MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő MÁV-TRAKCIÓ ZRT. Összeállította: Anda Tivadar, minőségügyi szakértő 2011. október
Minőségirányítással kapcsolatos fogalmak AZ OKTATÁS TÉMÁJA, CÉLJA Minőségirányítással kapcsolatos fogalmak Minőség, minőségirányítási rendszer (MIR), szabványok, tanúsítás, audit, dokumentáció, a rendszer megtervezése és működése A minőségirányítási rendszer működése A MIR dokumentumai, minőségpolitika, minőségcélok, a MIR alapelvei, MIR folyamatok és tevékenységek
A MINŐSÉG FOGALMA „… annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket.” ISO 9000:2005 Relatív fogalom!
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS FOGALMA (1) Minőségellenőrzés: termék végellenőrzés. Minőségbiztosítás: a megfelelő gyártási feltételek biztosítják a termék megfelelő minőségét is. (Bizalomkeltés a követelmények teljesítése iránt. ISO 9000:2005) Minőségirányítás: összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. (ISO 9000:2005) Kiválósági modellek: EFQM, TQM (Teljes Körű Minőség)
„Tevékenységek és folyamatok eredménye” A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS FOGALMA (2) A termék előállítás folyamata Termék Technológia Termék Szervezeti kultúra „Tevékenységek és folyamatok eredménye”
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER FOGALMA Minőségirányítási rendszer (MIR): irányítási rendszer egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. Más irányítási rendszerek: környezetközpontú (KIR), munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági (MEBIR), információbiztonsági, stb. Integrált irányítási rendszerek: a fentiek közül legalább kettő együttes alkalmazása.
A minőségirányítási rendszer követelményei: A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK A minőségirányítási rendszer követelményei: ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009) Fogalom-meghatározások: ISO 9000:2005 (MSZ EN ISO 9000:2005) Útmutató a tartós siker megvalósításához: ISO 9004:2009 (MSZ EN ISO 9004:2010)
A munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER ALAPELVEI Vevőközpontúság Vezetési kultúra A munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés Rendszerszemléletű irányítás Folyamatos fejlesztés Döntés a tények alapján Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok
A vevői elvárások meghatározása A vevői elvárások teljesítése VEVŐKÖZPONTÚSÁG A vevői elvárások meghatározása A vevői elvárások teljesítése A vevők megelégedettségének fokozása
A MIR megtervezése (és működőképességének fenntartása változás esetén) A VEZETŐSÉG ELKÖTELEZETTSÉGE (1) A MIR megtervezése (és működőképességének fenntartása változás esetén) A MIR bevezetése és fejlesztése A jogszabályi követelmények teljesítése A vevői elvárások teljesítése Az előbbiek fontosságának tudatosítása a munkatársakban A minőségpolitika és a minőségcélok meghatározása Gondoskodás az erőforrásokról Vezetőségi átvizsgálás
A felelősségek és hatáskörök meghatározása A VEZETŐSÉG ELKÖTELEZETTSÉGE (2) A felelősségek és hatáskörök meghatározása A vezetőség képviselőjének kijelölése (MIR vezető) Belső kommunikáció a MIR eredményességéről
A minőségirányítási rendszer A MIR MŰKÖDTETÉSÉNEK CÉLJA A minőségirányítási rendszer eszköz a vezetőség számára a vevői elégedettség növeléséhez, bizalmat kelt a vevőben a szervezet termékei iránt, lehetőséget ad az értékelésre, a szabványos rendszer a tanúsításra is.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER MŰKÖDÉSE
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER TANÚSÍTÁSA Független, erre feljogosított (akkreditált) szervezet hivatalos nyilatkozata arról, hogy a vállalat bevezette és működteti a rendszerszabványnak megfelelő minőségirányítási rendszerét. Meghatározott tevékenységekre vonatkozik, lehetségesek a kizárások (pl. tervezés).
AZ AUDIT FOGALMA Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek.
