MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információcsere a vasúti járművek karbantartása során
Advertisements

Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
1. Előadás Dr. Szvitacs István
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 5. előadás
Minőségmenedzsment 6. előadás
Oktató: Dr. Csutorás Csaba Főiskolai tanár
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
ISO 9000 : 2000.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK AUDITÁLÁSA
HACCP az élelmiszer-higiéniában
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
MÍNŐSÉGBÍZTOSÍTÁSI RENDSZEREK KOMMUNIKÁCIÓJA Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Műszaki és Humántudományok Kar Marosvásárhely Készítette: Palkó Réka.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány változásai
Minőségmenedzsment 3. előadás
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI I. félév.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Az ISO 9001 szabvány módosításai (ISO 9001:2008)
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Az ISO 9001 szabvány szerepe a felszámolói tevékenységben.
MSZ EN ISO 9001: 2009.
Készítette: Szirmai István
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az új minőségirányítási rendszer bevezetése
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
1 Minőségbiztosítási felülvizsgáló és tanúsító T.Ó.T.SZ. Oktatató és Szolgáltató Iroda Pécs 9001/2000.
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Mit láthatunk a honlapon? Az előző ISO 9001 szabvány szerint kiadott tanúsítványok (várhatóan) az új ISO 9001 szabvány kiadását követő 24 hónapig.
CEN – Comité Européen de Normalisation Nemzetközi Szabványügyi Bizottság Management Cenrte: rue de Stassart, 36 B-1050 Brussels EN ISO 9001: 2000 helyett.
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
Folyamatközpontúság problémái egy információvédelmi irányítási rendszerben Dr. Ködmön István ügyvezető igazgató Szenzor.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán Minőségmenedzsment összeállította: Piacsek László Zoltán.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő MÁV-TRAKCIÓ ZRT. Összeállította: Anda Tivadar, minőségügyi szakértő 2011. október

Minőségirányítással kapcsolatos fogalmak AZ OKTATÁS TÉMÁJA, CÉLJA Minőségirányítással kapcsolatos fogalmak Minőség, minőségirányítási rendszer (MIR), szabványok, tanúsítás, audit, dokumentáció, a rendszer megtervezése és működése A minőségirányítási rendszer működése A MIR dokumentumai, minőségpolitika, minőségcélok, a MIR alapelvei, MIR folyamatok és tevékenységek

A MINŐSÉG FOGALMA „… annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket.” ISO 9000:2005 Relatív fogalom!

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS FOGALMA (1) Minőségellenőrzés: termék végellenőrzés. Minőségbiztosítás: a megfelelő gyártási feltételek biztosítják a termék megfelelő minőségét is. (Bizalomkeltés a követelmények teljesítése iránt. ISO 9000:2005) Minőségirányítás: összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. (ISO 9000:2005) Kiválósági modellek: EFQM, TQM (Teljes Körű Minőség)

„Tevékenységek és folyamatok eredménye” A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS FOGALMA (2) A termék előállítás folyamata Termék Technológia Termék Szervezeti kultúra „Tevékenységek és folyamatok eredménye”

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER FOGALMA Minőségirányítási rendszer (MIR): irányítási rendszer egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. Más irányítási rendszerek: környezetközpontú (KIR), munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági (MEBIR), információbiztonsági, stb. Integrált irányítási rendszerek: a fentiek közül legalább kettő együttes alkalmazása.

