A SARMA PROJEKT CÉLJA ÉS ELSŐ EREDMÉNYEI Tamás Hámor – Slavko V. Solar Eger, 2010. november 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Az új épületenergetikai szabályozás
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Status Quo elemzések tapasztalatai prezentáció Karácsony.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
Megelőzés, újrahasználat konferencia
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Rusznák András – ügyvezető, GOE
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Ecological assessment of the Szamos/Somes River to determine its influance on the ecological state of the Tisza River Dr. Csipkés József Felső-Tisza-vidéki.
End of Waste Criteria Final Report
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Ipari tevékenység fenntartható módon:
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Nemzetközi kapcsolatok RFÜ Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Sopron, február 1.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Tex-EASTile: fenntartható textil innováció Dél-Kelet Európában Bejczy Delinke Pannon Gazdasági Hálózat Egyesület.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Újrahasznosítás: meddig éri meg?
CSÚSZÁSGÁTLÓ DEKORÁCIÓ Egy kopásálló, a legkülönbözőbb üveg, kerámia, porcelán, tűzzománc tárgyakra, burkoló lapokra, és szaniter árukra magas hőmérsékleten.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Erőforrás hatékonyság és Körkörös gazdaság tettek és tervek a kormány asztalán V. Németh Zsolt Környezetügyért, Agrárfejlesztésért és Hungarikumokért felelős.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
Szemléletváltás a tűzvédelmi műszaki életben
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
DanUbe Region leading GeotheRmal Energy – DARLINGE
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
Annex VI: Examples of the national research programme supporting drought management 2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16. Bihari Zita.
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

A SARMA PROJEKT CÉLJA ÉS ELSŐ EREDMÉNYEI Tamás Hámor – Slavko V. Solar Eger, november 17.

Sustainable Aggregate Resources Managament: Fenntartható Aggregátum Gazdálkodás Európai Regionális Fejlesztési Alap, Délkelet Európa Program 800 pályázatból a 15. a rangsorban futamidő: május – október költségvetés: € (ERDF 85 %) MBFH: € (ebből a 15 % önrészt az NFÜ állja előfinanszírozással!) tagok: Hámor T., Ó Kovács L., Kovács G. Gombárné Forgács G., Bihari Gy.

A projekt célja az aggregátum forrásokkal való gazdálkodás közös módszertanának kimunkálása (SARM) az aggregátum ellátási mix biztosítása (sustainable supply mix (SSM)) elsősorban a tervezés eszközeivel három szinten, hogy biztosítsák az anyag- és energiahatékony primer és szekunder nyersanyag ellátást a Délkelet Európa régióban, hogy csökkenjen az ipari eredetű hulladékok lerakása, hosszabbodjon a természeti erőforrások rendelkezésre állása, segítse az anyaghatékony gazdaságok kifejlődését.

Helyi szinten: - ásványi nyersanyag kitermelés optimalizálása, környezeti hatások csökkentése - illegális és „szürke” bányászkodás csökkentése - nem-veszélyes hulladékok újrahasznosításának növelése Regionális és országos szinten: - nemzeti és regionális stratégiákban és fejlesztési tervekben való megjelenítés, tematikus politikák harmonizálása régiók között - az aggregátum ellátási mix (SSM) metodika elterjesztése Transznacionális szinten: - módszertani ajánlás a határon átnyúló és nemzetközi SARM és SSM tekintetében - egy Aggregátum Intelligencia Rendszer (AIS) kifejlesztése, metaadatbázis minta és know-how transzfer (inkl. hatósági eljárások)

aggregátumok: építőipari nyersanyagok, adalékanyagok elsődleges (természetes) aggregátumok (ásványi nyersanyagok): kavics, homok, zúzott kő, (agyag?) másodlagos aggregátumok (újrafeldolgozott hulladékok, melléktermékek): nem-veszélyes bányászati hulladékok, építési-bontási hulladékok, erőműi pernyék, kohósalakok, ( vörösiszap ha kémhatása semleges ), stb.