A TANÚSÍTÓ AUDIT Cél A minőségirányítási rendszer megfelelőségének igazolása (tanúsítás) Ki végzi? Független, akkreditált szervezet Mi alapján? Szerződés Gyakoriság 3 év / évente felügyelet Mi alapján tárja fel a hibát? Kérdéslista, ISO 9001, Minőségirányítási kézikönyv, Eljárási utasítások, munkautasítások, törvényi szabályozások, vevői specifikáció, előző audit tapasztalatai Eltérés rögzítése Eltérésjelentőben Egyeztetés + megoldási javaslat Az auditor a felső vezetéssel egyeztet. Az auditor nem adhat megoldási javaslatot. Intézkedési terv helyesbítésre Elsőszámú vezető jóváhagyásával
A szervezet egyedi rendszere A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER DOKUMENTÁCIÓJA Nemzetközi szabvány: ISO 9001 A rendszerrel kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek Jogi követelmények: törvények, jogszabályok A rendszerrel kapcsolatos törvényi kötelezettségek Cég-specifikus követelmények A rendszerrel kapcsolatos vevői követelmények M Minőségpolitika Vevői követelmények Minőségtervezés Minőségirányítási terv Eszközök és technika 1. szint Az alapelvek és a felelősségek rögzítése, beleértve a vevői követelmények teljesítését. Kézi- könyv 2. szint Előírások: ki? mit? mikor? A szervezet egyedi rendszere Eljárási utasítások 3. szint Előírások: hogyan? Munkautasítások 4. szint Igényelt feljegyzések az információkról, formanyomtatványok. Feljegyzések
A MIR dokumentálási követelményei: az előíró dokumentumok kezelése A DOKUMENTÁLÁS KÖVETELMÉNYEI A minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos általános követelmények: politika, célok, kézikönyv, eljárások, bizonylatok A MIR dokumentálási követelményei: az előíró dokumentumok kezelése az igazoló dokumentumok (feljegyzések) kezelése (Bizonylati album)
vezető szerep megőrzése megfelelő vontatójárművek biztosítása A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. MINŐSÉGPOLITIKÁJA vezető szerep megőrzése megfelelő vontatójárművek biztosítása képzett, gyakorlott személyzet biztosítása nemmegfelelőségekre helyesbítő intézkedések környezetterhelés csökkentése gazdálkodásfejlesztés biztonság megfelelő szállítók
\\10.1.7.81\ftp\ Trakcio\ Minosegiranyitas\ Dokumentumok A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI KÉZIKÖNYVE Fejezet Fejezet címe 0. Címlap A. Tartalomjegyzék B. Bevezetés, bemutatás C. Szervezeti felépítés D. Minőségpolitikai nyilatkozat 1. A Minőségirányítási Kézikönyv kezelése 2. Rendelkező hivatkozások 3. Fogalom-meghatározások 4. Minőségirányítási rendszer 5. A vezetőség felelősségi köre 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés és fejlesztés M1. A vontatás-szolgáltatás folyamatábrája M2. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. dokumentációs térképe M3. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. folyamatai és azok kölcsönhatásai M4. Minőségirányítási Eljárási Utasítások jegyzéke M5. Rövidítések M6. A MÁV gépészeti szakszolgálat története Elérési út: \\10.1.7.81\ftp\ Trakcio\ Minosegiranyitas\ Dokumentumok
A MÁV-TRAKCIÓ ZRT. ELJÁRÁSI UTASÍTÁSAI Azonosító Cím EU01. A minőségirányítási rendszer tervezése és a vezetőségi átvizsgálás EU02. Az emberi erőforrások biztosítása EU03. Vontatási szolgáltatások értékesítése EU04. Beszerzés, járműfenntartás EU05. Vontatás-szolgáltatás EU06. Belső audit EU07. Adatgyűjtés, adatelemzés EU08. A munkakörnyezet kialakítása EU09. A dokumentumok kezelése EU10. A feljegyzések kezelése EU11. A nem megfelelő termék kezelése EU12. Helyesbítő tevékenység EU13. Megelőző tevékenység EU14. Informatikai rendszerek fejlesztése
A FŐFOLYAMAT
SEIRI - a szükséges kiválasztása, SEITON - helyes elrendezés, MUNKAKÖRNYEZET 5S módszer SEIRI - a szükséges kiválasztása, SEITON - helyes elrendezés, SEISO - takarítás, tisztítás, SEIKETSU - folyamatosan alkalmazni az előző három S-t, SHITSUKE - helyes korrekt magatartás, jó morál.
Figyelemmel kell kísérni a következőket: FIGYELEMMEL KÍSÉRÉS ÉS MÉRÉS Figyelemmel kell kísérni a következőket: A vevő megelégedettsége A folyamatok A szolgáltatás A MIR működése (belső audit)
A vevők elégedettségéről ADATGYŰJTÉS, ADATELEMZÉS A vevők elégedettségéről A termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelőségről A folyamatok és a termékek jellemzőiről, a trendekről A beszállítókról Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének igazolása.
A nem megfelelő termék azonosítása, ellenőrzés alatt tartása A NEM MEGFELELŐ TERMÉK KEZELÉSE A nem megfelelő termék azonosítása, ellenőrzés alatt tartása Intézkedés a kiküszöbölésre Engedély a vevőtől az eltérésre Eredeti szándéknak megfelelő felhasználás megakadályozása Feljegyzés
Megelőző tevékenység: a lehetséges nemmegfelelőségek kezelése FEJLESZTÉS (JAVÍTÁS) Helyesbítő tevékenység: az előfordult, tényleges nemmegfelelőségek kezelése Megelőző tevékenység: a lehetséges nemmegfelelőségek kezelése Vezetőségi átvizsgálás DO ACT Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének javítása
Rendszeres időközönként (évente) VEZETŐSÉGI ÁTVIZSGÁLÁS Rendszeres időközönként (évente) A bemenő adatok értékelése Audit eredmények Vevői visszajelzések A folyamatok, a szolgáltatás megfelelősége Megelőző és helyesbítő tevékenységek Változások Fejlesztési javaslatok Döntés a fejlesztésekről és az erőforrás szükségletekről
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!