A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
Az oktatás témája, célja Általános minőségirányítási ismeretek A minőséggel kapcsolatos alapfogalmak A minőségirányítási rendszer (MIR) célja A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere A MIR alapvető dokumentumai A MIR működtetése
Marketing szempontból: A gyártó szempontjából: A minőség fogalma Marketing szempontból: „A vevői igények teljesítése…” A gyártó szempontjából: „Az előírt követelményeknek való megfelelőség…” A vevő szempontjából: „Használatra való alkalmasság…” A filozófus szerint: ’’Egy dolog értékét a minősége adja meg. Ha a dologban nincs benne a minőség, akkor a dolog nem az, ami.’’ Hegel
A minőség fogalma 1. Szabványnak való megfelelés. 2. Megfelelés a felhasználó ismert igényének. 3. Megfelelő költségen való megfelelés. 4. Megfelelés a vevő látens igényének.
A minőség fogalma „… annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket.” ISO 9000:2005 Relatív fogalom!
A minőségirányítás fogalma Minőségellenőrzés: termék végellenőrzés. Minőségbiztosítás: a megfelelő gyártási feltételek biztosítják a termék megfelelő minőségét is. (Bizalomkeltés a követelmények teljesítése iránt. ISO 9000:2005) Minőségirányítás: összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. (ISO 9000:2005) (TQM: Teljes Körű Minőség)
A minőségirányítás fogalma A termék előállítás folyamata Termék Technológia Termék Szervezeti kultúra „Tevékenységek és folyamatok eredménye” A piac ma már nem a termékek, hanem a szervezeti kultúrák versenyének színtere. A tartós piaci sikerhez nem elegendő a termék fejlesztése, elengedhetetlen a szervezet fejlesztése is.
A minőségirányítási rendszer fogalma Minőségirányítási rendszer (MIR): irányítási rendszer egy szervezet vezetésére és szabályozására a minőség szempontjából. Más irányítási rendszerek: környezetközpontú (KIR), munkahelyi egészségvédelmi és biztonsági (MEBIR), információbiztonsági, stb. Integrált irányítási rendszerek: a fentiek közül legalább kettő együttes alkalmazása.
A minőségirányítási rendszer célja eszköz a vezetőség számára a vevői elégedettség növeléséhez, bizalmat kelt a vevőben a szervezet termékei iránt, lehetőséget ad az értékelésre, a szabványos rendszer a tanúsításra is.
A minőségirányítási rendszer követelményei ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009) Fogalom-meghatározások: ISO 9000:2005 (MSZ EN ISO 9000:2005) Útmutató a működés fejlesztéséhez: ISO 9004:2000 (MSZ EN ISO 9004:2001)
A minőségirányítási rendszer alapelvei Vevőközpontúság Vezetés A munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés Rendszerszemléletű irányítási eljárás Folyamatos fejlesztés Döntés a tények alapján Kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolatok
A minőségirányítás folyamatszemléletű modellje
A minőségirányítási rendszer tanúsítása Független, erre feljogosított (akkreditált) szervezet hivatalos nyilatkozata arról, hogy a vállalat bevezette és működteti a rendszerszabványnak megfelelő minőségirányítási rendszerét. Meghatározott tevékenységekre vonatkozik, lehetségesek a kizárások (pl. tervezés).
Az audit fogalma Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek.
Az auditok fajtái, összefüggései BELSŐ AUDIT 1 ELŐAUDIT Nem OK? FO-LYA-MA-TOS JAVÍ-TÁS Nem OK? ELLENŐRZŐ AUDIT TANÚSÍTÓ AUDIT Nem OK? IGEN 1 OK?
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MIR dokumentációja
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MIR dokumentációja
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MIR dokumentációja
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Minőségirányítási Kézikönyve Fejezet Fejezet címe 0. Címlap A. Tartalomjegyzék B. Bevezetés, bemutatás C. Szervezeti felépítés D. Minőségpolitikai nyilatkozat 1. A Minőségirányítási Kézikönyv kezelése 2. Rendelkező hivatkozások 3. Fogalom-meghatározások 4. Minőségirányítási rendszer 5. A vezetőség felelősségi köre 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés és fejlesztés M1. A vontatás-szolgáltatás folyamatábrája M2. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. dokumentációs térképe M3. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. folyamatai és azok kölcsönhatásai M4. Minőségirányítási Eljárási Utasítások jegyzéke M5. Rövidítések M6. A MÁV gépészeti szakszolgálat története
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos általános követelmények A MIR dokumentálási követelményei: az előíró dokumentumok kezelése az igazoló dokumentumok (feljegyzések) kezelése
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos általános követelmények Rendelkezünk dokumentált minőségirányítási rendszerrel. A rendszer dokumentációja tartalmazza a következőket: nyilatkozat a minőségpolitikáról meghirdetett minőségcélok minőségirányítási kézikönyv a szabványban megkövetelt dokumentált eljárások mindazokat a dokumentumokat, amelyek szükségesek a termék előállításával kapcsolatos és a minőségre hatást gyakorló folyamatok eredményes tervezéséhez, működtetéséhez és szabályozásához a szabványban megkövetelt feljegyzések (Bizonylati album)
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A MIR dokumentálási követelményei A szervezetnek minőségirányítási kézikönyvet kell készítenie és fenntartania, amely tartalmazza: A MIR alkalmazási területét, beleértve a kizárásokat, a MIR folyamatai közötti kölcsönhatások leírását, dokumentált eljárásokra való hivatkozást, a szervezet minden követelményét.
