Új módszer a pályaszocializációban: az integratív gyógyító-kapcsolati tréningcsoport tapasztalatai Csörsz Ilona-Csabai Márta-Szili Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Gyermeked kérései
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Készítette: Raczkó Viktória
2. osztályos példa Bubernik Eszter
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
HÁZASSÁGRÓL HUMOROSAN...
Miről beszélnek annyit…?!
Didaktika a gyógyításban
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Széchenyi tehetségműhely
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Szociális munka az onkológiában
Orvosi antropológia program
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Készítette: a Dalai Láma
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Szavakkal operálva Az orvosi kommunikáció oktatása
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A tanatológia oktatásának kihívásai
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
A pszichológia mint tudomány
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
(Iskolán belüli elmozdulások)
A kriminálpszichológia
Névnapi Köszöntö - néhány humoros bölcsességgel és nosztalgia zenével.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. C. Molnár Emma Szívügy Alapítvány. Szülészet-nőgyógyászati pszichológia A kismedence és medencefenék betegségei és a szexuális funkció Az ismeretlen.
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME. A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István december 08.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Valami aggaszt, vagy idegesít? Fáraszt a tanulás? Őket nem kevésbé.
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
A BKF tudástranszfer modellje a
..
A reintegráció lehetőségei
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
„Csináljunk egy gépet, ami helyettünk gondolkodik” Bill Gates.
„Ami a lelket megbetegíti, és ami meggyógyítja”. Miért? Bert Hellinger több évtizedes megfigyelései alapján azt vallja, nemcsak saját lelkünk rezdülései.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Irgalom a családban.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Rezidensi törzstanfolyam november 20. Dr. Varga Katalin
Mit tehet az alapellátás a dohányzás visszaszorításában?
Közösen a bántalmazás ellen
Előadás másolata:

Új módszer a pályaszocializációban: az integratív gyógyító-kapcsolati tréningcsoport tapasztalatai Csörsz Ilona-Csabai Márta-Szili Katalin

A gyógyító-kapcsolati kommunikáció oktatásának problémái zESETTANULMÁNY zkognitív szempontú megközelítés zkevés teret ad a saját élmények és az ebből fakadó asszociációk megbeszélésének z „SPONTÁN” SZEREPJÁTÉK z szerepjátszástól való félelem z teljesítmény-szorongás (különösen ha az orvos szerepét kell megformálni)

A gyógyító-kapcsolati kommunikáció oktatásának problémái zEMPÁTIALABOR zaz encounter gyakorlatok távol esnek a mindennapi gyakorlattól za professzionalitás egy- egy töredéke gyakorolható be z FILMVETÍTÉS z egyfelől mélyít, z másfelől individualizál, elválaszt egymástól z a csoportfolyamat kedvező hatásai nem érvényesülhetnek

Célkitűzéseink z„Ne a betegséget, a beteg embert kezeljék!” zA tünet megértése és annak elhelyezése a páciens élettörténetében zSaját élmények/saját érzések vizsgálata zA „csoporttöbblet” megtapasztalása

MÓDSZER

A módszer részletes bemutatása: Milyen a jó történet? zA betegségtörténetet feldolgozó novella egyfajta „verbális Rorschach-tábla”: znincsenek pontos diagnózisok znincsenek pontosan kidolgozott karakterek, életutak. zSemleges, „unalmas” történet: szabad teret ad a hallgatók projekcióinak.

A tréningcsoport folyamata zA novella (Nagy Lajos: A beteg) felolvasása, keletkező érzéseik (akár testi érzések is!) megfogalmazása. zForgatókönyv készítés, a novella dramatizálása: a történet időben és térben való elhelyezése, kiegészítő játékok megbeszélése (pl. Mi történhetett a kórházba kerülést megelőző napon vagy estén?) zKarakterépítés: a beteg, a hozzátartozó és az orvos külső és belső jellemvonásainak, életútjának kidolgozása. zSzereposztás, egy-egy jellegzetes jelmez vagy tárgy csoportba való behozatala. zPróbafolyamat, párbeszédek kidolgozása. zElőadás.

A kísérleti csoportok bemutatása zOrvostanhallgatók csoportja (2X 10 fő) zPszichológushallgatók csoportja (2X 12 fő) zSzabadon választható kreditkurzus z10 csoportülés zheti 2 órában

„Játéktár” zCsoportmonológ zVágyak és félelmek zSzoborjáték z„Nem mondhatom el senkinek…” (a házaspár ki nem mondott mondatai) zEgy tárgy helyettem

„Nem mondhatom el senkinek…” A feleség ki nem mondott mondatai: „Miért nem vagy kicsit talpraesettebb!” „Sokszor annyira magányosnak érzem magam és Te ezt nem érted meg.” „Ha nem lehet gyerekünk is szeretlek!” A férj ki nem mondott mondatai: „Mit tegyek még érted?” „Eltávolodtam tőled és nem találom a megoldást!” „Elegem van, nem bírom tovább!”

Csoportmonológ zIstenem, mi lehet velem, nem tudok megmozdulni! zMi lesz, ha itt halok meg egyedül! zItthon van a férjem és így kell meghalnom. Nem segít rajtam! zHátha terhes vagyok, de valami akkor sincs rendben… zAttól félek, hogy rákos vagyok. Nem akarok meghalni, így még sosem görcsöltem!

A kísérleti csoportok összehasonlítása zMindkét csoport hasonló életkorú és jellemű főszereplőket képzel el. zLelki eredetű betegségnek tartják a szomatikus panaszok miatt megoperált nőt. zHázassági konfliktusokat feltételeznek a betegség hátterében. zAz orvostanhallgatók diagnózisa kevésbé konkrét.

A csoportfolyamat kérdőívvel való követése zKognitív, ismeretszerzési zÉrzelmi, önismereti zKommunikációs, interperszonális zPályaszocializációs

Első tanulságok zÖnkéntelen, zszorongásmentes azonosulás a gyógyító kapcsolat mindkét szereplőjével, za privát szféra teljes védelme mellett. zA „tudattalan tanulás” folyamata, az „implicit kapcsolati tudás” láthatóvá és hozzáférhetővé válik. zA betegszereppel való azonosulás elősegítheti, hogy ne váljanak élesen ketté a pszichológiai és az orvosi ismeretek, a test és a lélek. zCsörsz, I., Szili, K., Csabai, M.(2008): Az orvossá válás “drámái”. Új módszer a kommunikációoktatásban. LAM (megjelenés alatt)

Köszönöm a figyelmet!