SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó : Bíró József a KTE Közlekedésbiztonsági Állandó Bizottság elnöke
Közúti balesetek következményei: Európai Unió halott sérült Magyarország halott sérült I. félév 401 halott sérült „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26.
A KTE Európai Közúti Biztonsági Chartában tett kötelezettségvállalásai évi legalább 5 közlekedésbiztonsági előadás közlekedésbiztonsági szakcikkek „Gondolt Ön már arra, hogy az élet nem hívható vissza?” reklámfilm és média megjelenés a közlekedés közbeni mobilhasználat kockázatairól közúti biztonsági audit egy helyszínen együttműködés más civil szervezetekkel A KTE-ben a közlekedésbiztonsági tevékenységet a Közlekedésbiztonsági Állandó Bizottság koordinálja, valamennyi közlekedési alágazat terén. „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26.
„KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. KOCKÁZATOK – LEHETŐSÉGEK Útpálya I. Autópálya fejlesztések → nő a biztonság Új típusú kockázatok → felkészítés, együttműködés fontossága
KOCKÁZATOK – LEHETŐSÉGEK Útpálya II. Gazdasági válság → útvagyon leromlása, útfenntartási hiányosságok Ne hagyjuk szó nélkül! „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26.
KOCKÁZATOK – LEHETŐSÉGEK Jármű I. Gazdasági válság → járműpark megújulás lelassul „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember ben várhatóan db idős jármű marad forgalomban
„KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. A humánerőforrás döntési kompetenciájának átformálása (döntés előkészítés) Objektivitás kiemelkedő szerepe a döntésben ( a vizsgabiztos közreműködővé válik) Visszaélések lehetőségének minimalizálása Jármű II. Technológia fejlesztés a műszaki vizsgáztatásban Közúti jármű életciklus: gyártástól a bontásig → komplex műszerezettség → objektívabb döntések
Jármű III. Egyre újabb „Minek nevezzelek” járművek megjelenése „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. → közlekedésbiztonság orientált, gyors kategorizálás egyértelmű, közérthető szabályozás
KOCKÁZATOK – LEHETŐSÉGEK Emberi tényezők Képzés, továbbképzés „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember /59/EK irányelv: 2008-tól: autóbuszvezetők rendszeres továbbképzése (2009-ben fő, 61 képzőszerv) szeptembertől: tehergépkocsi- vezetők rendszeres továbbképzése 2009-től: Gépjárművezetői szakoktatók képzése felsőfokú intézményekben a BMGE képzőszervi irányításával → a személygépkocsi, motorkerékpár vezetők időszakos továbbképzése nem lenne indokolt?
KOCKÁZATOK – LEHETŐSÉGEK Emberi tényezők „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. A KRESZ-szel kapcsolatos lakossági vélemények megismerése: NKH megrendelésre közvélemény kutatás a Szonda Ipsostól (2009. május) A KRESZ módosítás megítélése → csak a közlekedő társadalom széleskörű bevonásával
LEHETŐSÉGEK Ott voltunk a VOLT-on - alkalmazott közlekedéstudomány Közlekedésbiztonsági tudatformálás a Soproni Volt Fesztiválon július 1-4. „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. → közlekedésbiztonsági tudatformálás civil és állami szervek bevonásával, direkt marketing eszközökkel
Ott voltunk a VOLT-on „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. A járművezetés közbeni sms üzenetküldés gyakorisága A baleset komplex jelenség → a megelőzés is az kell legyen A KTE óta jelzi a közlekedés közbeni mobilhasználat kockázatait, amelyek tudatosítása orvosok, pszichológusok, szociológusok, mérnökök, jogászok, pedagógusok összefogását igényli.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Az ifjú fesztiválozó jókor kapta, és büszke a láthatósági karpántjára … Hiszünk abban, hogy a közlekedési baleset megelőzhető.