A tanárképzés aktuális kérdései Bazsa György, a MAB elnöke www.mab.hu Debreceni Egyetem TEK 20 11. május 27. A megtekintés F5 gombbal indul!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

Tanári mesterképzés a FIR-ben EKOP-1.A.1-08/C
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
A tanári munka értékelése
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Agria Media Eger, október
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 Estefánné Varga Magdolna A modern tanárképzés kapcsolódási pontjai a kompetencia alapú oktatáshoz HMPSZKSZ TÁMOP Nyitókonferencia Eger szeptember.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
180 Ave! 60 Tanárképzés - akkreditáció Bazsa György a MAB elnöke EKF Eger, április 7.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Tanárképzés - akkreditáció Bazsa György a MAB elnöke MRK TKB Eger, április 26.
Tanárképzés - akkreditáció Bazsa György a MAB elnöke EKF Eger, április 7.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Előadás másolata:

A tanárképzés aktuális kérdései Bazsa György, a MAB elnöke Debreceni Egyetem TEK május 27. A megtekintés F5 gombbal indul!

Köszönöm a felkérést és a címbéli „kíméletet”: A tanárképzés aktuális kérdései – és nem a – Válaszok a tanárképzés aktuális kérdéseire. Ezek a kérdések nem új keletűek, sőt ezek újra és mellettük más újak termelődnek. De csak értelmes kérdésekre remélhetünk értelmes válaszokat! Akkor kérdezzünk ismét! (Ez a jubileumi, 10. előadásom a tanárképzésről.)

Bazsa György (2005): A tanárok és nem tanárok képzése az egyes képzési ágakban együtt indul (a hallgatói mobilitás, a halasztott pályaválasztás érdekében) és később válik el. Minimum két kritikus kérdés van: - az elválási pont elhelyezése (összefüggésben a pedagógikum megjelenési helyével) és - az alapdiploma szakképzettsége és munkaerőpiaci hasznosíthatósága? A közoktatás igénye a kétszakos tanár. Kardinális kérdés: hogyan szervezhető meg a kétszakos tanárok komplett szakmai és pedagógiai képzése a két ciklusra osztott rendszerben? Ez egy gordiuszi csomó: megoldásához vagy (politikusi) kard vagy egy zseniális szegedi gondolat kell.

Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” Egyszerű kérdések(re) – világos válaszok kellenek. Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest, június 15.

Hogy jön ki és hogy megy be? Mi az alapképzés (A) „kijövete”: a) mesterszint (M) irányába? b) „Kijövet” a munkaerőpiacra? Tudjuk már?! Miből jön ki és mibe megy be? Az alapképzési területek, képzési ágak és szakok rendszere – viszonyuk a közoktatás közismereti, készség és egyéb tárgyaihoz (pl. a több mint száz érettségi tárgyhoz). M-szakok rendszere, jellege, ráépülésük az alapszakokra? Hol jön ki és hol megy be? Ha kijött az A képzésből, hol megy be az M képzésbe? Hány jön ki és hány megy be? Az államilag finanszírozott keretszámok elosztása alapszakokon most már rendeződik, mesterszakokon a versenyforma és az állami irányítás viszonya még kidolgozásra vár.

Hunyady György (2005) „Az ideális persze kétségkívül az lett volna, hogy lett volna egy átfogó koncepció, amit aztán valamennyi képzési területen végig tudunk vezetni.” Derényi András (2006): a)a jelenlegi KKK-kban a tanulási eredmények, kompeten- ciák leírásai funkciótlanul, „díszként” fityegnek a tartalmi- procedurális szabályozó elemek mögött, több elemzés eredménye szerint szakon, tudományterületen és teljes rendszeren belüli inkoherenciákkal, ellentmondásokkal d) a tanulási eredmények és kompetencia leírások jelen állapotukban – és az OKM, a MAB és az intézmények jelenlegi figyelem-orientációinak erőterében – képtelenek betölteni kimeneti szabályozó szerepüket.

