2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Intézményfejlesztési Terv
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Tempus Információs Nap december 8. Rozsnyai Krisztina és Muhariné Szabó Szilvia 1 TEMPUS Információs nap december 8. A MAB nemzetközi közös.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest március 24. European Standards and Guidelines (ESG)
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Cseke Istvánné, Szilágyi Barnabás Nyíregyházi Főiskola Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
AZ RTF MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TAPASZTALATAI Készítette: Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
LB felkészítő: március
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi helyzete Szántó Tibor MAB / ENQA MAB Szakértői Értekezlet, szeptember 25.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar Felsőoktatás 2011 „Hazai vitakérdések – nemzetközi trendek” Műhelykonferencia Corvinus Egyetem január 25.

Rozsnyai Krisztina 2 Az előadás tartalma I. A minőségbiztosítás nemzetközi jellege II. A minőségbiztosítás mint a felsőoktatás nemzetköziesedésének előmozdítója

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 3 I. A minőségbiztosítás nemzetközi jellege - 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása önmagában nemzetközi folyamat már az 1994/95-ös „European Pilot Project-ben” is az európai országokban működő külső minőségértékelő rendszerek 4 közös nevezőjét azonosították: –intézményektől és politikától független értékelés –önértékelés –külső szekértők helyszíni látogatása –nyilvánosságra hozott eredmény

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 4 A minőségbiztosítás nemzetközi jellege - 2 a bolognai folyamat kezdettől hangsúlyt helyezett a minőségbiztosításra: –a minőségbiztosításnak „európai dimenzióját” 2010-ig el kell érni összehasonlítható kritériumok és eljárások mentén (Bologna Nyilatkozat, 1999) számos nemzetközi minőségbiztosítási hálózat: –pl. ENQA ill. EQAR (tagság ESG alapján!), INQAAHE (Code of Good Practice), CEENQA ill. minőségbiztosítással is foglalkozó szervezet: –pl. EAIE, NUFFIC, ACA – kutatási szinten –pl. EUA/IEP, sok minőségbiztosítási ügynökség (pl. FIBAA) –UNESCO, OECD irányelvei ill. eljárás és elismerés –pl. EQUIS, Washington Accord, EPAS, ISO, EFQM

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 5 A minőségbiztosítás nemzetközi jellege óta (Bergen Communiqué) az európai minőségbiztosítási rendszerek közös sztenderdeknek kell megfeleljenek (ESG) ESG 3 fejezete: –intézmények belső minőségbiztosítása –minőségbiztosító szervezetek eljárása az intézményeknél – minőségbiztosító szervezetek saját minősége fejezetnek való megfelelés feltétele az ENQA ill. EQAR részvételnek –A MAB 2008-ban ENQA teljes tagságát megújította (5 évre) –a jövő az új ftv nyomán bizonytalanságot hozott 3 kritérium vonatkozásában: anyagi források biztosítása (3.4) szabályozásban garantált döntéshozatali függetlenség (3.6) felülvizsgálati bizottság (3.7)

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 6 A minőségbiztosítás nemzetközi jellege - 4 a minőségbiztosítás nemzetközi dimenziójának egyéb összetevői: –nemzetközi szakértők alkalmazása (sok országban néhány szakértő, kizárólag: pl. Észtországban) –nemzetközi közös képzések akkreditációja (más ország szervezetének döntésének elfogadása) (ECA, NVAO, Német Akkr. Tanács) projektek: TEEP, ECA: TEAM, JOQAR

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 7 II. A minőségbiztosítás mint a felsőoktatás nemzetköziesedésének előmozdítója - 1 az értékelési/akkreditációs kritériumok megfelelő elemekre való rákérdezése/értékelése, pl.: –intézményvezetés nemzetköziség iránti elkötelezettsége (küldetés, stratégia, belső minőségbiztosítás nemzetköziesedéssel összefüggő részei, nemzetközi egyezmények, nemzetközi események rendezése/részvetel-támogatása) –mobilitási adatok, nemzetközi képzésben résztvett hallgatók kreditelismerésének statisztikai adatai, hallgatói visszajelzések –idegennyelvű és közös képzések (száma, jellege, hallgatói szolgáltatások…) –oktatók, tananyag nemzetközi jelenléte –kutatási együttműködés –azoknak a kimeneti követelmények megléte, melyek a végzettek elhelyezkedésüket nemzetközileg versenyképes környezetben/munkában megalapozzák –stb.

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 8 jogi felhatalmazás? az akkreditációs döntés a –jogi követelményeknek –a szervezet (mint független szakértői testület) saját (előzőleg nyilvánosságra hozott) minőségi követelményeinek való megfelelés alapján történik A minőségbiztosítás mint a felsőoktatás nemzetköziesedésének előmozdítója - 2

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 9 ez azt jelenti, hogy a nemzetköziesedést a bizottság minőségi tényezőnek kell elismerje –intézményi profil/versenyképesség, hallgatók versenyképessége, európai állampolgárrá nevelés … bár egyes országok minőségbiztosítási rendszerei kitérnek a nemzetközi tényezőkre, de ez nem központi tényező az értékelésben sem az ESG, sem a MAB kritériumai közt nem szerepel –a vita folytatódik: pl. INQAAHE novemberi szemináriuma A minőségbiztosítás mint a felsőoktatás nemzetköziesedésének előmozdítója - 3

2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 10 Köszönöm figyelmüket