A minőségirányítási rendszer követelményei: A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK A minőségirányítási rendszer követelményei: ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009) Fogalom-meghatározások: ISO 9000:2005 (MSZ EN ISO 9000:2005) Útmutató a tartós siker megvalósításához: ISO 9004:2009 (MSZ EN ISO 9004:2010)

A munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER ALAPELVEI Vevőközpontúság Vezetési kultúra A munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés Rendszerszemléletű irányítás Folyamatos fejlesztés Döntés a tények alapján Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok

A vevői elvárások meghatározása A vevői elvárások teljesítése VEVŐKÖZPONTÚSÁG A vevői elvárások meghatározása A vevői elvárások teljesítése A vevők megelégedettségének fokozása

A MIR megtervezése (és működőképességének fenntartása változás esetén) A VEZETŐSÉG ELKÖTELEZETTSÉGE (1) A MIR megtervezése (és működőképességének fenntartása változás esetén) A MIR bevezetése és fejlesztése A jogszabályi követelmények teljesítése A vevői elvárások teljesítése Az előbbiek fontosságának tudatosítása a munkatársakban A minőségpolitika és a minőségcélok meghatározása Gondoskodás az erőforrásokról Vezetőségi átvizsgálás

A felelősségek és hatáskörök meghatározása A VEZETŐSÉG ELKÖTELEZETTSÉGE (2) A felelősségek és hatáskörök meghatározása A vezetőség képviselőjének kijelölése (MIR vezető) Belső kommunikáció a MIR eredményességéről

A minőségirányítási rendszer A MIR MŰKÖDTETÉSÉNEK CÉLJA A minőségirányítási rendszer eszköz a vezetőség számára a vevői elégedettség növeléséhez, bizalmat kelt a vevőben a szervezet termékei iránt, lehetőséget ad az értékelésre, a szabványos rendszer a tanúsításra is.

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER MŰKÖDÉSE

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER TANÚSÍTÁSA Független, erre feljogosított (akkreditált) szervezet hivatalos nyilatkozata arról, hogy a vállalat bevezette és működteti a rendszerszabványnak megfelelő minőségirányítási rendszerét. Meghatározott tevékenységekre vonatkozik, lehetségesek a kizárások (pl. tervezés).

AZ AUDIT FOGALMA Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek.

A TANÚSÍTÓ AUDIT Cél A minőségirányítási rendszer megfelelőségének igazolása (tanúsítás) Ki végzi? Független, akkreditált szervezet Mi alapján? Szerződés Gyakoriság 3 év / évente felügyelet Mi alapján tárja fel a hibát? Kérdéslista, ISO 9001, Minőségirányítási kézikönyv, Eljárási utasítások, munkautasítások, törvényi szabályozások, vevői specifikáció, előző audit tapasztalatai Eltérés rögzítése Eltérésjelentőben Egyeztetés + megoldási javaslat Az auditor a felső vezetéssel egyeztet. Az auditor nem adhat megoldási javaslatot. Intézkedési terv helyesbítésre Elsőszámú vezető jóváhagyásával

A szervezet egyedi rendszere A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER DOKUMENTÁCIÓJA Nemzetközi szabvány: ISO 9001 A rendszerrel kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek Jogi követelmények: törvények, jogszabályok A rendszerrel kapcsolatos törvényi kötelezettségek Cég-specifikus követelmények A rendszerrel kapcsolatos vevői követelmények M Minőségpolitika Vevői követelmények Minőségtervezés Minőségirányítási terv Eszközök és technika 1. szint Az alapelvek és a felelősségek rögzítése, beleértve a vevői követelmények teljesítését. Kézi- könyv 2. szint Előírások: ki? mit? mikor? A szervezet egyedi rendszere Eljárási utasítások 3. szint Előírások: hogyan? Munkautasítások 4. szint Igényelt feljegyzések az információkról, formanyomtatványok. Feljegyzések

A MIR dokumentálási követelményei: az előíró dokumentumok kezelése A DOKUMENTÁLÁS KÖVETELMÉNYEI A minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos általános követelmények: politika, célok, kézikönyv, eljárások, bizonylatok A MIR dokumentálási követelményei: az előíró dokumentumok kezelése az igazoló dokumentumok (feljegyzések) kezelése (Bizonylati album)

vezető szerep megőrzése megfelelő vontatójárművek biztosítása A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. MINŐSÉGPOLITIKÁJA vezető szerep megőrzése megfelelő vontatójárművek biztosítása képzett, gyakorlott személyzet biztosítása nemmegfelelőségekre helyesbítő intézkedések környezetterhelés csökkentése gazdálkodásfejlesztés biztonság megfelelő szállítók

