCIA ELV hátrányai a.) a vezető a személyzet szemében következetlennek tűnhet b.) nagyon felkészült, tapasztalt vezetőt igényel a helyzetek elemzése és a döntés a stílusról

VEZETŐI TULAJDONSÁGOK feladatra irányultság cél-orientáltság siker-orientáltság adekvát helyzet-felismerés jó kommunikációs készség

VEZETŐI TULAJDONSÁGOK vállalkozói szellem eredetiség a probléma-megoldásokban frusztráció- és bizonytalanság-tűrés halasztási képesség kitartás

VEZETŐI TULAJDONSÁGOK empatikus készség mások igényeinek a felismerése mások motivációinak felismerése mások befolyásolásának képessége feladat-elosztás, delegálás etikus magatartás

A VEZETŐ KÉPESSÉGEI Képes a munkatársait helyzeteket hatékonyan befolyásolni megérteni kapcsolatban tartani helyzeteket átlátni értékelni integrálni

A VEZETŐ FELADATAI tervezés irányítás koordinálás kontroll

A VEZETŐ FELADATAI TERVEZÉS kezdeményezés informálás motiválás IRÁNYÍTÁS KOORDINÁLÁS támogatás KONTROLLÁLÁS értékelés

A VEZETŐ FELADATAI feladat-orientált, hatékony munka-csapat összeállítása emberek felvételével ill. elbocsátásával a feladatok felosztásával az un. higiénés faktorok biztosítása a motiváció felkeltése és biztosítása A feladatok mindenkori szem előtt tartása a munkatársi kapcsolatok karbantartása

ADAIR ELMÉLETE A hatékony vezetőnek három alapvető igényt kell kielégíteni egyidejűleg: 1. Célratörés elősegítése tervezés, feladatok elosztása, cél kijelölése, folyamatos értékelés 2. Csoport-igények csapat-szellem, morál, kohézió, normák, fegyelem 3. Egyéni szükségletek

A VEZETŐI HATALOM TÍPUSAI 1. Jutalmazó 2. Kényszerítő 3. Legitim 4. Referens 5. Szakértői

MOTIVÁLÓ FAKTOROK felelősség részvétel teljesítmény előmeneteli lehetőség önálló munka lehetősége

HERSEY-BLANCHARD MODEL

A VEZETÉSI STÍLUST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A vezető és a beosztottak karaktere a helyzet természete a szervezet hagyományai, kultúrája a beosztottak képességei, ahogy a vezető észleli a munka milyensége (unalmas, érdekes) a vezető tapasztalata és képzettsége az interperszonális kommunikáció minősége az adott szervezetben

VIZSGÁLATOK Lewin, Lippitt & White Ohio University Study Tannenbaum & Schmidt Soujanen Likert Fiedler

It is our way of using the words "democracy" and "democratic government" that brings about the greatest confusion. Unless these words are clearly defined and their definition agreed upon, people will live in an inextricable confusion of ideas, much to the advantage of demagogues and despots. Tocqueville

Every discussion of democracy basically revolves around three concepts: popular sovereignty, equality, and self-government. These concepts are inter­ related. The people are sovereign in that they are equally sovereign (unequal sovereignty would imply that some people are sovereign and other people are not). And who is sovereign is not the object but the subject of government­ hence, self-government. These implications can be pressed further. To exem­ plify, if all are to be sovereign, the implication can well be that self-government