BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A tervezés mint menedzsment funkció
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Majó Zoltán, egyetemi adjunktus SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete Minőségbiztosítás és PR „Vajon befér-e egy elefánt a hűtőbe?”
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Minőségmenedzsment 4. előadás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 2. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Minőségmenedzsment és a biztonság
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Májer Dávid
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségirányítás 1. Dr. Dénes Levente
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Munka és álláskeresési tanácsadás minőségi szempontjai
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária

A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je- lentő tulajdonságok összessége. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je- lentő tulajdonságok összessége. Köznapi szóhasználatban a jó minőség a „kiválóság” a „márkás termékek” szinoní- májaként jelenik meg. Köznapi szóhasználatban a jó minőség a „kiválóság” a „márkás termékek” szinoní- májaként jelenik meg.

A minőség fogalma, értelmezése 2. Az ISO szabvány értelmezésében minő- ség: „Egy tevékenység vagy folyamat, termék, szervezet, rendszer vagy személy, ezek bármilyen kombinációja azon jellem- zőinek összessége, amelyek befolyásolják a képességet, hogy meghatározott és el- várt igényeket kielégítsen (MSZ EN ISO 8402). Az ISO szabvány értelmezésében minő- ség: „Egy tevékenység vagy folyamat, termék, szervezet, rendszer vagy személy, ezek bármilyen kombinációja azon jellem- zőinek összessége, amelyek befolyásolják a képességet, hogy meghatározott és el- várt igényeket kielégítsen (MSZ EN ISO 8402).

A minőség fogalma, értelmezése 3. A minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők összessége a kö- vetelményeket. Nem egyszerűen a jellem- zők összessége jelenti a minőséget, ha- nem a követelmények, igények, elvárások teljesítésének a mértéke. A minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők összessége a kö- vetelményeket. Nem egyszerűen a jellem- zők összessége jelenti a minőséget, ha- nem a követelmények, igények, elvárások teljesítésének a mértéke.

A minőség fogalma, értelmezése 4. David Garvin szerint a minőség öt jelent- ősebb megközelítésmódja: David Garvin szerint a minőség öt jelent- ősebb megközelítésmódja: - transzcendens megközelítés, - transzcendens megközelítés, - termék-alapú megközelítés, - termék-alapú megközelítés, - termelés-alapú megközelítés, - termelés-alapú megközelítés, - felhasználó-alapú megközelítés, - felhasználó-alapú megközelítés, - érték-alapú megközelítés. - érték-alapú megközelítés.

A minőség fogalma, értelmezése 5. TQM meghatározása szerint: „a minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folya- mán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásoknak (A. Tenner-DeToro).6 TQM meghatározása szerint: „a minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folya- mán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásoknak (A. Tenner-DeToro).6

Fogalom meghatározások 1. Minőségirányítás: a szervezet működésé- nek minőségközpontú irányítása. Tevé- kenységek koordinált rendszere (folyama- tok, eljárások, eszközök). Minőségirányítás: a szervezet működésé- nek minőségközpontú irányítása. Tevé- kenységek koordinált rendszere (folyama- tok, eljárások, eszközök). Minőségpolitika: a minőségre vonatkozó, a vezetés által megfogalmazott és kinyilvá- nított általános szándéka (rövid vagy középtávon). Minőségpolitika: a minőségre vonatkozó, a vezetés által megfogalmazott és kinyilvá- nított általános szándéka (rövid vagy középtávon).

Fogalom meghatározások 2. Minőségtervezés: olyan tevékenységek, amelyek meghatásozzák a célkitűzéseket, minőségkövetelményeket és a minőség- rendszer elemeinek alkalmazását. Minőségtervezés: olyan tevékenységek, amelyek meghatásozzák a célkitűzéseket, minőségkövetelményeket és a minőség- rendszer elemeinek alkalmazását. Minőségszabályozás: operatív módszerek és tevékenységek, amelyek a minőség- követelmények teljesítését szolgálják. Minőségszabályozás: operatív módszerek és tevékenységek, amelyek a minőség- követelmények teljesítését szolgálják.

Fogalom meghatározások 3. Minőségbiztosítás: rendszeres tevékenység, a- mely biztosítékot nyújt arra, hogy a termék vagy szolgáltatás teljesítse a minőségkövetelménye- ket. Minőségbiztosítás: rendszeres tevékenység, a- mely biztosítékot nyújt arra, hogy a termék vagy szolgáltatás teljesítse a minőségkövetelménye- ket. Minőségfejlesztés: A minőségfejlesztés a szerve- zeten belüli tevékenységet jelenti a folyamatok, erőforrások, szabályozási technikák és képessé- gek (vagyis az egész rendszer) hatásosságának és hatékonyságának növelése céljából. Minőségfejlesztés: A minőségfejlesztés a szerve- zeten belüli tevékenységet jelenti a folyamatok, erőforrások, szabályozási technikák és képessé- gek (vagyis az egész rendszer) hatásosságának és hatékonyságának növelése céljából.

Fogalom meghatározások 4. Minőségmenedzsment: az általános és szabályozási tevékenységek összehangolt egysége, amely meghatározza a minőség- politikát, a minőségre vonatkozó célkitű- zéseket és megvalósítja azokat a minőség- tervezés, minőségszabályzás és a minő- ségfejlesztés eszközeivel. Minőségmenedzsment: az általános és szabályozási tevékenységek összehangolt egysége, amely meghatározza a minőség- politikát, a minőségre vonatkozó célkitű- zéseket és megvalósítja azokat a minőség- tervezés, minőségszabályzás és a minő- ségfejlesztés eszközeivel.

