Egyiptom művészete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képek és szövegrészek forrása
Advertisements

Az ÓKORI EGYIPTOM.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Cella Septichora.
A leghíresebb királysír: Tutanhamon sírja
Az ókori Egyiptom művészete i.e.3000-i.e.XI.sz.
Az ókori Egyiptom művészete
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
01a6 oszlop típusok 01a7 Abu Szimbel, sziklatemplom.
Kνωσός Knósszosz.
Mezopotámia és Egyiptom építészete
A művészettörténet kiemelkedő alkotásainak megközelítése:
Segédanyag a vizuális kultúra tanulásához Horák György
Ókori Egyiptom művészete
Történelem vizsga képei
Ókori egyiptomi régészeti leletek
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
Egyiptom.
India arany háromszöge: Delhi, Agra, Jaipur.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Az égei civilizáció.
Magyarország világörökségei
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
~építészet, szobrászat, festészet~
Készítette:Szőke Gréta
BALATONŐSZÖD – TEMETŐI DŰLŐ. A BALATONŐSZÖDI MASZK.
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Az aranymetszés természet, művészet, matematika
Ókori egyiptomi régészeti leletek
Barokk A barokk sajátos stílusai épületekre vonatkoztatva.
Ókori Kelet.
Építészettörténet.
Az egyiptomi építészet művészi feladatai
Készítette: Pető Tamás
A világ hét csodája azaz 3x7 nevezetesség.
A 6-10 évesek rajzfejlődése
EGYIPTOM.
Vetületi ábrázolás alapjai
Történelem vizsga képei
Az ÓKORI EGYIPTOM.
Az ókori Egyiptom.
A klasszicizmus 24/A.
A vályogházakról Mészáros Judit 9.A.
EGYIPTOM Az ókor művészete i.e i.sz.476 Készítette:
4. A FILM formanyelvi eszközei
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
A Kheopsz piramis.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
Egyiptom, a Nílus ajándéka 27. o.. Egyiptom földje  Földrajzi környezet  elszigetelt  a „sivatag”  A Nílus az élet - öntözés itt is szükséges  áradás,
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Az ókori Egyiptom művészete. Egyiptom a Nílus ajándéka.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
ŐSI EGYIPTOMI ÉKSZEREK
EGYIPTOM piramisok.
Egyiptom Kormos Áron 5.a.
Az ókori görög építészet
Az ókori Egyiptom birodalmainak építő- és képzőművészete I.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
A Biblia és a képzőművészet
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
Készítette: Szigethy Barna 5.a.
Előadás másolata:

Egyiptom művészete

Építészet Templomok: az istenszobor elhelyezésére és a szertartások lebonyolítására szolgált. Sírépítmények: a bebalzsamozott halott múmiájának elhelyezésére szánt kisméretű sírkamrából és a halott személyes tárgyait tároló helységekből állnak. A sírhelységeket többnyire a föld felszíne alatt helyezték el. A sírkamrák megközelítését fallal, a bejárók elrejtésével, álnyílásokkal akadályozták meg. Nekropolisz a holtak városa: az uralkodók és előkelők sírjai egy csoportban a Nílus parton.

Sírtípusok Masztaba: téglalap alaprajzon épült, meredek falú lapos fedésű csonkagúla Piramis: a fáraók sírépítménye, lépcsős, vagy gúlaalakú Barlangsír: közel függőleges alakú, sziklafalba vésett helységsor, domborműves homlokzattal.

Dromosz: A folyótól a sírvárosig vagy a templomig vezető kőburkolatú út, kétoldalt fekvő emberfejű állatszobrokkal - szfinx

Lakóépületek Lakások: egy vagy több helységből álló agyag, vagy sárkunyhók Paloták: nyitott előtér, központi fogadóterem, lakóhelységek fallal körülzárt udvarban, gazdasági épületekkel, cselédlakásokkal, uralkodói palotáknál templommal

Példák: Óbirodalom: szfinx – Giza Piramisegyüttes – Giza Dzsószer lépcsős piramisa – Szakkara Középbirodalom: Sziklasírok - Beni Hasszán Újbirodalom: Amon-templom – Luxor, Karnak Templom és palotaegyüttes - Théba

Szobrászat A művészek nem a jelennek, hanem az örökkévalóságnak dolgoztak, a halottaknak vagy a halottkultusz számára készítették alkotásaikat A domborművek laposak vagy mélyítettek, eseményeket, jeleneteket ábrázolnak Anyaguk: gránit, márvány, mészkő (fáraószobrok) színezett mészkő, homokkő, fa, agyag (alárendeltebb személyeknél)

Idealizálás: arcok eszményítése Architektonikus felépítés, szigorú geometria Szimmetria Tömbszerű tömegkezelés, a formák tömören sorakoznak egymáshoz Frontalitás szembenézet – a szobrok teste semmiféle elfordulást nem mutat A perspektíva törvényeit nem alkalmazták Gyakoriak a szobrokon a hieroglifák Egyes részek erőteljes kiemelése csiszolással A lábak teljesen talpon állnak

Példák: Óbirodalom: Khefren fáraó szobra – Giza Rahotep és felesége, Nofret Szolgaszobrok: falusi bíró, ülő írnok szobra Hatsepsut szobra Tuthankamon aranymaszkja és koporsója

Festészet A sírkamrákban lévő festett dombormévű képek az elhunytnak szándékozták megadni mindazt, amire a halál után élet teljességéhez szüksége lehet. Az élet mindennapi eseményeit ábrázolják Az emberi alak a kánon (irányadó mérték szabály): - fej profilban, - szem szemből - törzs felső része elölnézetben - a két láb ismét oldalnézetben Az alakok nagysága a rangbeli különbségeket jelzi

A festészetet meghatározza: Meghatározza a kánon és a szimbolika Legnagyobb és legjellemzőbb felületek törvénye Síkszerű ábrázolás, jelenetek kitarítése Szalgszerű kompozíciók Egymás mögötti elhelyezkedést az egymás feletti elrendezéssel érzékeltették A mozgás mindig a képsíkok irányával párhuzamosan fut Egységes nézőpont és a térbeli mélység hiányzik Tiszta, élénk, életteli színek Ritmikus, takarás