TRUEFOOD Kerekasztal A hagyományos élelmiszerek piacra jutásának és innovációjának elősegítésére A hagyományos élelmiszer piacra jutását elősegítő lehetőségek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az oltalom alatt álló magyar termékek lehetőségei a kereskedelemben
Advertisements

Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
e-NIVÓ zárókonferencia Jászfényszaru szeptember 23.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Helyi LEADER Akciócsoportok szerepe a vidék turizmusában
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
EU-információs és pályázati szolgáltatások civil szervezeteknek (Soros Alapítvány) Dr. Benedek László CELODIN Kht.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
08_12_03 kertbaratok.ppt MAGYAR AGRÁR-KÖRNYEZETGAZDA EGYESÜLET
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Miben tud segíteni az egyetemeknek és a kutatóknak a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala? dr. Németh Gábor SZTNH Információs és Oktatási Központ ELTE Pályázati.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
HÍR gyűjteményből Íz-régiók a Kárpát- medencében Szegedyné Fricz Ágnes elnök HÍR Bíráló Bizottság.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A vidéki tér sikertényezői
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„Beszélgessünk Európáról” programsorozat MeH EU Kommunikációs Főosztály Dániel Anna Békés, március 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
2009. február 24. Holcim, mint felelős munkáltató.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Garantáltan Hagyományos és Különleges termék:
AGRÁRINNOVÁCIÓS MŰHELY A RÓNA – JUH Klaszter innovációs hatékonyságának növelése ÉAOP
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) védjegy program és az eredetvédelem
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Előadás másolata:

TRUEFOOD Kerekasztal A hagyományos élelmiszerek piacra jutásának és innovációjának elősegítésére A hagyományos élelmiszer piacra jutását elősegítő lehetőségek PALLÓNÉ DR. KISÉRDI IMOLA elnök EOQ MNB Hagyományos Élelmiszer munkacsoport Budapest, február 5.

Hagyományos Élelmiszer Munkacsoport  Alapítva 2004-ben  Célkitűzés: a hagyományos és tájjellegű termékek európai szintű hasznosítási stratégiájának továbbfejlesztése a fenntartható helyi boldogulásért  Tagok: 140 szakember  Tevékenység: Szakmai konzultációk (HÍR védjegy, augusztus 29.) Nemzetközi konferenciák ( IAMA, június ) Szakmai rendezvények (Szeged, 2009.nov.12) Konferenciakiadványok és publikációk Együttműködés más szervezetekkel: Nemzetközi Élelmiszer- technológiai Platform, IAMA, Slow Food (Terra Madre Világnap) Magyar Védjegy Egyesület

A fenntartható helyi boldogulásért A hagyományos termékek minőségi ciklusának 4 szakasza 1. Azonosítás: a helyi tudás és helyi potenciálok felmérése Kulcstényező: kollektív megközelítés 2. Minősítés: A termék előállítási szabályok felállítása/Jó Gyártási Gyakorlat Kulcstényező: résztvevők egyetértésre jutása 3. Megtérülés: marketing. disztribúció, promóció és kommunikáció Kulcstényezők:fogyasztói igények ismerete, értéklánc szereplőinek bevonása, közös akciókkal költségcsökkentés 4. A helyi erőforrások reprodukciója:fenntarthatóságot biztosító rendszer Kulcstényezők:gazdasági, társadalmi és környezeti

Kedvező nemzetközi környezet FAO regionális Konferencia Európáért (Innsbruck, Austria, június ) témája: Hagyományos mezőgazdasági termékek promóciója a fenntartható vidékfejlesztés érdekében EU Minőségpolitikai Zöld könyv vitája FAO regiszter felállítása a hagyományos termékekre (2009-) FAO workshop Budapest, okt „Őshonos állatfajták és a biodiverzitás” IV. Európai Fórum az élelmiszer minőségről (Brüsszel, okt-7-8) Qualigeo Atlasz bemutatása