A SARM modell

1.ERDF: GeoZS - Geological survey of Slovenia, SI 2.ERDF: MUL - University of Leoben, AT 3.ERDF: PELLA – Prefectural Authority of Pella, GR 4.ERDF: IGME - Institute of Geology and Mineral Exploration, GR 5.ERDF: TUC – Technical University of Crete, GR 6.ERDF: MBFH – Hungarian Office for Mining and Geology, HU 7.ERDF: ER – Emilia-Romagna Region - Environment, Soil and Coast Defense Department, IT 8.ERDF: PARMA – Parma Province - Territorial Planning Service, IT 9.ERDF: IGR – National Institute for Research- Development in domain of Geology, Geophysics, Geochemistry and Remote Sensing, RO 10.ERDF: FGG – University of Bucharest, Faculty of Geology and Geophysics, RO 11.IPA: MGK10 – Herzeg–Bosnia Canton Government – Ministry of Economy, BiH 12.IPA: RGF – University of Belgrade, Faculty of Mining and Geology, SRB % partner: METE – Ministry of Economy, Trade and Energy, AL (Albanian Geological Survey) 14.10% Partner: MINGORP – Ministry of Economy, Labor and Entrepreneurship, Energy and Mining Directorate, HR (Croatian Geological Survey) Projekt partnerek (14)

Projekt megfigyelők: 1.MGRS – Ministry of Economy of Slovenia, SI 2.ICMM – Independent Commission for Mines and Minerals, KOSOVO 3.HELLENIC – Hellenic Quarries S.A., GR 4.PAVLIDES – Pavlides S.A., GR 5.RCM – Region of Central Macedonia, GR 6.ACHAIA – Prefecture of Achaia, GR 7.NAMR – National Agency for Mineral Resources, RO 8.WKNOE – Lower Austria Economic Chamber, Crafts and Trades Division, AT 9.….. 10.POOL OF STAKEHOLDERS (industry, associations) 1.…. 2.….

questionaries...

baseline (case) study reports...

workshops, conferences, articles...

project meetings, field visits...

THE FINANCIAL SCHEME: Supporting infrastructure development of regions lagging behind - SEE

újrahasználat (re-use): a nem hulladéknak számító termékeket vagy alkatrészeket újra felhasználják arra a célra, amelyre eredetileg szolgáltak újrafeldogozás (recycling): hasznosítási művelet, amely során a hulladékot termékké vagy anyaggá alakítják azok eredeti használati céljára vagy más célra (inkl. szerves anyagok, de nem tartalmazza az energetikai hasznosítást és az olyan anyaggá történő feldolgozást, amelyet üzemanyagként vagy feltöltési műveletek során használnak fel) hasznosítás (recovery): hulladék oly anyagot helyettesít, amelyet valamely konkrét funkció betöltésére használtak volna, vagy amelynek eredményeként a hulladékot oly módon készítik elő, hogy ezt a funkciót betölthesse

HULLADÉK KERETIRÁNYELV (2008/98/EC) 5. cikk Melléktermékek (1) Valamely anyagot vagy tárgyat — amely olyan előállítási folyamat során keletkezik, amelynek elsődleges célja nem ezen termék előállítása — csak akkor lehet nem hulladéknak, hanem mellékterméknek tekinteni, ha az alábbi feltételek teljesülnek: a) az anyag vagy a tárgy további felhasználása biztosított; b) … a szokásos ipari gyakorlattól eltérő feldolgozás nélkül, közvetlenül felhasználható; c) … valamely előállítási folyamat szerves részeként állítják elő; valamint d) a további használat jogszerű, azaz a konkrét használat tekintetében … megfelel a termék adott használatára, valamint a környezet- és az egészségvédelemre vonatkozó összes követelménynek ….. (2) …. intézkedéseket lehet elfogadni a feltételek meghatározására, amelyeknek teljesülni kell, hogy egy adott anyag vagy tárgy mellékterméknek és ne hulladéknak minősüljön.

