ÚJ, FÖLDTANI KÉRDÉSEKET IS ÉRINTŐ JOGSZABÁLYOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia
A terület- és településrendezés eszköztára az aggregátum- gazdálkodásban Dr. Tompai Géza főosztályvezető BM Területrendezési és Településügyi Főosztály.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
Mit tesz és mit tehet a földtani intézményrendszer a magyar földtanért és bányászatért a Magyar Bányászati és Földtani Hivatallal történő együttműködés.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Munkahelyi egészség és biztonság
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Az MBFH gáziparral kapcsolatos szabályozási tevékenysége dr. Káldi Zoltán főosztályvezető Magyar Bányászati és Földtani Hivatal.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Natura 2000 területek fenntartási tervei
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
2118/2006 (VI. 30.) Korm. hat. Az államháztartás hatékony működését elősegítő szervezeti átalakításokról és az azokat megalapozó intézkedésekről A Szénbányászati.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
A kémiai biztonságról közérthetően
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Tóth György Zilahi-Sebess László Gyuricza György
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Az adatvédelem szabályozása
Az önkormányzatok településfejlesztési
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
1 A geotermikus energia - jelen és jövő Eger, A GEOTERMIKUS ENERGIA HASZNOSÍTÁSÁNAK BÁNYAHATÓSÁGI FELTÉTELEI Dr. Zsiros László Horváth József.
Önkormányzat és állam.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Pest Megyei Önkormányzat
Településképvédelem2017.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

ÚJ, FÖLDTANI KÉRDÉSEKET IS ÉRINTŐ JOGSZABÁLYOK Dr. HÁMOR TAMÁS Magyar Bányászati és Földtani Hivatal MBFH, ELGI, GKKI előadóülés Budapest, 2009. november 16.

5-5,5 md éves „élhető” égitest, 6,5 md-os emberi társadalommal Mi a földtani hatóság szerepe?

PENETRATION INTO GEOSPHERE I Mapping Earth’s interior by seismic waves to the very core © Max Planck Institut

PENETRATION INTO GEOSPHERE II Kola SG3 borehole: 12 262 m depth in 1985 Oil and gas fields (BCGA), and enhanced geothermal systems: at 3-6 km depth © Universitat Bonn © ProbawayWordpress

PENETRATION INTO GEOSPHERE III Bingham open pit: 1.2 km deep, 2.5 km wide East Rand mine: 3.6 km deep © Flickr © Iran Geoscience Center

PENETRATION INTO GEOSPHERE IV CO2 sequestration, strategic gas storage radwaste disposal © DoE

underground coal gasification (UCG) PENETRATION INTO GEOSPHERE V underground coal gasification (UCG) © UCG Partnerships

PENETRATION INTO GEOSPHERE VI civil applications: tunnels (54 km longest in Japan), subways, parking lots, underground archives, laboratories, accelerators military use (test sites, command centers) © Greenpeace

MORE „NEW” DRIVERS I Climate change, environmental aspects Geohazards (population growth+urbanization+ infrastructures+climate change+forestry) © USGS

MORE „NEW” DRIVERS II Minerals boom + Energy crises K. HALADA, Japan National Institute for Materials Science © USGS

A BÁNYÁSZAT SZABÁLYOZÁSA A KÖZÖSSÉGI JOGBAN The Treaties Mining safety, workers health Exploration licensing, minerals trading, stocks, development Constructions Environmental protection International agreements Nature conservation Machinery Chemicals (REACH) Judgements of European Court M I N I N G Industrial risk INSPIRE Climate change Energy IPPC

A RÁNK IS VONATKOZÓ EURÓPAI KÉRDÉSEK fejlődik-e az energiapolitika lesz-e ásványgazdálkodási szabályozás lesz-e természeti erőforrás szabályozás lesz-e területfejlesztés szabályozás kifejlődik-e a mennyiségi vízgazdálkodási szabályozás elfogadnak-e több félkész irányelvet (árvíz, talaj, természeti katasztrófa, stb.) korrigálják-e a NATURA 2000-t

NATURA 2000

ALKOTMÁNY POLGÁRI TÖRVÉNYKÖNYV 10. § (1) A magyar állam tulajdona nemzeti vagyon. (2) Az állam kizárólagos tulajdonának, valamint kizárólagos gazdasági tevékenységének körét törvény határozza meg. 70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez. (2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, … valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg. 70/G. § (1) A Magyar Köztársaság tiszteletben tartja és támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás szabadságát. (2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői jogosultak. POLGÁRI TÖRVÉNYKÖNYV 96. § A föld tulajdonjoga a föld méhének kincseire és a természeti erőforrásokra nem terjed ki. 172. § Ha törvény eltérően nem rendelkezik, kizárólag az állam tulajdonában vannak: a) a föld méhének kincsei b) a felszín alatti vizek, a felszín alatti vizek természetes víztartó képződményei, a folyóvizek és természetes tavak, valamint medre