Falus Iván (2007): „Olvasva a különböző dokumentumokat, azt tapasztalom, hogy a tanulási eredmények alapú megközelítés nem- hogy ezeket a változásokat nem éri el, de még a külön- böző jogszabályokban sem érvényesül következetesen, a szaklétesítési és szakindítási dokumentumokban pedig végképp csak formálisan jelenik meg. A kompetenciákat, mint szükséges díszletet beírják a szakindítás elejére és a tantárgyleírások elejére is, azonban mindennek semmilyen hatása nincs a szakok tervezetének szemléletére. Abban még inkább kételkedem, hogy a szakok oktatására mindennek jelentős hatása lenne.” Ugyan mitől lenne – kérdezem én az előzmények után?

Tartalmi kérdések: a kkk a paradigmaváltás kezdő „letéteményese”; a hangsúlyt a bemenet felől a folyamat és a kimenet felé tolja el (11. félév); a tanári mesterség és a diszciplináris tudás egységét és arányát reprezentálja – (úgy, ahogy) nagyon hosszú (10–18,19 éves) nevelési/oktatási szakaszra képzünk – tanári mesterségben és szakképzettségben (diszciplináris tudásban) is; elit gimnáziumban és kisközségi ált. iskolában is alkalmazható kompetenciák kelle(né)nek. Mindez sok nehézséget és ellentmondást hordoz.

Összességében (2009) A paradigmaváltásra a tanárképzésben szükség van. Az új, kompetencia alapú képzési szemléletet a teljes képzésben érvényesíteni kell(enne). A „kétszakos” tanárképzés a kétciklusú képzésben nem kiegyensúlyozott. A képzés szerkezete a hallgatónál eklektikus lesz, nem kompakt az A+M tanári stúdium: ezért kérte a MAB a zárószigorlatokat. Az „alig másfélszakos” alapképzési oklevél munka- erőpiaci értéke nem látszik, jóllehet 2/3-uk nem kap állami támogatást a tanári mesterszakra.

2011: A kör négyszögesítése helyett most a „négyszög kikerekítése” a feladat. Tanár Társadalom Tanárképzés Iskola(rendszer) TANULÓ

2011: A kör négyszögesítése helyett most a „négyszög kikerekítése” a feladat. Tanuló Társadalom Tanárképzés Iskola(rendszer) TANÁR Ez így nehézkes, nem gurul a kocsi!

A tanuló (most a családdal): A tanári szakma sok képviselőjével (saját tanáraival) biztosan találkozik, érzékeli személyes (+ vagy –) hatásukat (pl. Rácz tanár úr, Vermes tanár úr, Titkó tanár úr), látja a tanár munkáját, munkafeltételeit, információt kap környezetétől, a médiából a szakma társadalmi helyzetéről. Ezek is hatnak arra, hogy a középiskolai tanuló tanári pályát választ vagy éppen ezek miatt nem azt választ.

A tanárképzés: A lineáris (Bologna-) képzési rendszerben egységes, két ciklusba szervezett mester- szintű tanárképzés van: 1 tanári (mester) szak – 2 szakképzettség (nagyon sokféle). A közismereti szakképzettségek: jelenleg első vagy második, ill. kizárólag második tanári szakképzettségek vannak. + Szakmai (műszaki, informatikai, agrár, gazdasági, egészségügyi, gyógypedagógiai) + művészeti tanári + hitéleti tanári képzés. + Mesterfokozat-ra/tal megszerezhető taná- ri szakképzettségek (egyszakos tanárok).

Az iskola(rendszer): Az iskolarendszer szerkezete és belső arányai (általános és középiskola típusok, fenntartók stb.) elsősorban társadalmilag (szociológilag) és a munkaerőpiac számára fontosak. (Akárcsak a 15/16/18? korhatár.) Nem az iskolának, az életnek tanulunk! (?) Az egységes közismereti tanárképzés szempontjából a 4+4+4, a 6+6 vagy a 4+8 osztályos rendszer közömbös. Alap: az osztályban szaktanárok oktatják tantárgyaikat.

A társadalom – benne az (ön)kormányzat(ok): Kialakítja és működteti az iskolarendszert. Meghatározza a pedagógus bérrendszert. Pedagógus életpályát (modellt) formál (implicit vagy explicit módon). Biztosít is? Ezek révén megalapozza (+ vagy -) a pálya társadalmi megbecsültségét. Ezzel üzen a tanulónak is: mi legyél, hogy nagy legyél, ha nagy leszel! A média: ezeket jól vagy kevésbé jól közvetíti, jól vagy kevésbé jól felerősíti.