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A MIR dokumentálási követelményei Eljárási utasítás a dokumentumok kezelésére dokumentumok készítése a változtatás és átdolgozás állapotának felismerése hatályba léptetés, elosztás a dokumentumok eredete jelölt és kezelhető legyen az érvényes dokumentumok rendelkezésre állnak és olvashatóak ellenőrzése és jóváhagyása adott esetben aktualizálása (módosítása) és ismételt jóváhagyásra elavult dokumentumok alkalmazásának megakadályozása érvényesség felülvizsgálat visszavonás, archiválás (megsemmisítés) Saját készítésű dokumentumok
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A MIR dokumentálási követelményei tanulmányozás, értékelés, reagálás Eljárási utasítás a dokumentumok kezelésére nyilvántartás a változtatás és módosítás állapot feljegyzés a bevezetés és az utolsó alkalmazás idejéről Külső eredetű dokumentumok elosztás, módosítások elosztása az érvényes dokumentumok rendelkezésre állnak elavult dokumentumok alkalmazásának megakadályozása a módosított dokumentum elődje alapján készült belső dokumentumok frissítése visszavonás, archiválás (megsemmisítés) rendszeres érvényességi felülvizsgálat
MK 4. fejezet: Minőségirányítási rendszer A MIR dokumentálási követelményei Eljárási Utasítás a feljegyzések - készítésére, - azonosítására, - elosztására, - alkalmazására, feldolgozására, - tárolására, - visszakeresésére, - védelmére, - megőrzésére, - megőrzési idejére, - selejtezésére. A feljegyzések (igazoló dokumentumok) bármilyen adathordozón készülhetnek.
MK 5. fejezet: A vezetőség felelősségi köre Vevőközpontúság A vevői elvárások meghatározása A vevői elvárások teljesítése A vevők megelégedettségének fokozása
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségpolitikája vezető szerep megőrzése megfelelő vontatójárművek képzett, gyakorlott személyzet biztosítása nemmegfelelőségekre helyesbítő intézkedések környezetterhelés csökkentése gazdálkodásfejlesztés biztonság megfelelő beszállítók
MK 6. fejezet: Gazdálkodás az erőforrásokkal Gondoskodás az erőforrásokról Meg kell határozni a szükséges erőforrásokat A MIR bevezetéséhez, fenntartásához és fejlesztéséhez A vevői elégedettség fokozásához munkatársak tudása, tapasztalata, munkakultúrája külső partnerkapcsolatok pénzeszközök épületek, berendezések, eszközök, anyagok technológia információs rendszer ERŐFORRÁSOK
MK 6. fejezet: Gazdálkodás az erőforrásokkal Infrastruktúra Épületek, munkahely és a hozzátartozó feltételek A folyamatok eszközei Az ezekkel kapcsolatos szolgáltatások
MK 7. fejezet: A termék előállítása A termék előállítás megtervezése A vevővel kapcsolatos folyamatok Tervezés és fejlesztés Beszerzés Előállítás és szolgáltatás nyújtása Mérőeszközök kezelése
MK 7. fejezet: A termék előállítása A termék előállítás megtervezése a szolgáltatásra vonatkozó követelmények és minőségcélok (a vevői követelmények, műszaki előírások alapján), a szolgáltatási folyamathoz szükséges dokumentumok, valamint a konkrét erőforrások (eszközök, tudás), a szolgáltatás elfogadási kritériumai - igazolási, érvényesítési, figyelemmel kísérési, ellenőrzési és vizsgálati tevékenységek, a szükséges feljegyzések.
MK 7. fejezet: A termék előállítása A vevővel kapcsolatos folyamatok a szolgáltatásra vonatkozó követelmények meghatározása, a szolgáltatásra vonatkozó követelmények vizsgálata, kapcsolattartás a vevővel.
MK 7. fejezet: A termék előállítása Beszerzés A beszerzés folyamata, a beszállítók kiválasztása Beszerzési információ (követelmények megadása) A beszerzett termék igazolása
MK 7. fejezet: A termék előállítása A szolgáltatás nyújtása A szolgáltatás nyújtás szabályozása A szolgáltatás nyújtás folyamatának érvényesítése Azonosítás és nyomonkövethetőség A vevő tulajdona A termék állagának megőrzése
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés Általános útmutatás Figyelemmel kísérés és mérés A nem megfelelő termék kezelése Az adatok elemzése Fejlesztés
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés Általános útmutatás Meg kell tervezni a figyelemmel kísérési, mérési, elemzési, fejlesztési folyamatokat. Célja: Bizonyítani a termék megfelelőségét Gondoskodás a MIR megfelelőségéről A MIR folyamatos fejlesztése
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés Figyelemmel kísérés és mérés A vevő megelégedettsége A MIR belső felülvizsgálata (belső audit) A folyamatok A szolgáltatás
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés A nem megfelelő termék kezelése A nem megfelelő termék azonosítása, ellenőrzés alatt tartása Intézkedés a kiküszöbölésre Engedély a vevőtől az eltérésre Eredeti szándéknak megfelelő felhasználás megakadályozása Feljegyzés
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés Adatgyűjtés, adatelemzés Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének igazolása A vevők elégedettségéről A termékre vonatkozó követelményeknek való megfelelőségről A folyamatok és a termékek jellemzőiről, a trendekről A beszállítókról
MK 8. fejezet: Mérés, elemzés, fejlesztés Cél: a MIR megfelelőségének és eredményességének javítása Helyesbítő tevékenység: az előfordult, tényleges nem-megfelelőségek kezelése Megelőző tevékenység: a lehetséges nemmegfelelőségek kezelése Vezetőségi átvizsgálás