Edward Sapir (1884-1939).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KKV szektor – a magyar gazdaság motorja
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Tudás, közösség, hatalom
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Család.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szemiot i ka.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
9. Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
Szocializáció Fogalmak:
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Szimbolikus tőke, szimbolizáció (Capital simbolic. Simbilizare).
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kultúra és Szocializáció
Kulturális antropológia /I.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kisebbségi kultúrák.
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
Történelem és antropológia – történeti antropológia
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Kommunikáció az egyetemen
Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Ajándékok és viszonzásuk
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.
Élete és munkássága Készítette: Illés Szabolcs
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
A magyarság őstörténete
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
Milétoszi filozófusok
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Kutatásmódszertani dilemmák
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Tájékoztató specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
DEBRECENI EGYETEM Természettudományi és Technológiai Kar Földtudományi Intézet Természetföldrajzi és Geoinformatikai Tanszék AZ EMBER DOMBORZATRA GYAKOROLT.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Antropológusok – a Földön
Bevezetés a nyelvtudományba
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az irodalomtudomány mint kultúratudomány
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Edward Sapir (1884-1939)

Élete: Németországban született szigorú ortodox családban Gyermekkorában sok városban megfordult (Richmond, New York) Columbia Egyetem germanisztika szakos hallgatója - Boas hatására nyelvészeti antropológia felé fordul Berkeley, Kalifornia, Ottawa (Antropológiai Részleg vezetője-terepmunka), Kolumbia, Chicagó, Yale Egyetem

Sapir és Mary Haas

E. Sapir, Utah 1909

Munkássága: Nyelvész, de pszichológiai, pszichiátriai, néprajzi kérdésekkel is foglalkozott Franz Boas (ő nyomdokain haladt) felkelti figyelmét az írásbeliség nélküli nyelvek, majd az antropológia iránt Fő iránya: nyelvészeti antropológia Indiánok tanulmányozása (visrem, takelma) Kultúra és személyiség problémáikultúra hatása a személyiségre Egyén fontossága Yale Egyetem: Antropológia Tanszék megalapítása

Franz Boas 1858-1942

Takelma indiánok

Nyelv befolyásolja és meghatározza a világképet Kultúra: amit egy társadalmi csoport tesz, gondol Nyelv: gondolkodásmód Egyén helye a kultúrán belül Minden nyelv fejlett saját kulturális céljainak keretein belül ( nincs primitív nyelv) Nyelv mélystruktúrájának hangsúlyozása (a mélystruktúra a nyelv alapja, amely bizonyos transzformációs szabályok segítségével létrehozza a felszíni struktúrát, azaz a nyelvi megnyilvánulásokat)

Sapir-Whorf hipotézis Szoros kapcsolat van a nyelv és a kulturális kategóriák között Az anyanyelv nemcsak a gondolatok kifejezését befolyásolja, határozza meg, hanem magát a gondolkodást is Nyelvi determinizmus: anyanyelvünk meghatározza, miként gondolkodunk a világról Nyelvi relativizmus: egy adott nyelvben kódolt megkülönböztetések gyakran más nyelvben nem találhatók meg

A nyelvészet mint tudomány Nyelvészet alapját az indoeurópai nyelvek összehasonlító tanulmányozása adta Fő hipotézis: hangváltozások szabályosak Bizonyíték: athabaszk kutatása, Bloomfield algokin nyelvekre vonatkozó munkája Nyelv fontossága: antropológia, művelődéstörténet, szociológia, pszichológia, filozófia Mutatója a kultúrának Szimbolikus kalauz a kultúra a megismeréséhez

Nyelv befolyásolja gondolkodásunkat a társadalmi problémákról „A nyelv a társadalom által kialakított másodlagos szimbólumok legbonyolultabb szövevénye” Elsődleges szimbólum: kopogtatás, ökölrázás Másodlagos szimbólum: zászló Útmutató a kultúra egészének pszichológiai földrajzához

„ Naiv dolog azt hinni, hogy az emberek a valósághoz a nyelv nélkül viszonyulnak, s hogy a nyelv csupán a kommunikáció és a reflexió alkalmi eszköze. A való helyzet az, hogy a világképet jelentős mértékben a nyelv határozza meg. Nincs két olyan nyelv, amely ugyanannak a társadalmi valóságnak a kifejezője volna.”