A TANÁR – most a középpontban: Elsődlegesen a tanárképzés eredménye, amiben ő maga is aktív szereplő – de a tanári pályára jobbára születni kell(ene). Tevékenysége oda-vissza kölcsönhatásban van a négyszög mind a négy sarkával. Nagy kérdés, hogy ütköző- vagy kisugárzó pont ott középen. Pozitív hatása legyen, s ne szenvedő alanya rossz feltételeknek! Támogatás és ellenőrzés, biztonság és felelősség egyensúlya kell. Készítsük fel ezekre a hatásokra a tanár- képzés folyamatában!

A (közismereti) tanárképzés – egymással összefüggő – 13+1 aktuális kérdése: Szerkezet és bemenet: 1.Egységes legyen a tanárképzés a (19) éves korosztály számára? 2.Csak mesterszinten szerezhető tanári diploma? 3.Osztott (A+M) vagy osztatlan (M) legyen a tanárképzés? Minden szakon? 4.Egy tanári szak legyen (két) szakképzettséggel vagy kétszakos tanárt képezzünk? Az alapkérdés a háttérben: az iskolában szakmai ismeretek révén nevelünk, vagy a nevelési folyamatban szakmát oktatunk?

5.Legyen-e megkülönböztetve az első és második szakképzettség? A második szakképzettség át- vihető-e a szakirányú továbbképzés rendszerébe? 6.Koordináljuk-e a közoktatási műveltségterületeket (tantárgyakat), az érettségi tárgyakat és a tanári szakokat? Kell-e, megéri-e egy ilyen széles skála? 7.Hogyan jelentkezzen tanárnak a középiskolás? (Ma egy alapszakra, de nem tanárira jelentkezik, majd kétszakos tanári diplomát kap.) Milyen több- let vagy újdonság révén kap kedvet alapképzés- ben a tanári pályához? (A mérnök, közgazdász stb. hallgató tud érettségi előtt pályát választani?) 8.Legyen-e kötelező az emelt szintű érettségi? Milyen tárgy(ak)ból? Legyen-e tanári felvételi alkalmassági vizsga? Milyen? Mikor?

Tartalom és módszer 9. A tanárképzés belső arányai: a két szak(képzett- ség) egyenlősége a felkészülésben és a számon- kérésben (tanári zárószigorlat)? A pedagógikum zártsága, a szakmódszertan hídszerepe? 10. Áttérünk-e a kimenetvezérelt (learning outcomes) hallgatóközpontú (student centered) képzésre (nem csak oktatásra)? Homogenizáljuk-e a szakmai ismereteket, képességeket és kompetenciákat a KKK-kban és a képzésben? 11. A tanárképző intézet (kvázi kar) vagy bizottság vagy tanár legyen a közismereti tanárképző intézményekben? Kié a tanárjelölt hallgató a mesterképzésben és a gyakorló félév(ek)ben?

12.A 11. félév funkciója, tapasztalatai, a 12. értelme és lehetősége? Hogyan erősíthető a gyakorlóisko- lák, gyakorlóhelyek, vezetőtanárok, mentortaná- rok és a képző intézmények közös felfogása? Továbbképzés 13. Koncentrálható-e a tanártovábbképzés a felső- oktatás hatáskörébe? Ezen belül bővíthető-e a doktori PhD fokozat megszerzésének lehetősége a gyakorló tanárok számára? +1: Felhasználja-e az oktatáspolitika és a tanárkép- zési gyakorlat a tanárképzés-kutatás eredményeit? Az aktuális ráadás: hogyan és honnan legyen több (és elég) természettudományos tanár?

A válaszok előtt felmérést és elemzést kell végezni, a tapasztalatokat értékelni, ezt követően a döntéseket ezek figyelembe vételével, világos társadalmi cél és kiérlelt szakmai kon- cepció (stratégia, oktatáspolitika) alapján, nem egyedileg, hanem komplexen, a feladatok és feltételek egyensúlyára épülő rendszerben szabad meghozni! A rendszer nem lehet szögletes, csak kerek, mert akkor gurul simán előre!

Így már gurul!

A kitüntetetteknek gratulálok! Működjenek közre a válaszok megfogalmazásában. Köszönöm a figyelmet.