Új módszer a pályaszocializációban: az integratív gyógyító-kapcsolati tréningcsoport tapasztalatai Csörsz Ilona-Csabai Márta-Szili Katalin
A gyógyító-kapcsolati kommunikáció oktatásának problémái zESETTANULMÁNY zkognitív szempontú megközelítés zkevés teret ad a saját élmények és az ebből fakadó asszociációk megbeszélésének z „SPONTÁN” SZEREPJÁTÉK z szerepjátszástól való félelem z teljesítmény-szorongás (különösen ha az orvos szerepét kell megformálni)
A gyógyító-kapcsolati kommunikáció oktatásának problémái zEMPÁTIALABOR zaz encounter gyakorlatok távol esnek a mindennapi gyakorlattól za professzionalitás egy- egy töredéke gyakorolható be z FILMVETÍTÉS z egyfelől mélyít, z másfelől individualizál, elválaszt egymástól z a csoportfolyamat kedvező hatásai nem érvényesülhetnek
Célkitűzéseink z„Ne a betegséget, a beteg embert kezeljék!” zA tünet megértése és annak elhelyezése a páciens élettörténetében zSaját élmények/saját érzések vizsgálata zA „csoporttöbblet” megtapasztalása
MÓDSZER
A módszer részletes bemutatása: Milyen a jó történet? zA betegségtörténetet feldolgozó novella egyfajta „verbális Rorschach-tábla”: znincsenek pontos diagnózisok znincsenek pontosan kidolgozott karakterek, életutak. zSemleges, „unalmas” történet: szabad teret ad a hallgatók projekcióinak.
A tréningcsoport folyamata zA novella (Nagy Lajos: A beteg) felolvasása, keletkező érzéseik (akár testi érzések is!) megfogalmazása. zForgatókönyv készítés, a novella dramatizálása: a történet időben és térben való elhelyezése, kiegészítő játékok megbeszélése (pl. Mi történhetett a kórházba kerülést megelőző napon vagy estén?) zKarakterépítés: a beteg, a hozzátartozó és az orvos külső és belső jellemvonásainak, életútjának kidolgozása. zSzereposztás, egy-egy jellegzetes jelmez vagy tárgy csoportba való behozatala. zPróbafolyamat, párbeszédek kidolgozása. zElőadás.
A kísérleti csoportok bemutatása zOrvostanhallgatók csoportja (2X 10 fő) zPszichológushallgatók csoportja (2X 12 fő) zSzabadon választható kreditkurzus z10 csoportülés zheti 2 órában
„Játéktár” zCsoportmonológ zVágyak és félelmek zSzoborjáték z„Nem mondhatom el senkinek…” (a házaspár ki nem mondott mondatai) zEgy tárgy helyettem
„Nem mondhatom el senkinek…” A feleség ki nem mondott mondatai: „Miért nem vagy kicsit talpraesettebb!” „Sokszor annyira magányosnak érzem magam és Te ezt nem érted meg.” „Ha nem lehet gyerekünk is szeretlek!” A férj ki nem mondott mondatai: „Mit tegyek még érted?” „Eltávolodtam tőled és nem találom a megoldást!” „Elegem van, nem bírom tovább!”
Csoportmonológ zIstenem, mi lehet velem, nem tudok megmozdulni! zMi lesz, ha itt halok meg egyedül! zItthon van a férjem és így kell meghalnom. Nem segít rajtam! zHátha terhes vagyok, de valami akkor sincs rendben… zAttól félek, hogy rákos vagyok. Nem akarok meghalni, így még sosem görcsöltem!
A kísérleti csoportok összehasonlítása zMindkét csoport hasonló életkorú és jellemű főszereplőket képzel el. zLelki eredetű betegségnek tartják a szomatikus panaszok miatt megoperált nőt. zHázassági konfliktusokat feltételeznek a betegség hátterében. zAz orvostanhallgatók diagnózisa kevésbé konkrét.
A csoportfolyamat kérdőívvel való követése zKognitív, ismeretszerzési zÉrzelmi, önismereti zKommunikációs, interperszonális zPályaszocializációs
Első tanulságok zÖnkéntelen, zszorongásmentes azonosulás a gyógyító kapcsolat mindkét szereplőjével, za privát szféra teljes védelme mellett. zA „tudattalan tanulás” folyamata, az „implicit kapcsolati tudás” láthatóvá és hozzáférhetővé válik. zA betegszereppel való azonosulás elősegítheti, hogy ne váljanak élesen ketté a pszichológiai és az orvosi ismeretek, a test és a lélek. zCsörsz, I., Szili, K., Csabai, M.(2008): Az orvossá válás “drámái”. Új módszer a kommunikációoktatásban. LAM (megjelenés alatt)
Köszönöm a figyelmet!