Fogalom meghatározások 5. Minőségirányítás: a minőségirányítási te- vékenység megvalósításához szükséges szervezeti, személyi, tárgyi, jogi és pénzü- gyi feltételek egymással meghatározott kölcsönhatásban lévő összessége. Minőségirányítás: a minőségirányítási te- vékenység megvalósításához szükséges szervezeti, személyi, tárgyi, jogi és pénzü- gyi feltételek egymással meghatározott kölcsönhatásban lévő összessége.

Total Quality Management A TQM teljes körű átfogó minőségirányí- tási stratégia. Olyan egyeztetett struktúra, amely a minőség megvalósítását elsődle- ges vezetői feladatnak tekinti és erőforrá- sainak legjobb és leggazdaságosabb fel- használásával a folyamatos megelégedett- séget szolgálja. A TQM teljes körű átfogó minőségirányí- tási stratégia. Olyan egyeztetett struktúra, amely a minőség megvalósítását elsődle- ges vezetői feladatnak tekinti és erőforrá- sainak legjobb és leggazdaságosabb fel- használásával a folyamatos megelégedett- séget szolgálja.

Minőségelemek 1. Termék esetében: szabványosság, hasz- nálhatóság, biztonság, megfelelő ár. Termék esetében: szabványosság, hasz- nálhatóság, biztonság, megfelelő ár. Szolgáltatások esetében: megfelelő hozzá- férés, tájékoztatás és kommunikáció, a szolgáltató kompetenciája, udvariassága, megbízhatósága. Szolgáltatások esetében: megfelelő hozzá- férés, tájékoztatás és kommunikáció, a szolgáltató kompetenciája, udvariassága, megbízhatósága. Személyek esetében: a feladatra való fel- készültség, igényesség, felelősség, meg- bízhatóság. Személyek esetében: a feladatra való fel- készültség, igényesség, felelősség, meg- bízhatóság.

Minőségelemek 2. Szervezetek esetében: partnerközpontú- ság, törvényesség, hatékonyság, társadal- mi felelősség. Szervezetek esetében: partnerközpontú- ság, törvényesség, hatékonyság, társadal- mi felelősség. Egy szervezet minőségét alapvetően a benne dolgozó emberek, csoportok és a vezetés minősége alakítja ki. Egy szervezet minőségét alapvetően a benne dolgozó emberek, csoportok és a vezetés minősége alakítja ki.

Minőségi igények/követelmények megfogalmazói Vevők, fogyasztók, „érdekelt felek”. Vevők, fogyasztók, „érdekelt felek”. Törvények, jogszabályok, hatósági előírások, szabványok. Törvények, jogszabályok, hatósági előírások, szabványok. Gyártók, szolgáltatók belső előírásai, Gyártók, szolgáltatók belső előírásai, „a vevőkkel kötött szerződések”. „a vevőkkel kötött szerződések”.

A minőségügy története A II. világháború előtt a minőségfogalom a termék fizikai jegyeit öleli fel. A II. világháború előtt a minőségfogalom a termék fizikai jegyeit öleli fel. A teljes körű minőség az USA-ban, a szá- zadfordulón kezdődött. A teljes körű minőség az USA-ban, a szá- zadfordulón kezdődött. Minőségguruk: Frederick W. Taylor, Walter Shewart, Edwards W. Deming, Joseph Juran, Philip B. Crosby, Armand Feigen- baum Minőségguruk: Frederick W. Taylor, Walter Shewart, Edwards W. Deming, Joseph Juran, Philip B. Crosby, Armand Feigen- baum

A minőség mint vezetési filozófia Meghatározni a teendőket (célok). Meghatározni a teendőket (célok). Megteremteni a megvalósítás feltételeit (erőforrások). Megteremteni a megvalósítás feltételeit (erőforrások). Biztosítani, hogy elvégezzék a munkát (végrehajtás, ellenőrzés). Biztosítani, hogy elvégezzék a munkát (végrehajtás, ellenőrzés).

Vezetői szintek 1. Felsőszintű vezető: Felsőszintű vezető: - minőségpolitikai célkitűzések megfogal- mazása, - pénzügyi források előteremtése, - minőségstratégia.

Vezetői szintek 2. Igazgatásszintű vezetés: Igazgatásszintű vezetés: - a minőségirányítás integrálása, vezérlése, - információáramlás biztosítása, felfelé és lefelé, - elemzések készítése, - döntéshozatal előkészítése.

Vezetői szintek 3. Végrehajtási szintű vezető: Végrehajtási szintű vezető: - a minőségirányítás operatív és korrekciós intézkedéseinek végrehajtása, vezérlése, - információáramlás biztosítása, felfelé és lefelé.

Könyvtári minőségfejlesztési program 1. Stratégiai cél: Stratégiai cél: - intézményi szinten, - fenntartói szinten, - ágazati szinten. Jövőkép: Jövőkép: - intézményi szinten, - fenntartói szinten, - ágazati szinten.

Könyvtári minőségfejlesztési program 2. A program elemei: A program elemei: - humánerőforrás, - szervezeti oldal, - intézményi oldal. Feladatok: helyzet megismerése, szakem- berek felkészítése, intézményi vizsgálatok, partnerkapcsolatok kiépítése. Feladatok: helyzet megismerése, szakem- berek felkészítése, intézményi vizsgálatok, partnerkapcsolatok kiépítése.