TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe Hersleth, (Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia) november 12.-i előadása alapján TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem
„A hagyományos élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói érzékelés, elvárások és attitüdök meghatározása, a velük kapcsolatos innováció elfogadtatása”. A Truefood 1. munkacsomag átfogó célja:
Kutatási kérdések az 1. munkacsomagban Mi számít hagyományos élelmiszernek? Milyen asszociációik vannak a fogyasztóknak velük kapcsolatban? Milyen innovációk merülhetnek fel ezen a téren? Meddig mehetünk el a változtatást illetően (és milyen innovációk jöhetnek szóba), hogy az ne legyen kedvezőtlen hatással a hagyományos élelmiszer imázsára?
Felmérés TRUEFOOD fogyasztói adatok Saját végrehajtás Internet alapú felmérés Európai on-line hozzáférési panel október-november Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Belgium, Lengyelország, Norvégia Reprezentatív életkor, nem és régió szempontjából n=4.828 értékelhető eset n=800 n=803 n=801 n=826 n=798 n=800
A hagyományos élelmiszerek definíciója fogyasztói szemszögből (Belgium, Franciaország, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország)
„Hagyományos élelmiszer az, amit gyakran fogyasztunk”
„vagy bizonyos ünnepekhez és/vagy évszakokhoz kapcsolódik”
„amit generációról generációra adnak át”
„ami speciálisan készül a gasztronómiai örökségnek megfelelően”
„amit érzékszervi tulajdonságai megkülönböztetnek a hasonló termékektől, és ezekről a tulajdonságairól közismert”
„egy adott területhez, régióhoz vagy országhoz kapcsolódik”
Az európai fogyasztók véleménye a hagyományos élelmiszerekről A felmérés eredményei
A hagyományos élelmiszer imázsa Nagyon negatív Se nem pozitív, se nem negatív Nagyon pozitív ,515,625,935,716,016,04 Általános pozitív imázs
A hagyományos élelmiszerek imázsa Tulajdonságok, amik hozzájárulnak ehhez az imázshoz Magas és állandó minőségi színvonal Speciális és jó íz Biztonság Magas tápérték Környezetbarát Támogatja a helyi gazdaságot És – magasabb árra asszociálnak
Szívesen fogadják a fogyasztók az innovációkat a hagyományos élelmiszereknél? Milyen jellegű innovációkat fogadnak el?
Az innováció elfogadására vonatkozó felmérés eredményei 23 lehetséges innovációt vizsgáltak Szándékában áll fogyasztani (elfogadás) ? Káros a hagyományos imázsra? Kevéssé fogadja el Elfogadja Káros Nem káros 1)Eredetiséget igazoló címke 2)Bio nyersanyagok 3)Biztonság javítása 4)A zsírtartalom csökkentése 5)Az érzékszervi tulajdonságok megőrzésére alkalmas csomagolás 15) Félkész- és készétel 17) Árusítás automatákból 18) Házhozszállítás
Összefoglalás Az európai fogyasztóknak hasonló elképzelésük van a hagyományos élelmiszerekről A hagyományos élelmiszerről kialakult kép pozitív Számos esetben nagy kihívást jelent megvitatni a fogyasztókkal, illetve kommunikálni feléjük a „hagyományos élelmiszerek innovációjának” koncepcióját
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET