Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Az Állami Számvevőszék és a költségvetés Az Állami Számvevőszéknek egész évben, januártól decemberig rálátása van a költségvetésre. Klasszikus számvevőszéki feladat a költségvetés végrehajtásának ellenőrzése, de az ÁSZ a költségvetési tervezetet is véleményezi. Az ÁSZ törvényi feladata a Költségvetési Tanács munkájának szakmai anyagokkal, elemzésekkel való támogatása is.
A 2011-es zárszámadási ellenőrzés tapasztalatai (1) Az idén jelentősen megújítottuk zárszámadási ellenőrzésünket. Idei ellenőrzésünk fő konklúziója az volt, hogy jelentősen javult a beszámolók megbízhatósága. Az adósságráta a 2010-es értékhez képest 2011 végére 0,3%-ponttal csökkent, ami csökkenti a kockázatot. Az ÁSZ adókkal kapcsolatos, 2010 őszén megfogalmazott véleménye 98,7%-ban igazolódott.
A 2011-es zárszámadási ellenőrzés tapasztalatai (2) Kiemelt figyelmet fordítottunk a költségvetésben megjelenő európai uniós forrásokra is. –Ezek a tételek szinte az egyetlen központi fejlesztési forrást jelentik Magyarországon, másrészről rejtett kockázatokat is hordoznak. A zárszámadáshoz kapcsolódva, de önálló vizsgálat keretében ellenőriztük a belső kontrollokat és a belső ellenőrzés működését. –A belső kontrollok működését 85%-os arányban minősítettük részben vagy egészben megfelelőnek. –A bejelentett, illetve tervezett intézkedések révén a kontrollpillérek összesített megfelelősége harmadával javult. A fejezeti kezelésű előirányzatoknál rámutattunk a tervezés és a felhasználás problémáira is.
A 2013-as költségvetési véleményezés tapasztalatai Az adóbevételek tervezésénél általános kockázatot jelent a makrogazdasági mutatókkal kapcsolatos bizonytalanság. A nyári véleményezéskor az adóbevételek 70%-át ítéltük megalapozottnak, illetve részben megalapozottnak, 30%- ukat pedig nem megalapozottnak. –Ez azt jelenti, hogy az összes bevétel mintegy harmadát teszik ki azok a bevételek, amelyeknél lehet valamekkora elmaradás. Kockázatot jelent a 2012-es év vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági lefutása. A költségvetési terv benyújtása óta számos intézkedés történt a kockázatok kezelése érdekében… –… a gazdasági recessziót azonban nem sikerült elkerülni, az EU- IMF hiteltárgyalások nem zárultak le.
A 2012-es év eddigi tapasztalatai Január és szeptember között a deficit elérte az éves célszám 94,7%-át. A kockázatok elsősorban a bevételi oldalon jelentkeznek. –Elmaradás van az szja, az eva, a játékadó és a pénzügyi szervezetek különadója esetében. A kiadásoknál kockázatot látunk a nyugdíjaknál, a gyógyszertámogatásnál, az átvállalt adósságoknál, a kamatkiadásoknál. A kockázatok kezelésére a Széll Kálmán Terv 2.0, a bejelentett egyenlegjavító intézkedések, illetve az éves hiánycél 2,5%-ról 2,7%-ra emelése, valamint a rendelkezésre álló tartalékok kellő fedezetet nyújtanak.
Az államadósság-szabállyal kapcsolatos tapasztalatok Az államadósság-szabály betartása fölött a Költségvetési Tanács őrködik. Az államadósság alakulását a deficiten felül jelentősen befolyásolják a hiány alakulásától független tényezők is. A 2013-as költségvetési törvényjavaslatban 2012-re 78%- os, 2013-ra 76,8%-os adósságráta szerepel. –A vonatkozó kockázatokat is számba kell venni: GDP alakulása, deficit alakulása. Az államadósság-szabály szempontjából a 2013-as költségvetésben a jelenlegi tervezetet figyelembe véve 360 milliárd forintos „mozgástér” van ban a túlzott deficit eljárás elkerülése lesz a szigorúbb feltétel a költségvetési tervezésben.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!