HATÓSÁGI FELADATOK - BÁNYATÖRVÉNY 1. § törvény hatálya alá tartozik: a) ásványi nyersanyagok bányászata b) kitermelés szüneteltetése és tájrendezés c) meddőhányók létesítése, hasznosítása és megszüntetése; d) megszűnt föld alatti bányák nyitvamaradó térségeinek fenntartása… e) más törvény hatálya alá nem tartozó, nem bányászati célt szolgáló, bányászati módszerekkel végzett föld alatti tevékenységek g) szénhidrogének tárolására alkalmas földtani szerkezetek kiképezése és tárolásra történő hasznosítása h) a geotermikus energia hasznosítása, valamint a felszín alatti víz termelésével együtt nem járó kutatása és kinyerése i) az állam más törvény hatálya alá nem tartozó földtani feladatai j) a bányászati tevékenység során keletkező hulladék kezelése

HATÓSÁGI FELADATOK - BÁNYATÖRVÉNY 43. § (1) A bányászattal kapcsolatos közigazgatási feladatokat a bányafelügyelet látja el. (3) A bányafelügyelet a hatósági felügyelete keretében - az e törvényben és a külön jogszabályokban meghatározott - műszaki-biztonsági, munkavédelmi, építésügyi hatósági, építésfelügyeleti, ásványvagyon-gazdálkodási, piacfelügyeleti és földtani hatásköröket gyakorol. … (4) A bányafelügyelet és az állami földtani feladatokat ellátó szerv központi szervének döntéseit felügyeleti jogkörben megváltoztatni vagy megsemmisíteni nem lehet. 44. § (1) A bányafelügyelet hatáskörébe tartozik - figyelemmel a 43. § (3) bekezdésében foglaltakra -: p) földtani közeg és az ásványi nyersanyagok megkutatottsági szintjének növeléséhez és az adatok nyilvántartásához fűződő állami érdek érvényesítése q) földtani közeg által okozott veszélyek és káros folyamatok elleni védelem szempontjainak érvényesítése r) földtani közeg hasznosítási lehetőségeinek számbavétele, értékelése és a hasznosítás földtani feltételeinek meghatározása

Kb. 300 jogszabály hivatkozik a földtanra FÖLDTAN A HAZAI JOGANYAGBAN Kb. 300 jogszabály hivatkozik a földtanra Kb. 220 MBFH hatáskör, amelynek kb. fele földtani szempontot is tartalmaz (szakhatósági majd 100%-a) Főbb területek: Bányászat Területrendezés, területfejlesztés, építésügy Környezetvédelem Vízgazdálkodás Energetika Nukleáris ügyek Természetvédelem Katasztrófavédelem

Kb. 15 000 határozat, kb. 170 II. fok, kb. 80 per

A FÖLDTANI HATÁSKÖR, A BEVONÁS FELTÉTELE ÉS A SZAKKÉRDÉS: meglehetősen heterogén HATÁSKÖR: „Földtan és bányászat” „Ásványi nyersanyag védelem és földtani közeg védelme kérdésében.” „Földtani, bányászati és műszaki biztonsági követelményeknek való megfelelés kérdésében.” „Földtani közeg, ásványi nyersanyag védelmi, illetve földtan és bányászat.” „Az ásványi nyersanyag és a geotermikus energia nyilvántartott előfordulásai, ásványvagyon-gazdálkodási övezetek védelmének biztosíthatóságával, valamint a bányászati jog, gázipari nyomvonalas létesítmény érintettségével, felszínmozgás fennállásával kapcsolatos szakkérdésben.” „Az adott építmény létesítésének és tevékenység végzésének a földtani környezetre való hatásának vizsgálata az ásványi nyersanyag és a földtani közeg védelme szempontjából.”

A FÖLDTANI HATÁSKÖR, A BEVONÁS FELTÉTELE ÉS A SZAKKÉRDÉS: meglehetősen heterogén BEVONÁS FELTÉTELE: „Minden esetben.” „Érintettség esetén.” „Ha az ügyfajtára vonatkozó jogszabály az adott ügyben szakhatóság közreműködését rendeli el.” „Nyilvántartott ásványi nyersanyag lelőhely, bányatelek érintettsége, ásványi nyersanyag kitermelése és annak használata, értékesítése, hasznosítása esetén.” „Ha a tevékenység következtében az a környezeti elem vagy rendszer hatásviselő lehet, amelynek védelme hatáskörükbe tartozik, azt érinti vagy olyan környezetveszélyeztetés fordulhat elő, amely elleni védelmet jogszabály feladat- és hatáskörébe utalja, és a vizsgálat (engedély megszerzése) nem bányászati tevékenységre vonatkozik.”