A hungarikumok védelméről szóló OGY határozat 1. Kinyilvánítja, hogy a hungarikumok megőrzendő, egyedülálló nemzeti értéket képviselnek. 2. Felkéri a Kormányt, hogy a tudományos, kormányzati szervek, szakmai érdekképviseletek és a civil szervezetek bevonásával dolgozza ki a hungarikumok rendszerezését, vmint megőrzésük és hasznosításuk lehetőségeit. 3. Felkéri a Kormányt, hogy vizsgálja meg a Hagyományok- Ízek-Régiók gyűjtemény bővítésének, hasznosításának a lehetőségeit és a határontúli, magyarlakta területeken való gyűjtőmunkához a szakmai segítségnyújtás lehetőségét. 4. Felkéri a Kormányt, hogy ösztönözze az agrártermékek közösségi oltalmának a megszerzését. 5. A Kormány adjon tájékoztatást a fentiekről, valamint a hungarikumok fenntarthatóságáról és hasznosíthatóságáról (77/2008. (VI.13.) OGY határozata Magyar Közlöny 87. szám június 13.)

A HÍR Program eredményei 2001:300 termékleírásból álló gyűjtemény=HÍR Gyűjtemény 2002:HÍR védjegy bejegyzése HÍR könyv 1. kiadása 2003:CD (HU) & Könyv 2. kiadás 2004:CD (EN, D and HU) 2005:Könyv 3. kiadás 2009:HÍR védjegy pályázat

HÍR komplex hasznosítási stratégia Célkitűzés: A HÍR-es termékeink piacrajutásának elősegítése, versenyképességük fokozása 1. Hasznosítás a közösségi marketing eszközeivel (AMC) II.Hungarikum Fesztivál, Szeged; II.HÍRes ÍZnapok,Vajdahunyadvár 2. Hasznosítás az oltalmi lehetőségekkel nemzeti (GHK, HÍR) EU (OEM, OFJ, HKT) 3. Hasznosítás a vidékfejlesztési programokban VFC, AVOP, ÚMVP Jóváhagyta az FVM vezetése dec.2-án

Szakmai segítségnyújtás 1.A HÍR-es termékeink ismertségének fokozása a fogyasztók körében – HÍR védjegy rendszer 2.A HÍR-es termékek közösségi oltalmi lehetőségeinek megismertetése - a termelők, előállítók ösztönzése 3.A termelői csoportosulások, a helyi, térségi szerveződések (klaszterek) létrehozásának támogatása + A hagyományos termékek piacra jutása és innovációja - EU TRUEFOOD project

HÍR védjegy pályázat 2009  Cél: A HÍR termékek hírnevének fokozása, piacra jutásuk segítése  Pályázat beadására jogosultak: termelők, előállítók és csoportosulásaik, akik a HÍR gyűjtemény követelményrendszerének megfelelő terméket állítanak elő  A nyertes pályázók jogosultak a védjegy termékükön való feltüntetésére, az AMC közösségi marketing akcióiban való részvételre  A HÍR védjegy rendszer nemzeti minőségügyi rendszerként való működtetése

HÍR védjegy - nemzeti minőségi rendszer a megkülönböztető minőségi jel hozzájárul a versenyképesség növeléséhez minőségi garanciát nyújt a fogyasztónak a termék hitelességéről jogi védelem az előállítónak a tisztességtelen piaci versennyel szemben a vidék fenntartható fejlesztésének hatékony eszköze

HÍR védjegy pályázat A benyújtott 60 pályázatból a Bíráló Bizottság által elfogadva 33, többek között:  Aranyfácán sűrített paradicsom  Univer paprikakrémek (Piros Arany, Erős Pista, Édes Anna)  Penyigei szilvalekvár  Somlekvár  Bodzalekvár  Tepertős pogácsa, Rétes, Fumu stb. (össz. 22)  Szikvíz Többi elbírálása folyamatban (pl. Gyulai kolbász, Íz és Hagyomány-érlelt magyartarka marhahús)