\\10.1.7.81\ftp\ Trakcio\ Minosegiranyitas\ Dokumentumok A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI KÉZIKÖNYVE Fejezet Fejezet címe 0. Címlap A. Tartalomjegyzék B. Bevezetés, bemutatás C. Szervezeti felépítés D. Minőségpolitikai nyilatkozat 1. A Minőségirányítási Kézikönyv kezelése 2. Rendelkező hivatkozások 3. Fogalom-meghatározások 4. Minőségirányítási rendszer 5. A vezetőség felelősségi köre 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés és fejlesztés M1. A vontatás-szolgáltatás folyamatábrája M2. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. dokumentációs térképe M3. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. folyamatai és azok kölcsönhatásai M4. Minőségirányítási Eljárási Utasítások jegyzéke M5. Rövidítések M6. A MÁV gépészeti szakszolgálat története Elérési út: \\10.1.7.81\ftp\ Trakcio\ Minosegiranyitas\ Dokumentumok

A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. ELJÁRÁSI UTASÍTÁSAI Azonosító Cím EU01. A minőségirányítási rendszer tervezése és a vezetőségi átvizsgálás EU02. Az emberi erőforrások biztosítása EU03. Vontatási szolgáltatások értékesítése EU04. Beszerzés, járműfenntartás EU05. Vontatás-szolgáltatás EU06. Belső audit EU07. Adatgyűjtés, adatelemzés EU08. A munkakörnyezet kialakítása EU09. A dokumentumok kezelése EU10. A feljegyzések kezelése EU11. A nem megfelelő termék kezelése EU12. Helyesbítő tevékenység EU13. Megelőző tevékenység EU14. Informatikai rendszerek fejlesztése

A FŐFOLYAMAT

SEIRI - a szükséges kiválasztása, SEITON - helyes elrendezés, MUNKAKÖRNYEZET 5S módszer SEIRI - a szükséges kiválasztása, SEITON - helyes elrendezés, SEISO - takarítás, tisztítás, SEIKETSU - folyamatosan alkalmazni az előző három S-t, SHITSUKE - helyes korrekt magatartás, jó morál.

Figyelemmel kell kísérni a következőket: FIGYELEMMEL KÍSÉRÉS ÉS MÉRÉS Figyelemmel kell kísérni a következőket: A vevő megelégedettsége A folyamatok A szolgáltatás A MIR működése (belső audit)

A vevők elégedettségéről ADATGYŰJTÉS, ADATELEMZÉS A vevők elégedettségéről A termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelőségről A folyamatok és a termékek jellemzőiről, a trendekről A beszállítókról Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének igazolása.

A nem megfelelő termék azonosítása, ellenőrzés alatt tartása A NEM MEGFELELŐ TERMÉK KEZELÉSE A nem megfelelő termék azonosítása, ellenőrzés alatt tartása Intézkedés a kiküszöbölésre Engedély a vevőtől az eltérésre Eredeti szándéknak megfelelő felhasználás megakadályozása Feljegyzés

Megelőző tevékenység: a lehetséges nemmegfelelőségek kezelése FEJLESZTÉS (JAVÍTÁS) Helyesbítő tevékenység: az előfordult, tényleges nemmegfelelőségek kezelése Megelőző tevékenység: a lehetséges nemmegfelelőségek kezelése Vezetőségi átvizsgálás DO ACT Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének javítása

Rendszeres időközönként (évente) VEZETŐSÉGI ÁTVIZSGÁLÁS Rendszeres időközönként (évente) A bemenő adatok értékelése Audit eredmények Vevői visszajelzések A folyamatok, a szolgáltatás megfelelősége Megelőző és helyesbítő tevékenységek Változások Fejlesztési javaslatok Döntés a fejlesztésekről és az erőforrás szükségletekről

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!