2003. ÉVI XXVI. TÖRVÉNY AZ ORSZÁGOS TERÜLETRENDEZÉSI TERVRŐL ásványi nyersanyag-gazdálkodási terület: országos területrendezési tervben megállapított, kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben alkalmazott övezet, amelyben az állam kizárólagos tulajdonát képező, kutatással lehatárolt, de bányatelekkel le nem fedett, nyilvántartott ásványi nyersanyagvagyon (szénhidrogének, fémek, lignit és barnakőszén, ásványbányászati és építőipari nyersanyagok) területek találhatók, földtani veszélyforrás területe: kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben megállapított övezet, amelybe a lejtős tömegmozgásokkal, egyéb kedvezőtlen mérnökgeológiai adottságokkal és építésföldtani kockázatokkal jellemezhető, valamint a magas természetes háttérsugárzással, az emberi tevékenység hatására jelentkező vagy felerősödő kedvezőtlen földtani folyamatokkal és a vízjárással összefüggő földtani veszélyek által érintett területek tartoznak, 12. § (1) Országos övezetek: g) kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület, i) ásványi nyersanyag-gazdálkodási terület, (2) Kiemelt térségi és megyei övezetek: g) térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható terület, j) rendszeresen belvízjárta terület, l) földtani veszélyforrás területe, m) vízeróziónak kitett terület, n) széleróziónak kitett terület, 16/A. § Az ásványi nyersanyag-gazdálkodási terület övezetét a településrendezés eszközeiben tényleges kiterjedésének megfelelően kell lehatárolni, és az építési övezetre vagy övezetre szabályokat megállapítani. 25. § Földtani veszélyforrás területének övezetébe tartozó település veszélyeztetett területein a település településszerkezeti tervében beépítésre szánt terület csak kivételesen, geológiai szakvélemény alapján jelölhető ki.

2000. évi CXII. Törvény a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének… és Szabályzat …. földtani veszélyforrás terület: a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervében lehatárolt övezet, amelybe a geomorfológiai adottságaik és földtani felépítésük folytán a lejtős tömegmozgások és egyéb kedvezőtlen mérnökgeológiai adottságok által érintett területek tartoznak; (3) A kiemelt térségi övezetek M=1:100 000 méretarányú tervlapjait i) a 4/9. számú melléklet a földtani veszélyforrás terület övezetét (P-1), 14. § (1) Bányatelek csak az ország más területén föl nem lelhető ásványi nyersanyag, illetve a helyi, tájba illő építkezés nyersanyagai lelőhelyének területén állapítható meg. E területeket a településrendezési tervekben az állami földtani feladatokat ellátó szerv szakmai állásfoglalása alapján kell lehatárolni. (2) Az országos jelentőségű védett természeti területeken új külszíni művelésű bányatelek nem állapítható meg, meglévő külszíni művelésű bányatelek nem bővíthető. 28/B. § (1) Az ásványi nyersanyag-gazdálkodási terület övezete (A-1) területét - az állami földtani feladatokat ellátó szerv állásfoglalása alapján - a településrendezési tervekben kell a tényleges kiterjedésnek megfelelően lehatárolni, és e törvény előírásait a településrendezési tervekben lehatárolt területen kell érvényesíteni. (2) Az ásványi nyersanyag-gazdálkodási terület övezete tekintetében az OTrT által meghatározott ásványi nyersanyag gazdálkodási terület országos övezetre vonatkozó övezeti előírások érvényesek. b) a bányászattal érintett területen az újrahasznosítás célját, módozatait és szabályait a bányatelek területére készített, az állami földtani feladatokat ellátó szerv által jóváhagyott tájrendezési előterv, vagy tájrendezési terv alapján a településrendezési eszközökben kell meghatározni. 32. § (1) A földtani veszélyforrás terület övezete területét - az állami földtani feladatokat ellátó szerv állásfoglalása alapján - a településrendezési tervekben kell tényleges kiterjedésének megfelelően lehatárolni, és e törvény előírásait a településrend. tervekben lehatárolt területen kell érvényesíteni. (2) A földtani veszélyforrás terület övezet (P-1) tekintetében az OTrT által meghatározott földtani veszélyforrás területe kiemelt térségi és megyei övezetre vonatkozó előírások mellett a következő előírások alkalmazandók: az övezetbe besorolt területeken a beépítés feltételeit a településrendezési tervekben és a helyi építési szabályzatban kell meghatározni

TERÜLETRENDEZÉS, ÉPÍTÉSÜGY

TERÜLETRENDEZÉS, ÉPÍTÉSÜGY

TERÜLETRENDEZÉS, ÉPÍTÉSÜGY

ÚJ FÖLDTANI HATÓSÁGI FELADATOK – FOLYAMATBAN LÉVŐ JOGALKOTÁS geotermikus energia – bányatörvény és végrehajtási rendelet(ek) földtani szakértői engedélyek – KHEM rendelet bányászati hulladék – GKM rendelet módosítása ipari szén-dioxid elhelyezés – bányatörvény és végrehajtási rendeletek EU felé történő jelentések – KHEM rendelet INSPIRE - ???? (ld. 1176/2009. (X. 26.) Korm. Határozat) ásványvagyon-gazdálkodás Korm. Rendelet sajátos bányászati építmények GKM. R. módosítás más tárcák által előkészítettek

tamas.hamor@mbfh.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!