„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Kapcsáné Németi Júlia szeptember 07. Az EGYMI szerepe az együttnevelés pedagógiai standardjainak adaptációjában
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Standard = minta alap mérték, irányadó mérték
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Együttnevelés Integráció Inklúzió szereplők érintettek célok feladatok EgyénSzervezetTársadalom
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A gyakorlatban… Szereplők ellenérdekeltsége félelem a speciális intézményekben dolgozó pedagógusok megélhetése miatt többségi iskolákban dolgozók munkakörülményeinek veszélyeztetése OECD kutatás (világ három régiója – nyolc ország esettanulmánya) Lépéskényszer vagy kihívás Dinamikusan emelkedik az integráltan nevelt gyermekek, tanulók száma OKM statisztikák, 2001/02 – 2007/08
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Az együttnevelésnek, mint változásnak mindenki ügyévé kell válnia … a külső és belső dolgokra egyaránt figyelni kell Társadalmi szint A vezető pozíciókból nem lehet a változás paradigmájának feltételeit megteremteni Szervezeti szint A környezetből fakadó elvárások és feszültségek a fejlődés forrásai lehetnek Egyéni szint Tanulókkal, szülőkkel végzett közös munka, felelősségvállalás Egyaránt szükség van a felülről lefelé és az alulról felfelé szerveződő megoldásokra
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Amivel számolni kell… különböző beavatkozási terepek ismerős és ismeretlen összetevők együttműködés szemléletváltás vezetői elkötelezettség innovációs fogadókészség személyes cél – közös jövőkép
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Amiről keveset tudunk… Milyen -tudások, -intézményi együttműködések, -szakmaközi együttműködések, -célok (egyéni, szervezeti, társadalmi) -technikák az inkluzív nevelés sikere
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Az inkluzív nevelés sikerfeltételei
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Társadalom Esélyteremtő politika Állami szerepvállalás Összehangolt, támogató finanszírozás Összehangolt ágazati stratégiák Tájékoztatás, nyilvánosság Befogadó környezeti feltételek Elfogadó, befogadó attitűd A helyi közösség figyelme, támogatása
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Szervezet/intézmény Az intézményi környezet alkalmazkodik a tanuló egyéni sajátosságaihoz Az intézmény értékei, módszerei, feltételei valamennyi gyermek nevelési szükségletét kielégíti Többiekkel azonos, de rugalmas tanterv – egyéni haladási ütem Intézményi „klíma” Módszer, óravezetés nem hagyományos Differenciáló, önértékelésre is alapozó pedagógia Többféle kompetenciájú partner – team munka Szülők aktív bevonása Elkötelezettség és szemléletváltás a teljes tantestületben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Egyén Többségi pedagógusok - gyógypedagógus együttműködése (közös tervezés, közös gondolkodás, partneri kapcsolat) „külső” kooperáció Tudáscsere Önfejlesztés Diákok motiváltsága (érintett, befogadó) Tanulói közösség együttműködése