Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai és Nemzetközi Főosztály
Tartalom 1.Kiindulópontok 2.Az intermodális logisztikai fejlesztési koncepció 3.Intézkedések a fejlesztési koncepcióra alapozva Web:
1/1. Versenyképesség és logisztika a versenyképesség gyors piaci alkalmazkodást kíván a vállalatoktól → hatékony anyag- és információáramlás szervezés → logisztika növekvő kereslet a logisztikai szolgáltatások iránt Magyarország kedvező helyzete logisztikai szempontból + környezeti tényezők figyelembe vétele a kedvező helyzet kihasználásának feltétele a keresletet idevonzó intermodális infrastruktúra és szolgáltatásrendszer megléte → piaci kategória, de állami/közösségi szerepvállalást is kíván
1/2. Tranzit áruáramlatok
Import áramlatok
Export áramlatok
1/3. Az intermodális szállítás indokai
→ új minősítési kritériumrendszer (MLSZKSZ – LEF) 1/4. Hazai logisztikai infrastruktúra
1/5. Közvetlen versenytársaink (logisztikai térségek) Ágcsernyő, Csap Arad, Temesvár Pozsony Újvidék, Zenta Maribor
1/6. Tágabb összefüggések (2005) Rotterdam 9,3 + 2,5 M TEU (+12% és +26,2%) Hamburg 8,1 M TEU Konstanta 768 e TEU (+98,8%) Rijeka 75 e TEU Koper 179 e TEU (+17,2%) Trieszt 190 e TEU (+15,7%)
→ a kedvező geopolitikai helyzet kihasználása hatékony és környezetkímélő szállítási-logisztikai megoldásokkal 2/1. Stratégiai cél
Fejlesztés: - intermodális logisztikai központok külső és belső infrastruktúrája - intermodális járműpark (vasúti és vízi) - térbeli prioritások: hosszú távú EU határ menti (infrastruktúrában is elmaradottabb) régiók – az áruáramlatok környezetorientált átterelése, a hálózat centralizáltságának oldása Egyéb területek: - intenzív nemzetközi együttműködés – standardizálás, K+F - a hazai logisztikai szolgáltatók versenyképességét rontó tényezők (vám-, adórendszer egyes elemei) felülvizsgálása - a logisztika és a hálózatos közlekedési infrastruktúra fejlesztésének összehangolása 2/2. Az intermodális logisztikai szakstratégia eszközei
2/3. Fejlesztéspolitika piaci indíttatású, intermodalitást előmozdító kezdeményezések kiegészítő támogatása a kiemelt logisztikai régiókban megvalósítandó projektek hangsúlyos kezelése
3/1. Intézkedések az intermodális logisztikai fejlesztések, illetve támogatási programok II. NFT-beli elhelyezése és előkészítése - Közlekedési Operatív Program - Versenyképes Gazdaság Operatív Program egyeztetés elősegítése a PM/VPOP illetékesei és a szakmai szervezetek között a kedvezőtlen vám- és adószabályok felülvizsgálására
3/2. Logisztika a II. NFT-ben (1) KOP: - az intermodális logisztika külső közlekedési infrastruktúrája (terminálok vasúti és közúti elérhetősége, kapcsolatai) és járműparkja (?) - nagy volumenű központi fejlesztési projektek - előzetes projektszelekció a szakmai szervezetek bevonásával (Záhony és Szeged + pályázat?) - kapcsolódó kikötő- és hálózatos közlekedési infrastruktúrafejlesztés
3/3. Logisztika a II. NFT-ben (2) VEGOP: - közforgalmú logisztikai központok „kerítésen belüli” fejlesztései (pl. közmű- és informatikai hálózat, gép/berendezés, raktárlétesítmények) - pályázat – a feltételek a szakmai szervezetekkel egyeztetve kerülnek meghatározásra - kedvezőbb pályázati feltételek (magasabb támogatási határ és intenzitás, nem feltétlenül KKV) biztosítása az intermodális logisztikai központok szolgáltatáskorszerűsítésénél
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!