A hagyományos és tájjellegű termékek jövője A megközelítés két szintje Helyi szinten Helyi és kollektív kezdeményezések Önkéntesség Saját kezdeményezések Jó Eljárási Gyakorlat Minőségi rendszerek menedzsmentje Csoportosulások létrehozása Nemzeti szinten Jogi és intézményi keretek Hivatalos elismerés Felmérés, regisztráció, védelem Támogató politikák: promóciós. fogyasztói információs stb. Forrás: CoP guide:

Marketing a hagyományos és tájjellegű élelmiszerek piacán Dr. Berke Szilárd (KE GTK) Prof. Dr. Lehota József (SZIE) Prof. Dr. Nábrádi András (DE GVK) Dr. Nótári Márta (KF KFK) Polereczki Zsolt (KE GTK) Dr. Popovics Anett (WESSLING) Pallóné Dr. Kisérdi Imola (FVM) Dr. Szabó Erzsébet (KÉKI) Dr. Szakály Zoltán (KE GTK) Dr. Szente Viktória (KE GTK) Dr. Szigeti Orsolya (KE GTK) Dr. Totth Gedeon (BGF, AMC) Zobor Enikő (FVM) A könyv szerzői A könyv szerkesztői Prof. Dr. Nábrádi András Pallóné Dr. Kisérdi Imola Dr. Szakály Zoltán

A szakkönyv fő fejezetei Hagyományos és tájjellegű élelmiszerek marketing tevékenységének alapösszefüggései. A hagyományos és tájjellegű élelmiszerek gazdasági, táplálkozási és piaci jelentősége. Jogi szabályozás, ill. európai és hazai programok. A marketingkutatás sajátosságai, fontosabb kutatások. A fogyasztói magatartás befolyásoló tényezői. Szegmentáció, célpiac-kiválasztás, pozícionálás. A termék-, az ár-, a csatorna- és a marketingkommunikációs stratégia jellemzői a hagyományos és tájjellegű élelmiszerek piacán. Marketingtervezés támogatása

Elmélet és gyakorlat összhangja… I. Hagyományos és tájjellegű élelmiszerek múltja és jelene II. Marketingkutatás és fogyasztói magatartás IV. Esettanulmányok és követésre méltó példák bemutatása III. Marketing- stratégia és marketingmix

Magyar Országos Szikvízkészítő Ipartestület (MOSZI)  1901-ben alakult  Jelenleg 500 tagja van  alkalmazott  1500 üzem  Hagyományos know-how (180 éves)  Innovatív termék (szifonfejjel ellátott műanyag palack, szabadalom 1991)  Garantáltan Hagyományos és Különleges Termék 2004 óta  HACCP élelmiszer-biztonsági előírásoknak megfelelés  Környezetbarát, újratölthető palack Kisérdi-Palló: Banffi Soda Water Case, IAMA SCC, 2009

Szikvíz életciklusa A termék életciklusa 2004 óta hanyatló fázisban van.

IAMA SCC -megoldási javaslatok University of Guelph, Canada  Rövidtávon: kisebb kiszerelés, szűrt víz részarányának növelése, sikeres házhozszállítás továbbfejlesztése  Középtávon: hagyományos szódavíz mellett új termékek bevezetése (ízesített szódavíz, szűrt víz); exkluzív vendéglátó helyeken bevezetése  Hosszútávon: régiós kiterjesztés, fröccsfogyasztási kultúra elterjesztése; kávézókban kísérőitalként való újbóli kínálása

Idei fontos rendezvények  Parlament, jan.23. Hungarikumok Konferencia II. – szikvíz esetpéldával  TRUEFOOD kerekasztal ÉFOSZ, febr. 5.  Hungarikumok Konferencia III-IV. Parlament, május-szeptember  Védjegy Egyesület: „Hungarikumok és földrajzi árujelzők” konferencia (terv)  XI. Minőségügyi menedzsment Konferencia – Hagyományos élelmiszer szekció, Szeged, október-november  Terra Madre Világnap - Slow Food közös rendezvény, Budapest, dec.10.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Pallóné Dr. Kisérdi Imola EOQ MNB Hagyományos Élelmiszer munkacsoport vezető Tel: