Fogyasztói magatartás 2006 Család és Háztartás Fogyasztói magatartás 2006
Tartalom A háztartás fogalma, funkciói, szerkezete Döntési szerepek a családban Gyermek Családi életciklus
Bevezetés - háztartás A háztartás mint fogyasztói egység A háztartás vásárlási és fogyasztói magatartása (család szerkezete, családi életciklus, családi döntési folyamat) A vállalati marketing stratégiának ezt mindenképpen tartalmaznia kell.
Háztartás A háztartás személyek kis csoportja. Tagjai együtt laknak, és osztoznak jövedelmen és vagyonon, illetve közösen fogyasztják el a rendelkezésükre álló termékeket és szolgáltatásokat, mindenekelőtt a lakást és az élelmet.
Családháztartás Ahol legalább két ember él együtt, akit vér szerint vagy házasság révén rokoni kapcsolat fűz össze. Kultúrához köthető. Gyermek szocializációjában fontos szerepet kap.
A háztartások funkciói: Háztartásvezetés, Fogyasztás, Munkamegosztás, Jövedelemkezelés, Vásárlási, beszerzési döntéshozatal, Tárolási, készletezési mechanizmus.
Magyar háztartás típusok Házaspárok 18 év alatti gyermek nélkül (23%) Házaspár 18 év alatti gyermekkel (33%) Egyedülálló szülők gyermekkel (16%) Egyedül élők (14%) Nem házasságban élők (11%) Más családi háztartás (3%)
Házasságkötések alakulása Gyerekvállalási kedv Általános családmodell (ma 2+2, régen 2+5) Háztartások kiadási szerkezete (élelmiszerre (28%), lakásfenntartás (18%), közlekedés (16%), művelődés, szórakozás (7%), egészségügy (6%), ruha (6%) Infláció, gazdasági- jogi-politikai környezet, mint ható tényezők szerepe. Fogyasztói kosár az egyes háztartásokban, családi preferenciarendszerek.
Változások: Az elfogyasztott élelem mennyisége csökken, Egészségesebb táplálkozás, Gyors elkészítésű élelmiszerek előnyben, Az otthon elkészített ételek választéka csökken, Igényesebb fogyasztó, Kényelmesebb beszerzési formák előnyben lesznek, Kevés idő az otthoni főzésre.
Döntési szerepek a családban Kezdeményező (először veti fel meghatározott termék vagy szolgáltatás vásárlásának ötletét.); Befolyásoló (Nézetei vagy tanácsai befolyásolják a döntést.); Döntéshozó (Meghatározza a döntés egyes részleteit, hogy vásároljanak-e és mit, hogyan és hol vegyék meg, amit kiválasztottak.); Vásárló (Az a személy, aki ténylegesen lebonyolítja a beszerzést.); Használó (Aki fogyasztja, vagy használja, illetve igénybe veszi a terméket vagy szolgáltatást.).
A vásárlási döntési folyamat Probléma felismerése Információgyűjtés Az alternatívák értékelése Üzletválasztás, Vásárlási döntés Vásárlás utáni magatartás
Családi életciklus Más és más fogyasztói szegmens. Más fogyasztási szokások és jellemzők. Állandó mozgás – az idő telik – változnak a szegmensek. Alaptétel a szegmentációnál a mérhetőség és az állandóság. Pl.: Pláza, ahol a család minden tagja megtalálja a maga kis világát, igényeit.
Szinglik Jól kereső diplomás egyedülálló nő/férfiak, a kik vagy nem voltak házasok, vagy nagyon korán elváltak. Általában jól jövedelmező állással, gyakorta vezető pozícióval rendelkeznek, napi 10-12 órát dolgoznak, 25-40 évesek, egzisztenciálisan függetlenek.
Jellemzők: Kedvelik a jó minőséget. Innovátorok, új dolgokra fogékonyak. Extrém sportokat űznek. Sokat költenek szórakozásra. Kedvelik a divatos helyeket. A sport fontos számukra. Egészségtudatosabban élnek. Szeretnek jó étterembe járni. A flörtölés nem áll távol tőlük. Általában van házi állatuk. Divatosan öltöznek. A munkájuknak élnek. Fittness . Márkahűség csak a presztízs értékű dolgoknál. A státusz szimbólumok fontosak számukra.
Idősek piaca A lakosság 20%-a. Égészségügy (gyógyszer, gyógyászati segédeszközök) Gyermekeik, de inkább unokáik segítése. Szűkösebb jövedelem. Több szabadidő, bulvár és politika, mint általános témák.
A gyerekek Egyrészt mint önálló fogyasztók Másrészt mint befolyásolók A gyerekek, mint a jövő piaca Gyermekek és a reklámok – Etikai Kódex Mesefilmek, McDonalds játékok, könyvek , matricák, stb. Pl.: Verdák Gyermekpszichológia – reklámpszichológia
Köszönöm figyelmüket!