HULLADÉK KERETIRÁNYELV (2008/98/EC) 6. cikk (1) A hulladék megszűnik hulladék lenni, ha hasznosítási műveleten (inkl. újrafeldogozás) esett át, és megfelel az alábbiakkal összhangban kidolgozandó konkrét kritériumoknak: a) az anyagot vagy tárgyat általánosan használják adott rendeltetéssel; b) … van piaca, kereslete; c) … megfelel a rendeltetés műszaki követelményeinek és jogszabályoknak; és d) … felhasználása nem okoz káros környezeti, egészségügyi hatásokat. (2) A hulladékstátusz megszűnésére kritériumok kidolgozását kell megfontolni, legalább az adalékanyagokra, papírra, üvegre, fémre, gumiabroncsokra, textilanyagokra. (4) Ha közösségi szinten nem határoztak meg kritériumokat, a tagállamok eseti alapon határozhatnak arról, hogy egy konkrét hulladék megszűnt-e hulladéknak. 11. cikk (2) A nagy forráshatékonyságú európai újrafeldolgozó társadalom érdekében a tagállamok megteszik a következő célokhoz szükséges intézkedéseket: b) 2020-ig a nem veszélyes építési és bontási hulladékok újrahasználatra történő előkészítését, újrafeldolgozását és az egyéb, anyagában történő hasznosítását, ideértve a feltöltési műveleteknél más anyagok helyettesítésére történő használatot …. tömegében minimum 70 %-ra kell növelni.

10 INORGANIC WASTES FROM THERMAL PROCESSES 1001 Wastes from power stations and other combustion plants (except 19) Bottom ash Coal fly ash Peat and (untreated) wood fly ash Calcium-based reaction waste from flue gas desulphurisation in solid form Other solid waste from gas treatment Calcium-based reaction waste from flue gas desulphurisation in sludge form 1002 Wastes from the iron and steel industry Waste from the processing of slag Unprocessed slag 1008 Wastes from other non-ferrous thermal metallurgy Slags (first and second smelting) 1009 Wastes from casting of ferrous pieces Furnace slag Furnace dust 1011 Wastes from manufacture of glass and glass products Waste preparation mixture before thermal processing 1012 Wastes from manufacture of ceramic goods, bricks, tiles and construction products Waste preparation mixture before thermal processing 1013 Wastes from manufacture of cement, lime and plaster and articles and products made from them 17 CONSTRUCTION AND DEMOLITION WASTES (INCL. ROAD CONSTRUCTION) 1701 Concrete, bricks, tiles, ceramics, and gypsum-based materials Concrete Bricks Tiles and ceramics Gypsum-based construction materials 1702 Wood, glass and plastic 1705 Soil and dredging spoil Soil and stones other than those in Dredging spoil other than those in Insulation materials 1707 Mixed construction and demolition waste

BÁNYÁSZATI HULLADÉK IRÁNYELV 2006/21/EC KÖZÖSSÉGI (ÁSVÁNYI) NYERSANYAGPOLITIKA

DIRECTIVE ON CONSTRUCTION PRODUCTS ( 89/106 (93/68)) COM(2008) 311 final 2008/0098 (COD) Proposal for a Regulation laying down harmonised conditions for the marketing of the construction products Comm. Dec. 2006/799/EC establishing revised ecological criteria and related assessment and verification requirements for the award of the Community eco-label to soil improvers Bizottsági Határozat (2002/272/EK) a kemény padlóburkolatokra vonatkozó közösségi ökocímke odaítélésével kapcsolatos ökológiai kritériumok meghatározásáról

A SARM akadályozó tényezői: Közösségi területfejlesztési politika és szabályozás teljes hiánya Közösségi ásványvagyon-gazdálkodási szabályozás hiánya NATURA 2000 Környezeti károkozási felelősség irányelv (pénzügyi garancia) ?◄ ►

TOVÁBBI KÖVETKEZTETÉSEK  az aggregátumok a XXI. századig kívül estek a közösségi szabályozás hatókörén  a közösségi hulladékjog igen fejlett és haladó, és tárgyalja  több specifikáció indokolt egyes melléktermékekhez és hulladék- vége státuszhoz  a fenntarthatósági kritérium (ti. életciklus szemlélet, indikátorok alkalmazása, termék-specifikus komplex követelmények) csak ritkán alkalmazott, de van üdítő kivétel is

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET, A KVÍZ KITÖLTÉSÉT, A JÖVŐBELI EGYÜTTMŰKÖDÉST ! ! !